Att säga att en bok
är berörande eller drabbande innebär risken att det blir till kliché. Och ändå.
Få böcker på senare år har varit lika drabbande och berörande som Andreas
Lundbergs Storm i den pelare som bär
från 2016 – en skildring inifrån en vistelse inom psykvården. En bok som ofta
återkommer i tankarna, en bok lika övertygande som William Styrons Darkness Visible.
Ett synligt mörker
är en träffande metafor för depressionen, åtminstone skarpare än Dr Johnsons svarta
hund, som Churchill skulle överta vårdnaden om. Det är förstås hämtat från
Miltons sublima epos Paradise Lost –
och en liknande metod används av Lundberg. Titeln till hans nya bok, Ofarbar tystnad, härstammar från en dikt
av Paul Celan, och det är liksom i debuten gott om citat, om än mestadels
lånade från teologisk litteratur.
I denna uppföljare –
den gråa skärselden som följer på det svarta helvetet och som ska avslutas med
den vita himlen – tar berättarjaget sin tillflykt i ett kloster i Skåne.
Alltså: psykiatrin ersätts av religionen? Nja – snarare är Lundberg ute efter
att ännu en gång förmedla den upplevelse av akut depression som han utsätts
för. När han inte kan betala för sig utför han några enkla tjänster,
tillsammans med afrikanen Samuel. På klostret vistas några andra, men han har
inte mycket utbyte av dem.
Det handlar om
skilsmässan, bristen på pengarna, och den tortyr som livet öser över den
psyksjuke. Det som håller honom uppe är kärleken till barnen; de är ljuset, och
vägen ut ur mörkret. Han är svartsjuk på sin fru, men förstår – om än mer
rationellt än känslomässigt – att hon inte längre är en del av hans liv.
Alkohol och tabletter har styrt hans liv.
De många citaten
ger relief åt Lundbergs historia, ger den ett gensvar. Påfallande ofta citerar
han ur klassisk religiös litteratur, liksom Baudelaire, Rimbaud, och lite
Dante, givetvis ur ”Skärselden”. Han antecknar, och berättelsen löper tålmodigt
fram genom den tunna boken. ”Roman”, kallar förlaget det, men liksom när jag
läste debuten undrar jag om inte poesi vore mer träffande för dessa laddade
texter. Det är koncisa nedslag, ibland dråpliga, ibland bråddjupa i sina inblickar
i en total smärta. Citaten ger varken tröst eller lindring, och allra minst
botgöring.
Det är jobbigt att
läsa. Antingen ska man nog sträckläsa eller bara läsa någon sida i taget – för min
del fungerar bara det sistnämnda: efter endast ett par av texterna är det svårt
att inte själv bryta ihop. Och det är kanske småaktigt att påpeka, men – i februari
hamnade jag själv i en hemsk miljö, efter flera dagars brist på sömn med den
ännu inte diagnostiserade borrelian och ett sammanbrott utanför
arbetsförmedlingen, där jag inte kunde ta ett steg framåt, och kände mig både
nedkyld av och nedsänkt i ett kar av olja. Att veta vad ångest är – det är
något man inte vet förrän man är närvarande i den.
Paradoxen hos
Lundberg är att ångesten frigör hans litterära skapande. Det är förstås en svår
balansgång. Med sina böcker håller han på att skapa en egen nisch eller fåra i
den svenska litteraturen, med sina inifrån-böcker. Han tar oss ut ur det
privata, med ett skrivande som överskrider det självupptagna och kommunicerar
erfarenheter som blir allmän egendom, och som visar hur vi kan dela dessa
hemska erfarenheter, att de inte längre tillhör honom enbart.
Lundberg listar
exempel på det ovärdiga och vidriga som livet innehåller. Smutsen och äcklet.
Religionen har potential att vara frälsande, men reser också många hinder: ”Gud
är inte någon tröst, utan ett rytande mysterium i hjärtat av allt.” Eller: ”Tron
är ingen sedesam slöja att kasta över världens vedervärdighet, den är att bända
bort blicken från overkligheten, att se den bistra sanningen.” Så skriver bara
den som vet något om hur svårt det är att närma sig Gud – att tron inte är
något som ger svar eller ro eller trygghet.
Självföraktet äter
honom inifrån: ”Jag såg ut som en man som försöker kräkas upp sig själv”, som
han skriver när han råkar se sin spegelbild. Lundberg har en osviklig förmåga
att sätta ord på det fasansfulla. I bildspråket finns en precision som
förstärker intrycket att han vill visa exakt hur det är att vara mitt i
smärtan, oavsett om man kallar det storm eller ångest eller förlamning. Att
säga hur det är – det kan bara göras med liknelser, med bilder, paradoxalt nog:
”Min hälsa byggd på sand som sakta sugs ut till havs.” Nå, må så vara med
bildspråket, helvetet är också bokstavligt, och går inte att ifrågasätta. Fast
när det är som mörkast finns en befriande humor i de märkliga yoga-övningarna (”kissande
hunden”, på riktigt?).
Det är också
civilisationskritiskt, och då blir det lätt att dela den uppgivenheten –
förtjänar vi inte att gå under, så som vi beter oss för tillfället? Amazonas
regnskogar brinner för tillfället, medan vi ägnar oss åt futtiga bekymmer,
efemära problem, och agerar som bortskämda barn. Lundberg konfronterar vår
fixering vid ytan, vår besatthet av tomheten. Häri närmar han sig den syn som
framkommit i några sena dikter av Bruno K. Öjier, exempelvis ”Så få” från Svart som silver: ”allt är en gurglande
vask / som svämmar över med en digerdöd av skvaller / och fånigt trams”.
Craig Wards
ofattbart snygga typsnitt på omslaget ger den här boken en utsökt inramning. Är
det ludd, är det rök, som emanerar ur bokstäverna som står så separerade – så ensamma!
– i sin upplösta vithet mot sin svarta bakgrund? Lundberg har skrivit en bok
som är både vacker och ful om Skärselden och all den smärta som inryms däri.
Det här är en bok
som infriar de stränga krav som Rilke fastslog i sitt Brev till en ung poet, alltså att bara om det är absolut nödvändigt
för din överlevnad ska du skriva. Andreas Lundbergs böcker är en fråga om liv
eller död. För läsaren är det med tacksamhet de här rapporterna från en tid i
skärselden tas emot – med förhoppning att ljus finns ändå, och att vi får en
fin fortsättning på detta författarskap, som håller på att utvecklas till något
av det bästa vi har.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.