Jag hörde till dem
som inte tyckte att Johan Klings debut Människor helt utan betydelse var så värst bra, när den kom för tio år sedan. Några år
senare kom så den ännu mindre imponerande uppföljaren Glasmannen, och nu är det så dags för den ”svåra” tredje romanen, Lycka.
Huvudpersonen David
går omkring i – ursäkta mig om jag kväver en gäspning här – Stockholm … Ja, han
befinner sig ständigt i maklig rörelse, denne David. Han har ett kontor, men jobbar
inte, utan tillbringar all tid där med att stirra ut genom fönstret, och tänka
på sin dotter Fia, som han bor tillsammans med de delar av tiden då hon inte
bor hos sin mamma. Han har ont om pengar, fast det hindrar honom inte från att
äta ute varje dag och köpa öl lite då och då, och åka på utlandssemestrar varje
sommar med Fia.
Romanen heter
alltså Lycka, och uppehåller sig vid
detta ämne. Hur blir man lycklig? frågar sig David, och man riktigt ser honom
framför sig, med drag av en mindre fryntlig Fredrik Lindström som med kisande
blick sitter vid nåt utekafé med en kopp Stockholms-kaffe framför sig. Vad än
svaret är: författaren Kling ser inte lycklig ut på författarfotot (tänk en
bittrare Mauro Scocco).
Min avsikt när jag
började läsa den här boken var att jag skulle undvika att nämna Hjalmar
Söderberg. Men det är stört omöjligt att inte se elefanten i rummet. David är
en romanfigur som förefaller ha promenerat rätt ut ur någon av Söderbergs
romaner, och kanske är det därför han är så vilsen? Han blir den generiska
Söderberg-figuren genom att vara lika förtjust i sin eget vemod som de är. Men
nästan allt knyter ihop Kling med Söderberg, när vi ges de eviga bifigurerna,
som mer är distanserade bekanta än intima vänner. Och liksom hos Söderberg är
kärlekens funktion mest att få huvudpersonen att uppleva magont. Och liksom
Söderberg skyller författaren David på att han har dålig fantasi.
Stilen är anemisk,
och påfallande ofta slö, när den inte bara är lillgammal (”Våren har blivit
sommar tror jag bestämt”). David ”slösurfar” mest hela tiden. En stilistiskt
medveten författare skulle förstås inte heller skriva ”landställe”. Det är
också en banal premiss att skriva om lycka som ”meningen med livet”. Det finns
överlag en ytlighet i alla betraktelser som David så frikostigt förser läsaren
med: ”tänk om man kunde kombinera handlingskraften hos sitt unga jag med det
lilla förnuft man till slut samlat på sig.” Och i stället för Söderbergs ofta
sardoniska och skarpa bon mots, vad serveras vi här? Några stycken ”där ser man.”
Säga vad man vill om den formuleringen, man kan inte anklaga den för spänst
eller elegans eller espri.
Nog går det att
skriva om ytliga människor utan att det behöver bli ytligt. Och nog finns det
potential i att utforska den viljelösa individen. Hela den här romanen handlar
dock om Davids uteblivna kärleksaffär med Kajsa, som uppvaktar honom utan
framgång. I stället får vi oändliga promenader genom ett nostalgiskt tintat
Stockholm, inköp av kläder till dottern, Skansenbesök, fika, iakttagelser av
vädrets växlingar, och ytterligare några promenader där gatunamn och byggnader liksom
i hans tidigare böcker märks ut med en prydlighet som torde ge Kling en
prenumeration på ”Stockholm läser” i minst tre år framåt.
När romanen är slut
skrivs det ut i texten, med ordet ”SLUT”. Det kan väl uppfattas som en vinkning
till Klings tidigare karriär som filmregissör, men det ger också ett taffligt
intryck, att det får hans roman att efterlikna ett romanmanus skrivet av en
nervös tonåring.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.