Vad är skillnaden
mellan en bra och en suverän litterär tidskrift? Ja, sådant visar
sig inte förrän man slutar fundera på just det, vad är det som
gör det här bra, och vad är det som gör det här – fantastiskt?
Vagant är en
fantastisk tidskrift. Den är det bland annat för att den är så
ambitiös att jag bara häpnar. Om andra litterära tidskrifter som
jag känner till agnar med säkra beten – författarskap som
diskuteras gång på gång och återupptäcks på nytt hela tiden –
rör sig Vagant hela tiden mot det som inte ännu har blivit
uttjatat.
Nu kan det ju sägas
att det säger jag bara för att det är en norsk tidskrift, men
riktigt så enkelt är det inte. Förvisso känner jag inte till den
Hans Herbjørnsrud som de skriver om i nummer 2/2013, men vill gärna
läsa hans noveller, som verkar vara monomant upptagna av
dubbelgångarmotiv och bekännelser av gräsligheter. Och Vigdis
Hjorth ägnas en riktigt lång essä (18 sidor), en författare som
jag ändå visste existerade.
En vanlig tanke,
främst inom svensk idédebatt, är att ju längre en text är, desto
”bättre” är den. Jag håller inte med – men i det här fallet
är det en nödvändigt lång text, som diskuterar hur Hjorth
förhåller sig till viljan att skriva det sanna. Skriva det
sanna? Skillnaden är att Hjorth gör detta utifrån andra ideal än
autofiktionen.
Som ingång till
essän två belysande engelskpråkiga citat. Ett av Lionel Trilling,
som finns också på andra platser i det här numret: ”The function
of literature, through all its mutations, has been to make us aware
of the particularity of selves, and the high authority of the self in
its quarrel with its society and its culture. Literature is in that
sense subversive.” Och ett annat av den mindre kände Richard
Poirier: ”Life in literature is exhibited by the acts of
performance that make it interesting, not by the acts of rendition
that make it 'real'”. Två citat som träffar exakt, och ger den
där behövliga skjutsen för att jag ska orka ta mig genom den långa
essän.
Men det är inte i
första hand dessa essäer som demonstrerar varför Vagant är så
suverän. Det har mer att göra med ambitionen att göra det skrivna
till något unikt i sig – dels med hjälp av de snillrika
illustrationerna, och dels genom att skribenterna verkligen ser ut
att ha fått ta i så mycket de bara förmår, och skriva helt
hämningslöst. Om det krävs komplicerade resonemang, då ska det
vara så, men inte annars. Det är i blandningen eller kombinationen
som spänningen blir till, och därför rör sig läsningen mellan
olika fält. Allt är inte svårt – typiskt nog är den mest
svårlästa texten Joni Hyvönens svenska recension av Craig Dworkins
bok No Medium om tyst musik och tomma tavlor och textlösa
böcker – konst som uppvaktar tomheten och bristen.
Allt är inte lätt
heller, som presentationen av Alejandro Jodorowskys obefintliga
filmatisering av Dune från 70-talet, en film som skulle ha
Salvador Dalí, Mick Jagger och Orson Welles i rollistan, med musik
av Pink Floyd – i stället fick vi David Lynchs tama version, med
Sting och Max von Sydow, med musik av Toto … Å andra sidan har
Jodorowskys planer förmodligen inspirerat fler verk än Lynchs
version, bland andra Blade Runner och Star Wars, för
att inte tala om att det var till ursprungsidén H.R. Giger tecknade
sina skapelser som senare skulle utvecklas till filmmonstret Alien.
Numret innehåller
också en redogörelse för Nielsens femtioårsdag. Nielsen är som
bekant den danske författaren som för drygt tio år sedan
iscensatte sin egen begravning, och även namnet Claus Beck-. Här
går han i Paris, tar bilder på sig själv, berättar om den här
speciella dagen. Han rör sig i de trakter där Peter Handke bor, och
som av en händelse vänder jag sida för att mötas av utdraget ur
en ny översättning till norska av denne Handke, för första gången
på sjutton år.
Ja, det är så den
här tidskriften fungerar, med ständiga överraskningar på lur,
full av idéer och lärdom, men också med den där lilla gnuttan
lekfullhet. Och en vilja att ta in så mycket av möjligt av det som
sker just nu – som ett exempel på hur Facebook kan fungera som ett
forum för idédebatt, och även med debutanten Arne Borge, vars dikt
inleddes på en blogg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.