Det är kämpigt att läsa Linda Boström
Knausgårds nya roman. Den skildrar psykisk sjukdom från insidan, övertygande
och med god balans mellan det fiktiva och det självbiografiska.
I Linda Boström
Knausgårds novellsamling Grand Mal finns en starkt emblematisk scen i öppningsnovellen
”Önskan”. En mamma som skyddar sin familj, och vädjar till den läsandes
förståelse: ”Jag har en önskan. Den är oerhörd. Men jag vill att du ska lyssna
till den. […] Du lämnar oss här för att jag ber dig om det. Det här är ett
avsked. Du får aldrig glömma det.” Det är både sårbart och fyllt av integritet.
Nu utkommer hennes
tredje roman, Oktoberbarn, och det är
fortsatt skört, och inom mig ekar genom hela läsningen novellens vädjan. Fast
hur ska läsaren kunna lämna henne i fred när hon blottar så mycket av sin
sårbarhet, sin svaghet, i denna otäckt närgångna skildring av psykisk sjukdom?
Det här är en roman
som öppnar för minst två läsarter. Dels en fiktiv, där huvudpersonen och
berättaren ”författaren” kan ses som en allmängiltig karaktär, och dels en
privat, där detta romanens jag är så starkt förknippad med författaren själv. Själv
född i oktober, verksam på ett förlag med Kristofer (Andersson) som redaktör,
med ett familjeliv som skuggar skilsmässan från den flitigt skrivande författaren
och de fyra barnen.
I romanförloppet
utstår författaren elchockbehandling på ”fabriken” under flera år. Hon ger
uttryck åt en uppgörelse med metoden, visar med ohygglig skärpa de biverkningar
som blir följden. Minnesförlusten kapar effektivt banden till hennes förflutna,
även om hon gör sitt bästa för att minnas barndomen, uppväxten, livet
tillsammans med den hyllade författaren, och barnen.
Den psykiska
sjukdomen, depressionerna, blir en bestraffning som förstärker känslan av
förlorad tillhörighet. Med en återkommande metafor liknas elchockerna vid ”att
starta om en dator”, något som bara befäster förödmjukelsen.
Även om kritiken
som framförs mot psykiatrin är ursinnig blir den samtidigt behärskad och
saklig, nästan som på distans. Liksom i de fyra tidigare prosaböcker Boström
Knausgård har publicerat rör det sig om starka känslor. Få svenska författare
lyckas skriva med liknande språkligt fokus, men Sara Stridsberg och Mare Kandre
är givna referenspunkter.
Skickligt förmedlas
vanföreställningarna, livet inifrån sjukdomen. Mer än en inblick i Lindas liv
med Karl Ove och deras separation blir det en inblick i en författares liv, med
betoning på skrivandet, som här framställs som något oerhört frigörande, något
som innebär inte bara den största utan den enda friheten. Här finns några
inspirerande och tillitsfulla beskrivningar av hur det är att skriva.
Oktoberbarn vacklar mellan att vara ett blottläggande
av den egna misären, ett debattinlägg om psykiatrins avigsidor, och en roman
som ger nya insikter i hur sjukdomen drabbar skoningslöst. Det är en roman helt
befriad från sentimentalitet, och nästan helt utan bitterhet.
Liksom med Boström
Knasugårds tidigare romaner, med Välkommen till Amerika som höjdpunkten, läser jag tre till fyra sidor i taget.
Intensivt och plågsamt, ja, och att som tillägg hävda att det är bra känns bara
osmakligt och futtigt när det är skrivet med så hög personlig insats.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 30/8 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.