När någon
skådespelare i den äldre generationen dör blir det ständigt samma
gamla klagovisa: hur ska det nu gå för teaterkonsten, när den
yngre generationen är så inkompetent? Det finns ju ingen där som
är värd att knyta kängsnörena på hen som nyss har dött, så det
är ute med teatern, lika bra att stänga Dramaten och slänga bort
nyckeln.
Likaså med
författare: det finns inga berättare i den nya generationen
författare, så det blir samma klagovisa, att det är ute med den
svenska litteraturen, och så här har det förstås varit i hundra
år redan, och generation efter generation av kritiker har upprepat
samma refräng …
Samma felaktiga
refräng, för det mirakulösa är ju att det tillkommer nya
författare som inte bara förtjänar att knyta kängsnören, utan de
tar plats med en självklarhet som gör att man som läsare inte ens
gör de där jämförelserna som alltid utfaller till den senkomnes
nackdel, eftersom vanan alltid får oss att föredra det vi redan
gjort oss bekanta med. Sara Stridsberg är en av dessa
00-talsdebutanter som nog riskerar att i framtiden bli en sådan som
man kommer att tro utgör en slutpunkt för den svenska
litteraturhistorien, att efter henne kommer ingen längre att vara
värd att knyta hennes kängsnören …
Och hon kommer nu ut
med sin fjärde roman, Beckomberga – Ode till min familj. En
roman som både lägger sig nära de förestående, samtidigt som den
pekar ut en ny riktning, i detta pågående författarskap som redan
ter sig som något av det mest spännande den här sidan
millennieskiftet.
Att hävda att man
blir ”drabbad” av något man läser är ett utslitet ord, men det
kan finnas anledning att fundera på vad det är som skapar denna
erinran. Om det är inlevelsen, att författaren går in i sina
karaktärer, så som Stridsberg gör. Den här gången utifrån en
mer självbiografisk aspekt, när hon låter sin egen far husera i
skepnad av Jimmie Darling, intagen på Beckomberga mentalsjukhus på
80-talet, medan dottern Jackie sveps med i den galenskap som fört
honom dit. Jackie, ännu en av Stridsbergs många ovuxna karaktärer,
hon som inte lärt sig vad gräns är. Tretton år gammal följer hon
bokstavligt fadern in i mentalsjukhusets gränslösa värld, med
karaktärer som Sabine, både vuxnare och barnsligare, ännu en
gränslös karaktär, och farlige patienten Paul, och den siste
patienten Olof.
Jimmie har ett
mörker inom sig, ett mörker som lutar inåt, mot ”branten
inombords”, som det står. Hans namn tar vid efter Stridsbergs
förra roman: från Darling River till Jimmie Darling. I
romanen finns en tydligt utskriven fågelsymbolik, alltifrån den
stora havsfågel som sveper längs korridoren, till den blåa lilla
fågel som bevittnar när Jackie föder sin son Marion. En annan
symbolik finns i det ljus som ofta knyts till personerna – ett ljus
som kan stå för hoppet eller kärleken, men aldrig tron, eftersom
Stridsberg skriver i en gudlös värld.
Reportage samsas med
saga, i denna märkliga sammanblandning av fiktion och dokumentär,
där Jackie i nutiden gräver fram gamla journaler. I en intervju
nyligen läste jag att Stridsberg inte förrän helt nyligen, långt
efter att romanen avslutats, fått tillfälle att komma in i
Beckombergas byggnader som vuxen. Jag tror romanen har tjänat på
detta, att det har gett henne en nödvändig distans. Och därmed
gjort den mer äkta, mer autentisk.
Jimmie ger Jackie
friheten, en förälder som låter barnet vara barn, vara fri, vara
obundet. Samma inställning verkar hennes mamma ha, den nästan
övertydligt namngivna Lone: hon ”har aldrig hindrat mig från
någonting som jag har velat göra. Jag har alltid fått den frihet
jag har behövt.” Föregående romans Lo har blivit Lone, verkar
också Stridsberg vilja säga. Hon syr ihop sina böcker, och den som
vill kan nog hitta ytterligare spår. Barndomen med smak av
mentolcigaretter och hallonläppstift.
Men människan tål
inte hur mycket frihet som helst, som T.S. Eliot skulle ha sagt.
Stridsbergs roman har inlagt ett destruktivt drag, en drift mot
förstörelsen. Genom hela romanen rör sig tematiken mellan det
diffusa och det skarpa, och skapar sina egna förutsättningar för
en ny sorts realism. En värld med bekanta referenser som
Palmemordet, Tjernobyl och mordet på Catrine da Costa.
En realism där det
som är på riktigt och det som är på låtsas kan byta plats med
varandra. Inslagen blir mer och mer udda. Det som skett läggs i ett
töcken. På sätt och vis är Beckomberga ett steg mot ett
mer konventionellt berättande för Stridsberg, samtidigt som den
knyter an till allt från hennes tidigare prosaböcker. Men hon rör
sig vidare i sitt skrivande. I den här romanen är det som att hon
fortsätter att slå upp dörrar mot olika frågeställningar. Den
här gången allra tydligast: vad är galenskap? Var går gränsen,
när blir människan galen? Här lanseras en djärv teori att det är
tryggheten som sanktionerar galenskapen och får den att bryta ut:
”Om kärleken är
en sjukdom så är Paul den sjukaste människa jag någonsin har
träffat och jag är så rädd att han ska bli botad. 'Var inte
orolig, baby', säger han och håller mina händer i ett skruvstäd
ovanför huvudet, 'det går inte att bli frisk från det här.'”
Hon låter
Beckomberga bli en mytisk plats, lika mycket sagorike som verklig
värld, bland annat med hjälp av historiska dokument om framkomsten
av detta mentalsjukhus i början av 1930-talet. Monument över ett
slags misslyckande. En helt annan tid, en helt annan värld. Fram
till det tidiga 90-talets ÄDEL-reform, när patienterna slussades ut
till den oförstående omvärlden. Också det ett misslyckande.
Själv jobbade jag i
fem år på Umedalens mentalsjukhus under 80- och 90-talet, ett
sjukhus ritat av samma arkitekt som Beckomberga, och uppfört nästan
samtidigt. Parallellerna är många, och att läsa Stridsbergs roman
är som att gå tillbaka rätt in i den världen. Många av de äldre
skötarna hade jobbat sedan 40-talet, och hade otaliga stories, och
där fanns gott om oskrivna romaner i historier kring de gamla
avdelningarna. Umedalen hade till exempel utfört flest lobotomier i
Sverige. Jag såg hur de patienterna mådde några årtionden senare.
På ett sätt är
mentalsjukhuset en plats utanför verkligheten, en utmärkt plats för
litteraturen. Ändå så relativt outnyttjad, med undantag för Stig
Larsson, som i Nyår låter Kenneth rymma från avdelning 26
på Umedalen (Larsson hade jobbat där några somrar). Stridsbergs
märkliga realism är faktiskt inte så långt ifrån det Larsson
sysslade med för drygt trettio år sedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.