Varje gång Simone
de Beauvoir nämns måste också Jean-Paul Sartre nämnas, men varje
gång Jean-Paul Sartre nämns är det fritt fram att inte nämna
Simone de Beauvoir. Delvis är det hennes eget fel, för hon tog
varje chans att bjuda in Sartres idéer i sina egna texter, och
förminskade gärna sig själv och sina egna insatser.
Djärva idéer,
blygsam människa: tänk ändå att det oftare är tvärtom!
Modernista har nu gett ut en fin bok som samlar nio olika texter av
den här franska okonventionella våghalsen till filosof, Brigitte
Bardot & Lolitasyndromet, med en skicklig översättning av
Anna Petronella Fredlund, som också har skrivit ett fint efterord.
Texterna är från 1944-1959. Det är recensioner, essäer,
introduktioner, om kärlek, politik, litteratur, moral.
En av de längre
texterna handlar om Sade, som hon läser nästan kusligt närgående
och intimt, och kommer med en slutsats som kan tyckas sensationell:
Sade är en etiker, en moralist, i kraft av sitt sanningsanspråk.
(En lika vågad läsning gjorde Emilia Fogelklou då hon ungefär
samtidigt skrev om Georges Bataille.) Delvis ser Beauvoir Sade som
någon som väljer grymheten för att den säger något mänskligt,
att den skär rakt genom hyckleriet och avslöjar människans
grundinstinkt. I det goda samvetets namn döms och straffas, medan
Sade väljer fantasins utsvävningar, där han ”vacklar […]
oavbrutet och dramatiskt mellan arrogans och dåligt samvete.”
Sade är en
författare för människor med fantasi, och då kan sägas att sedan
Beauvoir skrev den – för sextio år sedan – har vi fått olika
media som berövar oss all fantasi. Ett program som ”Big Brother”
skulle knappast ha appellerat Sades sinne för grymhet, men det är
bara ett exempel på att tv befinner sig i fiendskap med fantasin,
att det är ett ställe där precis allt måste visas och
förklaras.
Beauvoir är en
tänkare med förmåga att frigöra idéerna, alltså befria dem och
presentera dem utan att låsa fast dem vid en trångsynt tolkning.
Det är tvetydigheten som är hennes ledstjärna, och även om
Fredlund har skrivit ett bra efterord, är det lite besvärlig
läsning. För det är med Beauvoir som med en del andra filosofer
för mig, att jag förstår dem rätt bra tills jag börjar läsa
kommentatorernas texter om dem.
Titelessän om
Bardot (”B.B.”) är skriven tio år efter den berömda boken Det
andra könet. Här skriver
Beauvoir om lolitan som ett delvis androgynt ideal, något som fått
andra att föreslå en latent homosexualitet hos pedofilen. Beauvoir
skriver ju om personan B.B., inte om människan, men att se henne som
en symbolisk ny kvinnoroll känns nu mest förlegat. Det är
uppenbart att Beauvoir är ute i ett visst ärende, och här handlar
det om att chikanera den franske mannen, liksom den lite naiva
förhoppningen att B.B. ska tillåtas ”mogna, men att hon inte
förändras”. Nu är väl situationen ännu värre.
Några
av de andra texterna är bland annat ett lite märkligt försvarstal
för existentialismen. En teori borde inte vara beroende av hur den
uppfattas: den borde fungera som religionen, enligt W.H. Audens
vackra devis: ”The blessed do not care what angle they are
reflected from, having nothing to hide.”
Häromveckan
såg jag en ironisk t-shirt i ett modereportage i Svd, där en kille
hade t-shirt med trycket ”Deeds not Words”. Men det behövdes ju
ord för att (ut)trycka det! Beauvoir menar också att handlingen är
det avgörande, något som är både positivt och negativt.
Begränsningen finns alltid där: ”En intellektuell som ansluter
sig till proletariatet blir inte proletär: han är en intellektuell
som anslutit sig till proletariatet.”
Vi
är människa endast i anslutning till andra människor, säger
Beauvoir. Det är Heideggers ursprungliga idé – men det är
kontroversiellt att påpeka det, har jag förstått, för det skulle
ta udden av Beauvoirs tänkande. Men hon nämner själv Heidegger,
och jag tror inte att hon ”förminskas” av sådant. Det kan
fungera tvärtom också.
Vad
är då själva poängen med att läsa henne? Hon är svår, ibland
irriterande, som gick hon i cirklar kring alla problem. Men hon
lyckas också ge större perspektiv. Hon gör dig till en modigare
läsare. I den här världen håller vi på att bli dummare och
dummare, och visst – vi kan skylla på ”världen”, att den
aktivt arbetar på att förslöa oss, men du har också själv ett
ansvar att välja bort det idiotiska som du omges av, som ges
företräde av makthavare. Den här boken är ett incitament att
använda, när dumheten kämpar sig fram till större utrymme och
större betydelse, (l)ex OS.
Och
att visa engagemang har ersatts av gilla-knappen på facebook.
Beauvoir visar att människan bara kan vara ett projekt, att hon bara
finns i futurum, som en prototyp. Det må vara Nietzsches idé om
den defekta människan, men även här finns en skarp stilist att
läsa, där båda verkligen skriver personliga erfarenheter, skamlöst
utnyttjar det privata i sitt skrivande, men transcenderar det privata
med sin starka stil.
Det
viktiga är också att tänka på tvären mot sin tid, att inte
enbart följa andras diktat. Det är ett tänkande som utvecklar och
förnyar idéer, och därför blir det viktigt, genom att visa att
det går att hitta något konstruktivt hos andra, när man bearbetar
och gör det till sina egna tankar.
Positivt
tänkande handlar i grunden bara om att kommande generationer ska
veta att dra lärdom, lära sig att undvika våra tabbar. Vi
utvecklas – jo, men vi kan inte låta bli att ana den harmsna min
en sådan som Beauvoir skulle ha om hon tilläts besöka vår tid.
Hon skulle nog vara djävligt besviken på vår passivitet, vår
brist på engagemang, och att vi inte kommit längre. Längre i vad?
Vad som helst!
Människan
trotsar och avviker också, och därför blir prognoser så
opålitliga. Men att finnas till betyder att inte slå sig till ro;
även en så illusionslös och pessimistisk författare som Beauvoir
har något att ge en nutidsmänniska, genom att visa att vi måste
vara mer aktiva i vårt agerande. Blygsamhetstyranner har inget att
lära oss, och därför är hon som bäst när hon glömmer bort att
hon själv är i underläge, när hon väljer underläget – kanske
för att det är därifrån tankarna flyger som starka projektiler.
Att läsa hennes texter är ändå bara en början – fortsättningen
tar vid när du lägger undan boken: ”Människans goda kan inte ges
henne utifrån, det är endast något gott genom det människan
engagerar av sig själv.”
Fint reportage om dig i den där JP på kultursidan idag, Björn.
SvaraRaderaMm? Jag har varit borta i en vecka, såg det nu.
SvaraRadera