Vilken stor
händelse det är när Nirstedt/Litteratur ger ut Ola Juléns tidigare outgivna bok
Afrikas verkliga historia, som låg
färdig att utges av Norstedts 2003, men som författaren av oklar anledning
valde att dra tillbaka. Det sker parallellt med att debuten Orissa återutges av samma förlag, tjugo
år efter att den slog ned som en diskret men långtidsverkande bomb i ett
andefattigt svenskt litterärt klimat.
Ola Julén, född
1970 och död 2013, hade refuserats av de stora förlagen när Ink gav ut debuten
1999. Det blev hans enda bok utöver det korta häftet 400 några år senare. Framför allt i Norge och Danmark har Orissa fungerat som inspiration, något
som understryks av att denna uppföljare samtidigt ges ut i dansk översättning
på Basilisk, liksom att förordet här har skrivits av poeten Martin Glaz Serup
(välkänd för svenska läsare genom diktsamlingar som Marken och Romerska nätter),
som ser sig själv som en av efterföljarna, liksom bland andra Olga Ravn i en
bok som Den vita rosen – man kunde
väl också nämna Ann Jäderlund, vars Kalender
röd. Levande av is, som utkom året efter Orissa, innehåller vissa inslag av den
kortdikt Julén odlade.
Afrikas verkliga historia innehåller inga direkta referenser till
Afrika. Däremot nämns Brasilien som utopin, och Litauen som dess motpol. Joe
Strummer och Lars Winnerbäck utgör en väntad och en oväntad musikreferens. Som
återkommande gestalt figurerar en Jacqueline, en kvinna som man förstår är förknippad
med en stor kärlekssorg. Kärleken som gått förlorad, och hur dess kroppslighet
ligger begravd hos den drabbade efteråt. Namnet upprepas som en besvärjelse,
som att ett spänningsfält mellan exorcism och återkallande avtäcks, i en tydlig
vilja att det som har hänt ska ha varit sant, i en slags överenskommelse: ”låt
oss låtsas”, ungefär.
Dikterna är
uppställda i alfabetisk ordning, och är ibland något längre än debutens
hyperkorta rader, även om det kortfattade dominerar. Det något längre formatet
inbjuder till en annan typ av skönhet, en utpekad riktning. Det är förstås lika
vackert som det är olyckligt, so help me
God för att jag uppfattar det så: ”Det regnar stilla nu, i natt / och jag
kan inte / ta mig tillbaka.”
Och diktjagets röst
befinner sig det lilla steget framför mig som läsare, så när jag inbillar mig
att det här är dikter som lodar djupen – de mänskliga, inre djupen som finns
hos oss alla som inte förnekar det, då skriver han:
Ja, jag är
djupt
lodad
i dig
älskade.
Dikterna är något
mer utåtriktade än debutens fullständigt inåtriktade dikt, och om man uppfattar
det som en förbättring är nog en smakfråga. Det rör sig fortfarande om ett
intryck att läsa en privat sjukjournal. Här är ångesten ännu mer uttalad och
mer definierad, tilltalet ännu mer vädjande i sina kategoriska utsagor, och
skulle man särskilja de två böckerna åt är väl denna bara just ”ännu mer”.
Något som knyter ihop de två böckerna är en referens till flätor som förekommer
i båda – man kunde säga att de därmed flätas in i varandra, och hör ihop.
Och världen är
svart, ofta uttalat så. Ensamheten gör den så. Julén skriver helt ogarderat om
denna ensamhet, denna brist. Tilltalet kunde kallas naivt cynisk – i den svåra
balansgången mellan att misstro allt och fortfarande behålla en oskuldsfull
inställning till allt.
När Björn Wiman i
förordet till nyutgåvan av Orissa
hittar en oväntad parallell i Karl Ove Knausgårds Min kamp, hur båda skriver så ogenerat om den egna skammen, är jag
mer benägen att hitta en affinitet till en annan lika oväntad kontrast. Johan
Jönsons sena poesi är till formatet lika främmande från Juléns minimalism som
Knausgård, men hos både Julén och Jönson finns en blind uppriktighet i dikten,
och en förmåga att se förtvivlan rakt i ögonen, helt utan försköningar och
omskrivningar.
Ja, Julén vägrar
att anpassa sina dikter till en förväntad estetik, eller några rådande
skönlitterära ideal. Det är en slags motskrift, en fulpoesi som endast bejakar
ärligheten. Jönsons dikter är ju monstruösa, och likaså Julén, om än i mindre
skala. Båda skriver de om pengar, och båda närs av en naivitet som egentligen
aldrig ger vika.
Daniela Floman och
Marie Lundquist (vars senaste bok, Dikten
är tanken som far genom hjärtat och spränger det, förstås är en
Julén-variant med sina separata meningar på varje sida) har tagit sig an
uppgiften att vidarebefordra detta manuskript, och de menar i sitt korta
efterord att Julén redigerat dikterna hårdare och brutalare i den här boken.
Man kunde tillägga att de också är smutsigare, mer fysiska och mer frånstötande
– ännu en parallell till Jönson.
Dikterna blir små,
kortvariga blinkningar i ett kompakt mörker, ibland förstärkt av en nästan
nattsvart komik: ”Svart ovanpå svart”, som det kan stå i en av de korta
dikterna. Det är negativt, det är pessimistiskt, och kanske är det en
påminnelse att vi inte alltid läser för att bekräfta endast livets goda
egenskaper. Dessa konstateranden är, skulle jag vilja hävda, inte ens
litteratur, utan något annat, mer PTSD-yttring än bekännelselyrik.
Nu är detta en
kanske mindre enhetlig bok än Orissa.
Den är spretigare, men också mer specifik i sina referensramar. Om Julén där
gestaltade oron håller han här på att gestalta illusionen. Det finns många
samband mellan de två böckerna, samband som man kan spekulera fritt kring.
Några av de sakerna berör föräldrarnas brist på stöd, och sommarhelvetet,
årstiden utan slut.
Att säga att något
inte är litteratur har i sig blivit något av en kliché. När Julén en gång fick
frågan varför han skriver svarade han enigmatiskt: ”Det gör jag inte.” Det är
samtidigt helt sant, och lika sanna uppfattar jag de ohyggliga insikterna som
hans bok förmedlar: ”Jag skriver små onda dikter / fyllda av längtan och
olycka.”
Hur ska då en sådan
skrift tolkas, eller ska den ens det? Det är en risk som föreligger hos mycken
poesi, att den inte skrivs för att tydas. Att den är för bokstavlig, och nästan
för enkel, då den betyder vad den säger, och enbart detta. Eller att den redan
i sin skepnad är färdig – att inget finns att tilläggas. Visst, man kan
kompromissa och säga att dikt ska ”upplevas” (en sådan trist kliché), men det
hjälps inte: när livet är beskaffat som det är – ont, orättvist, straffande –
då kan böcker som Orissa och Afrikas verkliga historia utgöra den
motståndsrörelse en vek människa kan behöva. För somliga av oss kan de rentav
vara en räddning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.