I tidskriften
ShortList intervjuar fotografen Kevin Cummins Nick Cave, och frågar
om han läst Morrisseys bok, och svaret blir morrisseyskt: ”The
autobiography? No. He's a great lyricist, but there's a tone in his
voice I find unlistenable. That kind of lugubrious tone. There's the
same tone in my voice, actually, and I find it equally unlistenable.”
Det är ännu ett bevis på att alla som uttalar sig om Morrissey
oundvikligen förvandlas till honom, men också att oavsett vad man
tycker om Morrissey blir allt som skrivs och sägs roligt, fyndigt
och intressant.
Så kan man inte
säga om Sveriges mest morrisseyska artist Håkan Hellström. Jag har
fortfarande aldrig hört eller läst något intressant om honom. I
somras spelade han på Ullevi och slog då ett gammalt Bruce
Springsteen-rekord, och givetvis ska det firas med en minnesbok
utgiven av förlaget Max Ström, Håkan på Ullevi, proppfylld
med fotografier och fyra korta texter skrivna av Jan Gradvall och
Paul Hansen (vem som har skrivit vad blir vi inte informerade om).
Boken är tryckt i begränsad upplaga – det gäller visserligen
alla böcker – utifrån spelningens datum, och av de 14607 böckerna
har jag i min hand nummer 656.
Bilderna blandar
några få bakom kulisserna-scener, samt generösa bilder på
trollkarlen framför publikhavet. Som alla trollkarlar har han en
hatt, och det mest intressanta i textmaterialet är väl att han
planerade att ha på sig Pluras lånade hatt, men den visade sig vara
i fel storlek, så då tog han på sig en annan hatt, och det är den
han har på spelningen, och på bilderna … På tal om trollkarlar
var Carl-Einar Häckner en av förartisterna.
Texterna i boken är
lite väl intresserade av att förmedla det rekordartade med
spelningen. Musik som idrottsprestation. Hellströms genombrott under
00-talet saknar väl motstycke i svensk musikhistoria, bland annat
genom att det har skett i sådan symbios med kritikerna – sällan
eller aldrig har publik och kritik varit så eniga.
Det lite sorgliga,
kan jag som utomstående tycka, är att konsertens utbrott av
spontanitet var så väl förberedda. När impulsiviteten blir
koreograferad är den inte längre av intresse, då blir den något
annat, något mer beräknat och cyniskt. Konserten generalrepeterades
någon vecka innan med gästartister i en källare inför 200 utvalda
fans. Och hur spontant är mellansnacket, som här finns återgivet
in extenso?
Bilderna är bättre
än texterna, som pliktskyldigt repeterar karriärens höjdpunkter,
och tar upp ryktena om falsksång med att skylla på att det är
svårt att sjunga bra i tv, och att hans ”texter inte låter som
någon annans”, vilket ju inte är den vassaste slutsatsen. Det är
dock snygga bilder, söta bilder. Hellström har på sig en Musse
Pigg-tröja. Vi får veta att en av hans kompisar är Erik Hamrén.
De har pluggat portugisiska tillsammans.
Om Kent är det
perfekta svenska rockbandet – lagom buttra farbröder som gör
lagom spännande socialdemokratisk musik med endimensionella texter –
är väl Håkan Hellström mer apart, och hans framgångssaga mer
osannolik. Hans explosiva extatiska excesser har mycket lite med
svensk mentalitet att göra, men kanske det är just därför, att
han tillåter lagomsvensken att för en stund glömma sina hämningar
och erbjuda en biljett till en tillvaro där man får ge känslorna
fritt spelrum.
Tyvärr är ju
känslorna bara av det gemytliga slaget. På bilderna är Hellström
en sorglös gamäng, och hela konserten ger intryck av att pumpa fram
glädje i så många timmar som möjligt, att låta euforin siktas
ned över de drygt hundratusentals händerna som sträcks upp i
luften. Men fan heller att jag nöjer mig med eufori när jag går på
konsert.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.