23 juli 2013

Going underground


När satirtecknaren och konstnären Lars Hillersberg mötte galleristen Anna Qvist undrade hon hur stora pälsängrarna var som tuggat i sig ett myntstort hål i Hillersbergs pikétröja. Det visar sig att konstnären köpt tröjan för färgens skull, men när han fick höra att den broderade krokodilen var varumärket för Lacoste klippte han bort djuret, för att undvika att bli reklampelare.

Historien kan läsas i Hjärnstorms nya nummer, 115-116, som har ”Underground” som tema, och det är en god illustration till det motstånd en riktig konstnär måste vara beredd att bejaka. Dråpliga scener varvas med allvar, när den excentriske konstnärens sista år redovisas med några dysfunktionella utställningar. Hillersbergs mest kända verk, åtminstone för mig, är det stora collage ”They Never Come Back” som han gjorde tillsammans med Karin Frostenson – ett verk som Richard Johansson berättar om i numret, tillsammans med den pastisch på det som han gjorde för ett par år sedan.

Men den viktigaste texten i numret är Tobias Barenthin Lindblads genomgång av moralpanik som har drabbat subkulturer, där han effektfullt visar att det som vi förfasas över nästan alltid blir bred underhållning i framtiden. Det är alltså ett gott råd för den som vill veta vad som blir kommande trender: håll ögonen på det som är dagens mest provokativa uttryck.

Ett exempel är Converse-skorna, vars historia tecknas lite rudimentärt av Björn Larsson, där han dömer ut den som bär de ortopediskt defekta skorna: ”Om du ser en person med Chuck Taylor-skor på fötterna så vet du att det är en charlatan”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.