En sak som jag har
lite svårt för är ”den franska nya romanen”, böcker av sådana
som Alain Robbe-Grillet. Ja, Nathalie Sarrautes böcker räknas också
dit, så det var med viss bävan jag häromåret läste Planetariet,
hennes kända bok som Modernista gav ut på nytt, men tyckte att den
var bättre än det rykte jag själv hade gett den (oläst).
Nu ger de ut den
lite mindre kända De gyllene frukterna, i serien ”En modern
klassiker”, där Lorenz von Numers översättning från 60-talet
reviderats av Nova Gullberg Zetterstrand och Henrik Petersen. Laura
Lindstedt har skrivit ett entusiastiskt förord, som bara aktiverar
min misstänksamhet: ”så bra är ingen bok”, tänker jag. Sartre
kallade det för ”anti-roman”, läser jag också, och det är en
typ av omdöme som känns slentrianmässigt.
Men det är en bok
som mal ned mitt motstånd, som mer och mer tar över, och detta utan
att jag kan fixera vad det är som är så bra. Det är mestadels
korta stycken som återger olika samtal, där det som avhandlas är
om De gyllene frukterna är en bra bok. Det låter mest som
ett typiskt postmodernistiskt experiment, ett sådant som brukar må
bäst på idéstadiet.
Här är
diskussionen verkligen i centrum, ungefär som Horace Engdahl i en
aforism skissade fram som ett ideal, när konversationens olika
röster går in i varandra och man inte längre är uppmärksam på
vem som säger vad, att det inte spelar någon roll vem som är
sändare och mottagare. Samtidigt har Sarraute verkligen ett genuint
temperament, och det kan vara det som räddar boken, som får mig
intresserad, att den innehåller en röst som är äkta, aldrig
tillgjord.
Att uttrycka åsikter
om ett konstverk är något som lätt kan parodieras, och ibland
undrar jag om det är ett av Sarrautes syften med den här boken. Det
känns lite smått löjeväckande, nästan parodiskt, med den oftast
samstämmiga hyllningskören. Det påminner inte så lite om den
svenska kritikens konsensus inför vissa fenomen – typ den senaste
Batman-filmen. Hon förutspår konjunktursvängningarna, när hon
även tar in avvikande röster. Kanske den franska nya romanen är på
väg tillbaka nu, i 2000-talet?
Sarraute tillåter
sig säga att hennes egen bok är ”den bästa bok som har skrivits
på de senaste femton åren”, och det är förmodligen en
författares önskedröm att få vara exakt så kaxig. Hon tar makten
över språket, för i brist på intrig blir språket här vad hela
boken handlar om, och vilken makt som ligger i värderande ord, hur
makten över åsikter ligger i ordbehandling och i ordförrådets
nyanser.
Samtidigt fungerar
diskussionen som ett avdramatiseringsförsök, att Sarraute ser sitt
skrivande ur det lekfullaste av perspektiv. En liten släng av hybris
bara … Hon gömmer sig också bakom ett nom de plume,
för säkerhets skull ett manligt: Bréhier. Berättandet vid
vägs ände, kanske. Vi jämför ibland lite slött våra liv med en
roman, men då smickrar vi oss själva: mer påminner det väl om en
såpopera (i synnerhet ur aspekten att det saknar igenkännbara
början och slut), eller kanske numera en dokusåpa – tänk bara
alla dessa dokumentationer av måltider, barn och husdjur som så
många av oss sysslar med och vidarefordrar på facebook, twitter och
bloggar.
Modernistas serie
med svarta böcker innehåller nu femton böcker, med Muriel Sparks
bidrag från i går. Det är en ypperlig serie, med böcker som man
gärna återvänder till. Inte de mest kända 1900-talsböckerna, men
definitivt styrda av ett personligt urval, och nästan alltid helt
förträffliga.
Jag håller med
Lindstedts förord att man nog bör läsa De gyllene frukterna
flera gånger. Jag ser en viss likhet med Virginia Woolfs bästa bok,
Vågorna: hur rösterna bildar en melodi, hur berättandet
liksom tas över av andra discipliner än litteraturens, och hur
Sarraute söker sig mot gränserna: ”Jag skulle säga att
diktverket genom att samtidigt angripa det outsagda i olika former
undgår det strukturerades förstening. Därmed kan det växa fram –
och hur! – och bokstavligt talat överväldiga oss.” Nu kan jag
ju inte unna mig att överväldigas av fler läsningar i brådrasket,
då jag började jobba i måndags, men det kommer fler sommarlov!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.