När satirtecknaren
och konstnären Lars Hillersberg mötte galleristen Anna Qvist
undrade hon hur stora pälsängrarna var som tuggat i sig ett
myntstort hål i Hillersbergs pikétröja. Det visar sig att
konstnären köpt tröjan för färgens skull, men när han fick höra
att den broderade krokodilen var varumärket för Lacoste klippte han
bort djuret, för att undvika att bli reklampelare.
Historien kan läsas
i Hjärnstorms nya nummer, 115-116, som har ”Underground” som
tema, och det är en god illustration till det motstånd en riktig
konstnär måste vara beredd att bejaka. Dråpliga scener varvas med
allvar, när den excentriske konstnärens sista år redovisas med
några dysfunktionella utställningar. Hillersbergs mest kända verk,
åtminstone för mig, är det stora collage ”They Never Come Back”
som han gjorde tillsammans med Karin Frostenson – ett verk som
Richard Johansson berättar om i numret, tillsammans med den pastisch
på det som han gjorde för ett par år sedan.
Men den viktigaste
texten i numret är Tobias Barenthin Lindblads genomgång av
moralpanik som har drabbat subkulturer, där han effektfullt visar
att det som vi förfasas över nästan alltid blir bred underhållning
i framtiden. Det är alltså ett gott råd för den som vill veta vad
som blir kommande trender: håll ögonen på det som är dagens mest
provokativa uttryck.
Ett exempel är
Converse-skorna, vars historia tecknas lite rudimentärt av Björn
Larsson, där han dömer ut den som bär de ortopediskt defekta
skorna: ”Om du ser en person med Chuck Taylor-skor på fötterna så
vet du att det är en charlatan”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.