Hur mycket jag än
gillar Novellix serie med noveller som är lätta att ta med sig, och
hur mycket jag än gillar Malte Persson, så är det något med hans
bidrag som fått mig att avstå från att läsa den. Det kan väl
inte vara så enkelt att det är titeln som avskräcker mig: Fantasy?
Är jag så enkelspårig?
Men vad är nu det
här? Det liknar inte alls en recension så här långt, utan mer
noteringar, kommentarer. Ja, ungefär som boken presenteras, då UNT
följer upp sina tidigare tilltag då bland annat recensentens
marginalanteckningar gjorts tillgängliga för tidningsläsaren. Den
här gången får vi läsa novellen med författarens kommentarer i marginalen. Onekligen ett nytt påhitt. Men är det bra?
I förstone liknar
noteringarna de kommentatorspår som finns på vissa dvd-filmer –
något som Persson inte är sen att uppmärksamma. Det ska inte
förnekas att några saker är intressanta, men mycket verkar ha
tillkommit mest under tvång, för att ha något att säga. Han
förefaller inte trivas med uppgiften. I kommentarerna säger han
att han inte vet hur man skriver noveller, vilket kunde vara en
utgångspunkt: är det ens en novell han har skrivit (en
intressantare fråga än den han ställer, om det är ”fantasy”).
Det är som vanligt
när Malte Persson skriver inte oävet utfört, med gott handlag
kring språkets vighet. Han bollar med flera olika verklighetsplan –
och det innan sina metakommentarer. En kvinnlig huvudperson
(protagonisten) som funderar på en filmatisering av en känd manlig
författares roman, Hemligheten, i den nya genren
”stureplansfantasy”. Det blir mer än lovligt rörigt, men det
kanske tillhör genrens konventioner. Åtminstone känns det
nödvändigt, eller medvetet, i vilket fall.
Distans och
självironi i lika höga doser, i en intrig som rör sig hit och dit.
Jag är ändå ganska besviken, men återigen kan det som sagt bero
på att jag inte är beredd att ta till mig genrens egenheter.
Dessutom undrar jag om det är medvetet att huvudpersonen är så dum
att hon tror att Coleridges formel för fiktion heter ”suspense of
disbelief” – tyvärr hjälper inte noterna till i just det
fallet, för det är något som lämnas okommenterat, till skillnad
från att vi får veta att Persson har dålig koll på kvinnliga
Hollywoodskådisar.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaNej, det blev inte bra. Det blev både hackat och malet, men inte någon bra historia. Författare ska skriva berättelser, inte kommentera sina egna alster som en metatext. Det fungerade i alla fall inte här.
SvaraRaderaUNTs tidigare försök att experimentera kring vilka möjligheter digitaliserad text kan erbjuda läsaren har varit intressantare. Vi får väl se vad de hittar på nästa gång.