Tidigare har Mia
Axelsson gett ut en stark diktsamling, Vår
gemensamma resa. Hennes första roman är formad av kortprosan, och har en
mångtydig titel: Skär. Helt i linje
med förlaget Dockhaveris utgivning kan det syfta på den rosa färgen, men en
klarare konnotation är till de skär huvudpersonen tar som konståkerska, samt
eventuellt de rispor som åsamkas den som ger sig in i ett kärleksförhållande.
Huvudpersonen är en
ung kvinna som jobbar på McOrvars, en hamburgerrestaurang i Norrköping. Dit
kommer en kvinna ibland och köper kaffe. De börjar träffas, inleder en relation
som till stor del måste ske i smyg då ingen av dem verkar ha kommit ut som
homosexuell. Axelsson varvar konståkningsträningen med passen på restaurangen,
där omåttliga mängder frityrolja handhas.
I prologen tecknar
hon en evighetsåtta med sina skridskor på isen – en trop som påminner om Marit
Furns olycksbådande inledning av sin roman från i våras, Abalone. Den stämning som präglar Axelssons roman är det drömska,
där det avgörande redan har hänt och nu bearbetas i tablåer. Det är en
berättelse om smärtan i avskedet, hur svårt det är att släppa taget. Men också
om närvaron och om känslan av samhörighet, om den typ av okuvliga vänskap som
är så påfallande när man är ung, här gestaltat i form av barndomsvännen Sanna,
som hon tränar konståkning med, och jobbarkompisen Vicky, som faller ifrån på
oroande sätt.
Liksom hos en del
andra övertygande berättelser om ung kvinnlig vänskap från senare år –
exempelvis Linna Johanssons Lollo och
Emma Holms Skäl – utspelar sig den
här historien under ett 00-tal där Britneys närvaro i populärkulturen var lika
intensiv som den nu är frånvarande.
Det här är en roman
som måste sägas vara sinnlig, även om det kan låta som en trött
kritiker-kliché. Det är en återupptäckt sinnlighet, som inte bankar på de
största trummorna. I händelseförloppet är det mycket hud, men dessa referenser
utgör nödvändiga påminnelser, och det sex som skildras blir varken pinsamt eller
spekulativt grafisk. Det handlar mer om beröringar än något annat.
Jag imponeras av
hur Axelsson gör något vettigt av vagheten i sin historia. Med utsökt precision
fångar hon exakt hur det är att uppleva sig vara i utkanten av det som sker på
riktigt. Att helt enkelt tycka att man är fel. Hon har en förmåga att förmedla
vikten hos avgörande detaljer: fräknarna, snuset, frityroljan, maneterna, den hotfulla kniven, de
kladdiga fingrarna i en glipa mellan byxor och tröja. Den här korta romanen är
full av sådana oförglömliga ögonblick, utan att det blir överlastat – snarare
dominerar ett intryck av att berättelsen rör sig trevande, in mot allt snävare
cirklar när dess förlopp vecklas upp i efterhand.
Det som då blir
dess kärna är åtrån, hur kvickt den flammar upp men även hur ont det gör när
den lika snabbt verkar ha falnat. Axelsson skriver enkelt och rakt om häpnaden
hos hennes huvudperson, hon som inte verkar förstå eller äga ett
konsekvenstänkande. För passionen kan inte hejdas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.