Under de senaste
åren har förlaget Dockhaveri vitaliserat den svenska bokutgivningen med böcker
som ständigt vinglat bort från den etablerade utgivningen. Om man tröttnat på
att samtidslitteraturen är lite väl rumsren och verserad finns det i det här
bråkigt brokiga kollektivet ett alternativ som heter duga. Låt gå för att dess
utgivning är ojämn, för entusiasmen och viljan att ge uttryck åt nya röster
kompenserar det mesta av valpigheten.
Som i bilderboken Stiftet, som är ett samarbete mellan
Linda Holmer, adjunkt på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg, och
Ina Maria Winther Åshaug, norsk konstnär. Deras bok är murrigt skön, på det
sättet att den minst av allt främjar det tillrättalagda och etablerade. Över bilderna
finns en rastlöshet som överensstämmer med berättelsen.
Det är den
klassiska coming of age-storyn, med en ung tjej som har en halvtaskig relation
med sin mamma, och som verkar vara ensam i skolan, tills hon får kontakt med
några av de coola, som Tess och Nättan. Med det följer andra vanor, som
inkluderar sprit och sex. Det handlar om att unna sig förbjudna saker, om att
ge efter för det man intuitivt vet inte är bra för dig, och det handlar – som
titeln indikerar – om läppstiftets funktion.
Ja, men i första
hand är det en berättelse om integritet. Om identitet och uppväxt, jo, men när
berättaren träffar killen med munsåret blir det distanslöst och trovärdigt. Det
är inte ofta det inträffar att man får den ingivelsen när man läser ny svensk
litteratur, att ”så här är det!”
Det Holmer och
Winther Åshaug har gjort är att låta sin berättelse formas av innehållet. Det
blir då lika otydligt och ovisst som tillvaron är för en tonåring, med skolan,
den eviga dödtiden, det ständiga väntandet på att en dag måste nånting hända när allt slår in … Men i det här finns
också det primitiva: bildberättelsen renodlar och skalar bort allt oväsentligt,
och resultatet är en underbart tillknäppt historia, där man förgäves spanar
efter leenden eller ens lugn i personernas ansikten.
Det finns en kreativt lyckosam råhet
i formen som är Dockhaveris egna bidrag, alltså att det tillåts vara så
fortfarande ofärdigt, att det ger ett nästan amatörmässigt intryck. Här finns
också en nedtonad humor, som när huvudpersonen duschar efter att ha haft sex
med killen med munsår: ”Egentligen är allt okej”, lyder den lakoniska
textraden. Fast man undrar varför duschstrålen sveper in henne i svart vatten:
är det för att betona att hon är fortsatt ren, eller att vattnet bidrar till
hennes nedsmutsning, att det inte går att tvätta sig ren?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.