– Det är svårt
att förändra sitt liv, sa Ludi. Ingenting på jorden är svårare.
Annina Rabe har
skrivit förordet till den utgåva som jag läser av De små hästarna
i Tarquinia, en av Marguerite Duras många små böcker som jag läser
lite då och då. Hon utnämner den till ”den slutgiltiga
sommarboken”, ett omdöme som förstås är helt subjektivt, på
samma sätt som Jan Gradvalls lista över de 20 bästa sommarlåtarna
inte kan göra anspråk på någon objektivitet överhuvudtaget,
eftersom han ratat The Triffids ”Hell of a Summer”.
Men Rabes förord är
föredömligt. Hon talar bland annat om den ”bagatellens estetik”
som Duras följer, och jag håller med, med tillägget att det finns
en nonchalans i stilen – en nonchalans som är helt i avsaknad av
charm och den ängsliga driften att behaga. Duras är kärv i sina
böcker, och det är bland annat därför hon är en av de mest
charmiga författare man kan läsa.
Men det är också
något av en dominoeffekt, en självuppfyllande profetia, detta att
gilla Duras. Hennes rykte gör henne särdeles populär bland de som
är unga och svåra; för all del, en och annan vilseledd kille läser
ju fortfarande Jack Kerouac och Malcolm Lowry och sådant. Varför
jag väljer Duras alla gånger handlar främst om att det är hon som
skriver verklighetens litteratur, att hon har mest att lära ut om
livet.
Hon skriver
konstlöst. Det som händer är ändå planlöst, utan mening och
uppenbar symbolik. Det är sommaren: värmen, ledan, alkoholen,
boulespelet. Det som skaver, det som aldrig får en att må bra.
Något misshag som alltid skapar förtrytelse. Mer en melodi än
intrig, ett speciellt tonfall och speciellt Dur(as)-ackord, fast
kanske mest i moll.
Jag gillar också
hur dialogen inte skrivs för att fylla en funktion, till exempel
vara litterär. I stället för att så uppenbart finnas till för
att skapa mening och ”säga något” om karaktärerna är det
repliker som fångar livet i sin essens, som inte anpassar sig till
att föra intrigen framåt, utan bara registrerar:
– Jag tycker om
tanken på att ha legat med dig, sa Sara.
Han lutade sig
över henne.
– Jag vill ha
dig. Här, genast.
Hon log mot
honom, men han log inte tillbaka.
– Jag skulle
vilja ha en cigarrett, sa hon.
– Jag kanske är
förälskad i dig. Han såg ut över den lugna horisonten.
– Vad gör det?
sa Sara och skrattade.
Samtidigt som det är
så konstlöst utfört finns spänningen från skrivakten bevarad,
intrycket att skrivandet är skildringen av en kamp, att det är en
smärta investerad i resultatet. Inte av det lättköpta
självbiografiska tolkningsrastet: författare som säger att de
saknar fantasi (som Hjalmar Söderberg) ska man inte lita på. Duras
är många saker, däribland inlevelsens författare.
Hon är också
aggresivitetens författare, och det är lätt att föreställa sig
att hon skulle ha intressanta saker att diskutera med Kafka i detta
ämne, en diskussion som överskrider livets djävlighet och i
stället koncentrerar sig på ilskan som konstruktiv och konstnärlig
drivkraft. De kunde också gärna diskutera vem av dem som har skapat
flest kategoriska karaktärer.
En av de många
fördomarna kring Duras är att hon skriver hyperlitterärt, att det
är språket och inget annat som är hennes ämne. Men även i den
här romanen finns några tydligt utskurna partier av samhällskritik,
främst manifesterat i den unge minrörjaren som dödas, och vars
föräldrar vägrar skriva under dödsattesten. Det är inte svårt
att notera Duras indignation över det dåliga rykte hans yrke har.
Prästen har inget att bidra med heller, och när han gör sin sorti
är det helt obemärkt, som om Duras vill visa att i den här världen
är religionen ett helt överflödigt inslag.
En annan fördom är
att Duras skriver fint och svårt, men jag skulle hävda tvärtom,
att det här är fult och enkelt. Fult på så sätt att hon
uppehåller sig vid det traditionellt låga, och enkelt därför att
här finns ingenting att missta sig på, inga berättartekniska
excesser som stör. Livet är inte heller någon sammanhängande
berättelse, och det går inte heller att förstå något av det.
Allra minst människorna som omger oss: de gör ju konstiga saker
hela tiden. Det enda vi kan lära oss är att förhålla oss till det
stora VARFÖR som livet ger oss i doppresent, och då är Duras en av
ytterst få författare som jag utan tvekan skulle kalla oumbärlig.
– De som klagar
mest över sitt liv är alltid minst villiga att förändra det, sa
Gina.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.