Det är något
märkligt aktuellt med Sofokles pjäs Antigone, som får den
att ständigt bli föremål för omdiktningar, nytolkningar –
fräscha infallsvinklar på en i sig förvånansvärt fortfarande
fräsch pjäs (vi jobbar med den i skolan just nu). Förra året
utkom Eva Kristina Olssons märkliga mytopoetiska drama Antigones
ansikte, och under 2000-talet har vi fått två märkliga
engelska översättningar, Anne Carsons Antigonick och Seamus
Heaneys The Burial at Thebes, där George W Bush spelar en
framträdande roll.
Och så kan man i
förbigående nämna Jean Anouilhs franska version och Bertolt
Brechts tyska Antigonemodell, båda förankrade i andra
världskriget lika mycket som Heaneys version handlade om Irakkriget,
samt Fassbinders film Deutschland im Herbst, om en
tv-produktion som anses för provokativ under det terroristiska
västtyska 70-talet.
Nu utkommer svenska
dramatikern Christina Ouzounidis med sin bok Spår av Antigone på
Modernista. Min första reaktion är mättnad, att min beskärda del
redan har försetts, med råge. Ändå läser jag, delvis för att
det trots allt är något speciellt med Antigone som gestalt, men mer
och mer därför att det är en så oväntat bra bok.
Det inledande
manifestet upplyser oblygt vad det inte handlar om: framför
allt ska det berättas i negationer, och den stora negationen är
mannen. Som inte finns, enligt denna prolog. Fast – nåja, nog
handlar väl redan rätt många klassiska verk om kvinnor, låt vara
att många av dem är skrivna av män, som Sofokles, Ibsen, Flaubert,
Strindberg, Shakespeare, Henry James … Så vad då att det ”för
en gångs skull” inte ska handla om mannen? Ouzounidis ord ekar av
Edith Södergrans från ”Violetta skymningar”: ”Mannen har icke
kommit, har aldrig varit, skall aldrig bli …”
Med negationen som
katalysator kastas så Antigone rätt ned i skolgårdens
mobbningsfasor, med en omgivning där fula gubbar huserar, ett inslag
som hon får höra inte alls är farligt för de gör nästan aldrig
något farligt ändå. Texten drivs av aggressiva anspråk, en
våldsamhet som har nära till förtvivlan, där tonläget kan erinra
om Valerie Solanas. (Pär Ström, du kan sluta läsa ungefär här.)
Skolans oskyddade
värld tillåter förtrycket att bli en vana. Det tanklösa
förtrycket, det som aldrig kan nå elakhetens proportioner, helt
enkelt för att det inte kan bli tillräckligt raffinerat. Systern
Ismene kan vi inte hitta här – eller, jo, för det är ju alla som
inkluderas där, alla Antigones systrar, alla mesiga människor som
kryper ihop och förminskar sig. I onödan? I Sofokles pjäs är
Ismene svag för att Antigones styrka ska synas tydligare. Vilken
ursäkt har verklighetens alla Ismene-människor, som finner sig i
förtrycket, eller skyller på naturens begränsningar eller på
vikten att lyda auktoriteter?
Enligt Ouzounidis
smarta text är våldet det som befinner sig utanför beteendet,
utanför det som kan förklaras med schematik, modeller, begrepp,
psykologi. Våldet bara sker.
Den här pjäsen är
mer poesi än drama. Texten lyckas överskrida genrebegränsningar,
lyckas bryta sig loss också ur de bojor som Sofokles smitt. Det är
en bedrift från Ouzounidis sida, att ha skapat den här
anakronistiska gestalten med förmåga att springa ut ur boksidorna
och hamna i läsarens hjärta. Kort sagt: att ha skrivit en
fullständigt drabbande text. Om en människa, någon som inte ännu
är kvinna, inte ännu en hon, utan – i negationen – något
större, något mer betydelsefullt. För, som visas uttryckligt, det
manliga är normen, värd att bryta mot, värd att ifrågasätta.
Förutsättningar hindrar, möjligheter befriar, och den här boken
ger verkligen exempel på det möjligas konst. (Ja, det är en
väldigt politisk text, men det har du förstås redan fattat.)
Då handlar det
bland annat om det vådliga i att befinna sig i en värld som vill
dig illa, där du vänjer dig vid rädslan. Andra hatar. Att vara
kvinna innebär att vistas i begränsningarnas rike, med blottare och
vardagssexism, där du måste lära dig skilja dig på det harmlösa
och det dödliga. (Kate Bush i sin magnifika låt ”Leave It Open”:
Harm is in us, harm in us, but power to arm”.) Vad du kan lära
dig: att ta kontroll över avgrunden.
Det kan göras med
sexuella experiment, du kan samla på blåmärken, som Antigone gör
här. Liksom Sofokles Antigone ifrågasätter Ouzounidis varför
lagar ska styra över det mänskliga begäret. Om människan ska vara
foglig – varför föds vi då med en fri vilja? Vi föds som
Antigones lillasyskon, med egensinne och auktoritetstrots, och det är
meningen att vi ska nöja oss med det lilla. En del av oss ids inte
ens utnyttja sin rösträtt.
Vad Ouzounidis också
visar med denna korta men fylliga text är hur myten i sig stänger
in och begränsningar. Alla identiteter gör så, kringskär våra
möjligheter. (Människan är inget annat än sina möjligheter, sin
potential.) Då blir hennes text ett enda försvar för friheten.
Boken Spår av Antigone kan läsas som en tidsresa, en
berättelse om ett sagoland, där verkligheten blir ett experiment i
fiktion. Historien upprepar sig: första gången som tragedi, andra
gången som tragedi. Antigone måste gå under, för människan
tillåts inte nå sin potential.
Det våldsamma är
vackert, närs av sin egen lockelse. Ouzounidis analyserar också
tematiken i Sofokles pjäs – den som i sig är närd av sitt
våldsamma innehåll. Antigone blir en intellektuell förebild: ”hon
förordar ambivalensen, tvehågsenheten, ovissheten i varje
situation. Att hon står ut med ovissheten. Hon är radikal för att
hon omfamnar osäkerheten. För att hon inte vilar, inte lutar sig
tillbaka. Hon är radikal för att hon vänder på begreppen, för
att hon går till botten, analyserar, följer begreppen tills hon
visat upp deras ursprung. Hon är radikal för att hon tar ansvar för
sin frihet, sin självständighet, sin frihet att göra det goda när
omständigheterna säger till henne att göra det lämpliga.”
I ärlighetens namn
ifrågasätter Ouzounidis också Antigone, och det är ju i lojalitet
med den teori hon har inspirerats av. Att ifrågasätta är en
impulsiv handling, och Antigone är ju i Sofokles pjäs en av
litteraturens mest impulsiva karaktärer. Det är något vi bör ta
efter: bli mer kritiska, mindre ängsliga att dansa efter
makthavarnas pipa.
Det är svårt att
beskriva hur mycket jag gillar den här ovanliga boken, hur intensivt
omedelbart den förmedlar sitt innehåll, och hur oerhört positivt
dess budskap är. Människan är något annat än kvinnan eller
mannen, och människor, det är vi ju alla. ”Antigone, det är
jag”, säger Christina Ouzounidis, och det är en replik jag kan
instämma i utan att det känns onaturligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.