”Den som talar i
andras namn är alltid en bedragare.”
En riktig författare
skriver alltid samma bok. Jag är rätt säker på att det är Torgny
Lindgren som har sagt så, och om han inte har gjort det – så
borde han. Det är något enhetligt över de författare man väljer
att följa, en stil som blir helt bekant, motivval och formuleringar
som invaggar dig i trygghet … Du vet vad du får, och det är på
gott och ont.
E.M. Cioran är en
sådan författare som bara blindhet skulle få mig att avstå från
att läsa. Nu finns äntligen ytterligare en av hans böcker på
svenska, den första han skrev på franska efter att ha lämnat
hemlandet Rumänien och inom kort modersmålet rumänskan.
Sammanfattning av sönderfallet blir det i Nikanor
Teratologens översättning. Teratologen, som tidigare översatt
Nietzsche, gör vad jag kan döma ett gott arbete med att göra
Ciorans stil rättvisa.
(Boken har försatts
med ett efterord av Sven André, och eftersom boken är utgiven i
Umeå funderar jag på om det möjligen är en son till min gamle
lärare Leif André, som var rejält inläst på filosofi. Han fick
läsa min rapport från lärarpraktiken på Dragonskolan hösten
1997, en rapport med titeln ”Om olägenheten i att vara
lärarkandidat”, vars allusion till Cioran han kommenterade något
syrligt, vad jag minns.)
Vad betyder det att
göra en stil rättvisa? Cioran skriver surmulet, men det finns en
pigghet och vitalitet över utgjutelserna, som gör att du som läsare
erinrar hur det goda humöret sköljer över dig, ju mer hans
kverulans ökar. Teratologen vet hur dessa doser ska portioneras, för
att åstadkomma balansen mellan tankens bitterhet och stilens sötma,
mellan det fluffiga känslopjunket och den stenhårda
osentimentaliteten, för att fånga alla nyanserna både i elegansen
och kargheten. Resultatet är stilens finess, en levande stil. Finge
jag välja, umgicks jag hellre med renodlade pessimister än med
optimister. Optimister ska ju hela tiden … göra saker. Pessimister
vet att det är lönlöst, bättre att sitta still och gnälla.
Nu är det förstås
orättvist att kalla Cioran pessimist, lika mycket som det är
orättvist att kalla honom filosof. Mer läser jag honom som en
skönlitterär författare, något boken bevisar med rika exempel:
”Den som inte hängivit sig åt ångestens vällust, som inte i
tanken har njutit av farorna i sin egen utplåning och inte heller
smakat på de grymma och söta förintelserna, tillfrisknar aldrig
från besattheten av döden: han kommer att förbli plågad av den,
därför att han gjort motstånd mot den; – medan den som är van
vid en skräckens disciplin, och mediterar över sin förruttnelse,
beslutsamt har reducerat sig själv till aska, och blickar tillbaka
på dödens förflutna – och han själv är inget annat än
en återuppstånden som inte längre kan leva.”
Här sägs det som
det är: människor med övertygelse – en ideologi, en tro – är
det värsta som finns, för där kan det bara gå illa. Hellre göra
sig oavhängig allt. Den yttersta konsekvensen av detta är att du
kan inte bli ett fan av Cioran, och det håller jag med om: på samma
sätt som du inte kan bli ett fan av dig själv. Jag läser med samma
skepsis som jag riktar mot mig själv, och suckar och himlar med
ögonen ibland åt vad han understår sig att säga. Det uppmuntrar
till en kritisk läsning, där du hela tiden måste fundera på vad
som händer om du lyder uppmaningarna. Alltså: att förbehållslöst
beundra Cioran är omöjligt.
I sin nyutgivna bok
Eremiten i Paris menar idéhistoriken Tobias Dahlkvist att
Ciorans skrifter ska uppfattas som läroböcker i levnadskonst. Jag
kan instämma i detta, så länge vi befinner oss inom teorin. Orka
gå så långt in i förtvivlan! I stället uppmanar jag att du låter
dina tankar väpna dig både med och mot Ciorans tankar. Det finns
människor som aldrig upplevt livets djävlighet, men låt dem
fortsätta med sitt. Det som är subjektivt skrivet ska läsas
subjektivt.
Det är ovissheten
som är målet med livet, där meningen är synonym med
meningslösheten. Jag må ha fel, men så länge ingen lyckats
definiera livets mening övertygande tänker jag unna mig rätten att
dela den här uppfattningen om meningslöshet. Tills Ann Heberlein
ställer allt till rätta.
Ciorans ideal är
att befinna sig vid sidan av. Samtidigt är det en samhällstillvänd
författare, som skriver om andra människor. Kan den som bryr sig om
människan vara misantrop? Att kalla Cioran för misantrop är
förstås lika missvisande som att ge honom glåpordet pessimist. Han
är spjärnandets författare.
