Kritiken befinner
sig i ständig uppförsbacke. Kanske ligger det i sakens natur? Att missnöje är
en förutsättning för det kritiska arbetet, att hungriga pennor skriver bäst …
Men det vore allt för cyniskt och raljant att vägra förstå vilka reella problem
kritiken ställts inför under 2000-talet. Man behöver faktiskt inte vara
nostalgiker för att inse hur förhållandena har försvårats.
En ny antologi i
Ariels serie ”Litterär kritik”, tillkommen i samarbete med det Fria Seminariet
i Litterär kritik, gör en ansats att gå till botten med just kritikens läge
just nu: en rapport från det dagsaktuella. Som vanligt är det den outtröttlige
Magnus William-Olsson som agerar redaktör, och det ska vi vara tacksamma för; som
få andra, om ens någon annan, hyser han ett engagemang för att kritiken ska
tillåtas vara ambitiös och samtidigt tillgänglig.
Om det nu är värt
något. För det är lätt att misströsta, då det förefaller vara så få som ser
värdet i kritik. Att den håller på att spela ut sin roll blir då inget som
gemene man kommer att sörja. För oss andra, vi som dagligen läser kritik i
dagstidningar och tidskrifter och på internet, vi läser nog med skygglapparna
på. För oss är namn som Rebecka Kärde, Victor Malm, Therese Eriksson,
Kristoffer Leandoer med flera namn som vi lärt oss känna igen, så pass att de
blivit indikationer på att nu ska vi läsa uppmärksamt. För de flesta andra är
de anonyma – för dem är kritiker identitetslösa, ungefär som författarnamnen
var för oss när vi var nybörjare som läsare.
William-Olsson
kallar med drastisk fyndighet kritiken för ett spöke. Det är inte svårt att se
det hända, om det inte redan har hänt, att det vi läser som kritik är
efterdyningar, maktlösa harklingar från graven. Den här antologin kan då läsas
som en rapport från de döda – en resning, kanske. Det är tio texter vars
ursprung är föreläsningar i det Fria Seminariet, och jag kan ge mig på ett
försök att göra någon slags rättvisa åt de olika texterna.
Om det är lönt? För
egentligen måste man ställa sig den obekväma frågan: för vem skriver kritikern?
Den krassa uppdelningen går mellan synen på kritiken som konsumentupplysning
eller som konstutövande i egen rätt. Den kan väl vara båda, invänder jag surt,
men låt gå för det. Namnen är för en någorlunda van läsare både kända och
okända, där ett par av dem hör till de personliga favoriterna.
Axel Andersson
skriver teoretiskt snårigt, med gott om referenser och teoribildningar, och han
nämner gångjärnet som en förutsättning för att skapa nya mötesplatser för
kritiken. Jo, men det som krävs då är pengar, och dessa är lättast att hittas i
universitetsvärlden. I den framtiden kommer bara den som redan har
försörjningen säkrad kunna skriva kritik. Det blir en fråga om integritet, om
att kunna bevara sitt oberoende i en sådan prekär situation.
Marcia Sá Cavalante
Schuback i sin tur behandlar frågan om kritikens funktion, och att sällan har
någon tid så högt ropat efter just kritik – i det kaos som det nya medielandskapet
skapat blir kritikern den som har förmågan att se mer än vad man själv gör. I
hennes vackra framställning står kritikern för ett uppvaknande, den som väcker
läsaren och visar vart blicken ska ställas. Det kan bara åstadkommas av en
ytterst noggrann läsning, och vem kan kosta på sig det, så som de ekonomiska
villkoren ser ut? Att tänka tar tid. Eller som Jenny Maria Nilsson skrev på
twitter i torsdags, som svar på Rebecca Weidmo Uvells skryt att hon kunde
skriva 10 000 tecken om dagen, att det kan man inte göra om man ska ägna sig åt
seriös granskning. Det aktiva ifrågasättandet, ett upplysningsideal, blir
Cavalante Schubacks ledstjärna.
Pamela Schultz
Nybacka tar upp framtida praktiker för poesin, med exempel bland annat från
Hanna Rajs Lundströms debutsamling Armarna
som kom i fjol. Hon svarar för omsorgsfulla läsningar, och förespråkar en
medskapande kritik.
Jesper Olsson
diskuterar digitala plattformar, och hur kritiken kommer att röra sig bort från
kultursidan till akademierna. Den större öppenheten kräver en ny kritisk
kompetens, kanske en kritiker som kan respondera på dessa nya
publiceringsformer. Olsson är kanske lite för förtjust i en viss teoribildning,
och de är svårsmälta i den här formen.
Leif Dahlberg går i
dialog med Foucault och Benjamin, vilket är lätt hänt. Men han bemödar sig om
att på allvar diskutera frågan vad kritik är. ”Avstånd”, lyder det korta
svaret, och då kan man tänka på hur Flannery O’Connor löste dilemmat med vem
som bäst kan förstå ett litterärt verk. Inte dess författare, som befinner sig
för nära det skrivna, men inte heller litteraturkritikern, som är för
distanserad från det skrivna. Då krävs, kan tyckas, en läsare som tar steget in
mot det skrivna, som vågar möta det författaren skrivit utan förbehåll, läsa
det på ett mindre avmätt sätt. Men att sänka den kritiska garden låter ju som
ett dåligt råd. Men vi återkommer till det, till det som kunde kallas
överdriftens läsning.
