Med Innan april skrev Morten Chemnitz en av
senare års mest försynt lysande danska diktsamlingar. Nu har hans tredje bok
utkommit, Hindre, och han fortsätter
undersöka det korta formatet, genom en tunn samling där dikterna oftast har
formatet fem till sex rader, ibland ännu kortare.
Det är ett svårt
format: det ger lätt en känsla av urvattning, att något saknas. Innan april klarade exakt av den
balansgången, genom att bevara antydningen intakt, och få läsaren att uppleva
just det där som saknades som något av diktens kärna, att det var avsikten – en
slags present från författaren, som gav mandat att tillsammans upptäcka det som
var diktens budskap, det vill säga de korta meddelandena om det svåra i att
vara vid liv.
Detta utforskande
fortsätter alltså nu med den här tunna volymen. En vag atmosfär av katastrof
infinner sig genom de sex korta sviterna. Men också handlar det om tyngden, om
vad det innebär att vara människa – nedtryckt, och förnimma att man inte hör
hemma i sin egen kropp, hur den här kroppen än ser ut. Så det är mycket
referenser till det kroppsliga. Och att upptäcka världen är ju ibland samma sak
som att upptäcka sig själv.
Annars är Chemnitz
dikt snål på andra referenser, alltså till en igenkännbar värld utanför den
inre som vi alla delar. Då blir det en dikt helt frikopplad från verkligheten,
oberoende av samtiden, och i den bemärkningen tidlös. Här behövs ingen
kontextuell förståelse för att den ska bli begriplig.
Vad den i stället
ägnar sig åt är att bygga kedjor av missförhållanden, peka ut de orättvisor som
styr vår tillvaro. Olyckorna och smärtorna som förenar oss, men också det som
utgör våra hinder, med Chemnitz väl
valda titel som interlokutör, alltså det som begränsar oss. I dikterna finns
tydligt avgränsade rum, för det tillhör ju också det som begränsar oss – lika mycket
de yttre som de inre förutsättningarna.
I Chemnitz
minimalistiska dikt handlar det också om att själv vara sin största fiende:
det ødelagte har sine egne
afstande
nakken
dens svage hældning
at læne sig
indad
en retning kan være mild
Det är skrivet med
stor insats men med små åtbörder, där ordet ”retning” (riktning) blir ett
nyckelbegrepp: det skrivna rör sig mot kroppens känsligaste punkter. Vad är
kroppens känsligaste punkt? Hjärtat? Själen? I en så här koncis dikt blir varje
stavelse och affix betydelsebärande. Fast vad då betydelse? Det blir något av
ett villospår att leta ledtrådar och förklaringar. I en av låtarna på sin nya
skiva sjunger Nick Cave att ”we’re all so sick and tired of seeing things as
they are”, och det är något liknande Chemnitz vill formulera – att tingen bara
är ting, men att vi behöver tro på dem ändå.
Här pekas en ny
riktning ut för poesin, där man behöver en viss överblick för att se klart. Så
blir det här en bok som kastar sitt ljus över en bok som Innan april – som jag alltså läste både på danska och på svenska –
och får mig att undra om jag inte varit för snål eller åtminstone avvaktande i
min bedömning. Nu är jag desto mer övertygad att Chemnitz vill åstadkomma är
denna nya väg för poesin, att den inte behöver vara instängd för att den rör
sig mot det inre.
Vad Chemnitz också
gör med sin dikt är att påminna att allt vi gör tar oss längre ifrån oss
själva, längre bort från det känsligaste (själen?). Livet är inte bombastiskt,
så varför skulle dikten vara det? Vår identitet och personlighet går förlorade,
och i de här dikterna tecknas ett försiktigt motstånd. Friktion och motstånd: det
är ju det som livet består av, men det kan bara sägas underförstått. Det är en
pessimistisk dikt, som alltså behandlar begränsningarna utan att låta sig
definieras av dessa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.