Konsekvensen av
tankarna i boken är förstås det självmord han återkommande
berör, det egna uppskjutna självmordet. Den privata förstörelsen
är både tröst och skydd, det som lugnar oss och får oss att
uthärda. En banal tanke, kan tyckas, för vem har inte kostat på
sig den lindringen. Om inget tjänar något till återstår bara ett
goodbye, cruel world – fast Cioran bejakar det grymma med
världen, vänder det till sin fördel, säger snarare well hello
there, cruel world. Men han försvarar sitt uteblivna självmord
med att det skulle innebära en medveten handling, något han
föraktar.
Cioran har ett
antagonistiskt förhållande till filosoferna, och kan erinra om vår
svenska Thomas Thorild, vars poetik sammanfattas i ”Passionerna”:
”Min lag har varit at UTTRYCKA, ej at BESKRIFVA min känsla.”
Cioran: ”Man diskuterar inte universum; man uttrycker
det”, som han säger, med tydlig riktning mot den franska
existentialismens profeter Sartre et al, vars lidelsefulla engagemang
han värjde sig mot. Här predikas likgiltigheten.
Men hur kan
likgiltighet vara en framkomlig väg? Enligt Cioran är strävan
lönlös. Han liknar de medeltida mystikerna, vars förhållande till
Intet väger tyngre än alla bevis, all positivism. ”Trying is the
first step towards failure”, med Homer Simpsons ord. I enlighet med
detta tolkar jag Ciorans brist på religion, att vi får nöja oss
med det vi har framför oss, nöja oss med livet, för det finns
inget mer. Själen kan lika gärna avskaffas, för den har inte gjort
något väsen av sig. Och Gud är bara en reflektion av våra egna
önskemål. Den rike har sin gud, den fattige sin.
Det sammanhållande
temat är det som går sönder, dels i den privata människan och
dels i det omgivande samhället, även illustrerat i sömnlösheten,
som han också skriver några tjusiga korta texter om. Cioran skriver
som om det vore mänsklighetens sista dag, och kanske blir hans
böcker allt mer angelägna ju närmare apokalypsen vi kommer. Hans
bok är i vilket fall mer tidlös än otidsenlig.
Sven André skriver
i efterordet om Cioran som en vän, vars röst kan ledsaga det egna
livet. Just som en följeslagare läser jag Cioran, eller som det
hette förr – en valfrändskap. Hellre det än att jag vill vara
med i någon fan club, det paradoxala i att han själv blivit ett
helgon. Cioran är ingen idol, utan mer något att reta upp sig på,
bli konstruktivt förbannad. Han provocerar med sina åsikter, men
han gör det med stilens ungdomlighet, och håller stilen ung, med
dess kategoriska riktning som ibland är krampaktig och ibland
provocerande och ibland rentav osmaklig. Men aldrig något att
ignorera.
”Jag ville så
Tvivlet ända ner i planetens inälvor, genomsyra materien med det,
få det att härska där anden aldrig någonsin trängde in och,
innan det nått fram till varelsernas ryggmärg, skaka om stenarnas
lugn och införa hjärtats osäkerheter och ofullkomligheter.”
Två småsaker bara. Det är mycket möjligt att Lindgren sa det du först anger. Men i så fall står han i raden bakom föregående generation. Ivar Lo-Johansson inskärpte denna "sanning" gång på gång. Och han var ytterst konkret när han sa det, eftersom han exemplifierade utifrån sitt eget livsverk. Det är en mycket intressant tanke som jag är övertygad om äger sin riktighet.
SvaraRaderaOch så ville jag bara säga att jag köpte båda dessa böcker, denna av Cioran självklart eftersom han står i den där speciella hyllan som kräver sina dagliga läsningar, men också den andra. Jag har bara läst femtio sidor i boken om honom men känner redan en mättnad. Orättvist? Kanske. Nu ska jag läsa din recension av den med. Tack för att du tar dig tid med Cioran! Det gör mig alldeles särskilt glad.
Och så ett litet ps. Du skriver: "Sven André skriver i efterordet om Cioran som en vän, vars röst kan ledsaga det egna livet. Just som en följeslagare läser jag Cioran, eller som det hette förr – en valfrändskap. Hellre det än att jag vill vara med i någon fan club..."
SvaraRaderaDet är så nära man kan komma en läsarrelation som fungerar. Ungefär så läser jag Cioran. Men med ett tillägg från honom själv: att man i svärtan också finner en tröst inför livets oändliga jävlighet.
Jo, det kan till och med ha varit så att Lindgren när han sa det även nämnde att Ivar Lo hade sagt det.
SvaraRaderaMan blir ju glad av Cioran!
Nej, jag är inte son till eller (så vitt jag vet) släkt med Leif André /Mvh Sven André
SvaraRaderaAj då.
SvaraRadera