Carin Franzén har
som sitt huvudsakliga arbete självframställning, och har helt nyligen utkommit
med en studie i ämnet i just Ariels serie ”Litterär kritik”, så jag kan få
anledning att återuppta detta arbete.
Lars-Erik
Hjertström Lappalainen gör något väldigt annorlunda i sin text, så det finns
anledning att dröja lite längre vid den. I sitt korta förord berömmer
William-Olsson detta bidrag: ”Jag vågar tro att denna text kommer att bli en
klassiker och prövosten för alla som framöver i vårt land ska tänka på vari
kritikens konst faktiskt består.” Det är stora ord. Men det är också en
befriande text, privat, bångstyrig, obekväm. Framför allt är det en användbar
essä, en text som väcker tankar och gör just det som bra kritik borde göra – provocera
fram idéer och presentera ett nytt sätt att se på världen.
Jag är inte helt
säker på att jag förstår hans distinktion, när han uppehåller sig vid att
kritik ska skrivas och inte talas – det underkänner den kritiska dialog som
kanske inte är så framträdande men som jag ibland kan sakna, när kritiken blir
för monologisk och för introvert, för att inte säga intern. Men jag anar att
han syftar på – återigen – långsamheten, att samtalet har sin funktion, men
kritiken måste bedrivas i ett tempo som talet inte premierar. Att skriva
innebär, inflikar jag, att lära sig umgås med de besvärande pauserna, att
hantera de dryga tystnaderna.
Och, på tal om
Dahlberg och överdriften, så går Hjertström Lappalainen ett steg längre, och
förespråkar överdriften och pinsamheten som kritiska metoder. Det här är – och
jag är böjd att hålla med William-Olsson – en sensationell text. Inte för att
allt i den är bra, för somligt är bara självklarheter, men han väger upp dem
med djupt originella infall, och han skriver bra. Han skriver lite som Stig
Larsson gjorde när han var som piggast: lika självupptaget som naivt, och på
ett paradoxalt sätt fullständigt ödmjuk i sin omutliga självkänsla.
Tatjana Brandt, som
hör till de kritiker som gjort störst intryck på mig på senare år, berör
indirekt den aktuella poesidebatten som förts i dagstidningarna i januari. Hon
refererar ett samtal med Arundhati Roy, som beklagar sig över marknadsvillkoren
som tvingar författaren att bli en lydig tjänare som dansar efter
förlagsfolkets pipa så länge de lockas med nya upplagor och översättningar: ”De
lever och skriver och tänker inom diskursen, utan att förändra den och därmed
världen.” Det är en fråga som kan tillämpas på kritiken: ska man odla sin
särart eller anpassa sig?
Jag vet ingen annan
kritiker som likt Brandt kan ge intryck att skriva både spontant och
eftertänksamt. Det finns bett i hennes texter, och hon uttrycker sig både
burdust och elegant, men framför allt självständigt. Hon odlar sin särart,
minst sagt, och ja, hon förändrar åtminstone min värld. Dock är boken som
produkt dåligt utrustad för den nya offentligheten, eftersom det bara är böcker
som anpassar sig som överlever. För kritiker är det lätt att göra sig beroende
av en rundgång av upprepade dogmer – så uppfattar jag också hennes bitska
kommentar att kritiken har fått dålig andedräkt.
Anneli Dufva har
lämnat sin fasta tjänst på radion för ett arbete som dramaturg, men bidrar här med
en personlig summering av sina erfarenheter som mångårig medarbetare på radion,
både som kritiker och programledare. Det blir en nostalgisk text som landar i
slutsatsen att allt blivit sämre, och det är svårt att inte hålla med henne.
Hon återger Björn Wimans profetia att snart gör algoritmerna ändå kritikerns
jobb. Och ja, på sätt och vis: tänk bara hur Johan Jönsons senaste syskonbok (Marginalia/Xterminalia) togs emot med förutsägbar
samstämmighet av kritikerna!
Magnus
William-Olsson knyter ihop säcken med en kort text om det kritiska idealet som
råder i den tid som nu råder, där alla (”alla”) är kritiker, och vågar sig på
ett ifrågasättande av teorierna. Han visar hur det postkritiska tillståndet
ändå kan bli fruktbart.
Så, som slutsats,
det här är en bok som förstås är angelägen
(om klichén tillåts, för det finns väl inget omdöme som är värre, med undantag
för intressant). Många av
bidragsgivarna säger i princip samma sak, att de erbjuder förhållningssätt där
kritiker vågar mer.
Nog för att det
blir mycket teori, som sagt, och interna diskussioner som inte leder ut ur
seminarierummen. Men det finns samtidigt en ambition att bredda bilden av
samtidskritiken, och faktiskt rör sig flera av skribenterna bortom de
förutsägbara farvägarna. Så kan vi se hur kritiken också rör sig – det må ske
långsamt, men å andra sidan är det förmodligen bäst så, att i den här
hastigheten lär den i vilket fall inte försvinna i första taget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.