Hjalmar
Söderberg är inte bara väl förtöjd i vår litterära kanon –
ett öde han delar med ett par dussin namn – utan han är också en
av de mest lästa författarna där, utifrån lånestatistik från
biblioteken och ständiga nyutgåvor. Här behövs inga påklistrade
jubileum för att han ska vara ständigt aktuell, inte minst på
senare år genom de åtskilliga bearbetningarna och nyversionerna av
hans verk, främst Doktor Glas.
Läst
och älskad. Men det senare lär det bli slut på nu, efter Johan
Cullberg och Björn Sahlins bok Märta
och Hjalmar Söderberg. En äktenskapskatastrof
(Natur & Kultur). Här skildras alltså hans första äktenskap,
det olyckliga, med Märta Abenius. Nog var det redan bekant att det
låg något skumt i deras skilsmässa, men det nya är nog att det
var på så oerhört lösa grunder som hon förklarades sinnessjuk.
”Galningen
på vinden” blev efter Sandra Gilbert och Susan Gubars studie
The Madwoman in the Attic en vedertagen
metafor för hur män under 1800-talet tystade kvinnor som gick
utanför kvinnlighetens normer. Senast förevisad i Claire Messuds
roman från i våras, Kvinnan på övervåningen. Visst, i fallet Märta
är det män som i skymundan intrigerar för att avlägsna det 149 cm
långa problemet Märta. Först efter tio år går skilsmässan
igenom: samma år gifter Hjalmar om sig med danska Emilie Voss, som
han redan levt tillsammans med i flera år: ”Hjalmar säger upp
sitt äktenskap 1906. Men Märta vägrar att bli uppsagd och
förföljer och plågar Hjalmar åratal framöver med sitt
kärlekskrav och sin vrede.”
Hur
var hon då galen? Enligt det läkarutlåtande som låg till grund
för inspärrningen var hon ”i hög grad erotisk”, och snöt sig
tvångsmässigt. Diagnosen löd ”imbecillitas” och ”insania
degenerativa”. Cullberg och Sahlin redovisar noggrant den faktiska
bakgrunden – i första hand en allvarlig reumatism, som delvis
gjorde henne oförmögen att ta hand om sina tre små barn, medan
maken Hjalmar var ute på äventyr av allehanda slag. Medan han
beklagade sig över hustruns dyra kurortsvistelser visas det här att
hans egna krognotor var dubbelt så dyra. Effektivt räknas
pengasummor om till nutida valuta.
Kurt
Mälarstedt skrev 2006 en bok om Maria von Platen, kvinnan som
Söderberg hade en relation med och i sina fiktiva verk gav odödliga
namn som Gertrud och Lydia. Det här blir då en försvarsskrift för
den försmådda hustrun, hon som Söderberg-forskningen negligerat.
Här finns vittnesmål från bland andra Oscar Levertins hustru Ebba,
en omdömesgill kvinna som tidigt pekade ut Märta som ”inte klok”
och klagade på hennes dryckesvanor. Dock var det Hjalmar som senare
fick diagnosen ”kronisk alkoholism”. Hjalmar var otrogen, likaså
Märta, även om det ser ut att ha förekommit mest i äktenskapets
inledande skede. Men främst brev från Hjalmar till systern Frida,
där han tillåter sig att vara mer avslöjande än i de brev till
exempelvis Bo Bergman, som skulle komma att publiceras i bokform.
Samt utförliga citat ur journaler.
Märta
vistades periodvis i Gränna och Tranås. Luften i Småland ansågs
av någon anledning vara hälsosam. Hjalmar trivdes inte när han
hälsade på, var otålig att ta sig tillbaka till Stockholm. När
hon väntade sitt tredje barn skrev Hjalmar till systern: ”vi
väntar en olycka igen”. I äktenskapet anställer de en strid
ström av opålitligt tjänstefolk. Boken följer en strikt
kronologi, och det blir överskådligt och lätt att följa med i
händelseförloppet.
Frågan
”hur
galen var hon?” ersätts subtilt av Cullberg och Sahlin av frågan
”var hon
galen?” De lanserar teorin att hon snarare var svartsjuk på
Hjalmars liv med andra kvinnor. I bakgrunden arbetar han hårt för
att få henne omyndigförklarad, efter att ha träffat Emilie. De får
ett barn, som föds i smyg i Tyskland eftersom han fortfarande är
gift. När Märta får en klassisk kvinnodiagnos som Cullberg och
Sahlin benämner ”ospecifik galenskap av ärftlig och hysterisk
art” blir hon så småningom intagen på Långbro sinnessjukhus. En
vistelse som följs av hospital och till sist en tillvaro som
fattighjon.
Man ska
akta sig för att idealisera konstnärer. I synnerhet manliga utövare
från 1800-talet. Den här boken presenterar kanske inget
sensationellt – inte heller var Hjalmar Söderberg intresserad av
att förevisa någon klanderfri fasad, och hymlade inte med sina
moraliska brister. Det hyckleri exempelvis Verner von Heidenstam
visade upp var honom främmande, och man ska akta sig för att
gradera svineri i efterhand.
Cullberg
och Sahlins bedrift består i att skriva in Märta Söderberg i ett
större sammanhang. Hennes öde var ingalunda unikt för tiden. Det
kan vara värt att påminna sig om detta – även när man fäller
domar över Hjalmar Söderbergs vandel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.