Bland musikartister
som skriver dikter sällar sig nu Rammsteins sångare Till Lindemann, med ganska roliga
alster. Roligare och ännu bättre är ändå boken med Vasas flora och faunas
briljanta sångtexter.
Det tyska industrirockbandet
Rammstein är inte kända för sina subtiliteter. När vi nu för första gången får
möjlighet att läsa sångaren Till Lindemanns dikter, Stilla nätter, består intrycket att här är det raka puckar som
gäller. På gott och ont. Något som liknar ekivoka snapsvisor samsas med
renodlade vulgariteter.
För all del, här
ges utrymme åt rena tarvligheter – men å andra sidan är livet ofta tarvligt. Lindemanns
provokationer, där den goda smaken utmanas, roar för stunden, men starkare
intryck gör några dikter där en skörhet blottläggs. Åtminstone den som lyssnat
på Rammstein kan förvånas över denna finessrika känslighet.
Rimmen kan ge ett
barnsligt intryck, som dock förtas av olycksbådande komponenter: ”Om jag somnar
före natten / Drunknar jag i sorg som vatten / Ljusets värld ger mig lycka /
Berusar mig med mörkerdricka”. Ofta läser jag med ett leende i mungipan, men
kan inte bestämma mig om det är plågat eller muntert, och det är nog ett gott
betyg.
Om Lindemann är
mycket tysk, är Marie Modiano å andra sidan mycket fransk, när hon skriver ut
parisiska gatunamn och landmärken. Även hon sysslar med musik, med betydligt
blygsammare framgång, ska sägas. En enkel
visa samlar sångtexterna från hennes senaste album, med många andra dikter.
Det är lite
planlöst. Hon är dotter till Nobelpristagaren Patrick Modiano, och jag ska
villigt erkänna att när jag förstod det vässade jag mina giftpilar lite extra,
då jag tycker han är rysligt överskattad. Och visst, här finns banala dikter
som liknar turistbroschyren, men även generellt är det platt: ”Kampen för att
klara dagen / Liknar ofta en hemsk dröm”.
Liksom Patti Smith
vurmar hon för Konsten med stort K och när en ofruktbar nostalgi. Här finns
ändå en riktigt stark dikt om terrordådet i april 2017 på Drottninggatan i
Stockholm, som föregår av en ännu starkare dikt som listar namn på städer – i
efterhand förstår man att det är just de platserna som utsatts för terrordåd de
senaste åren.
Starkaste
sångtexter du kan läsa på svenska i dagsläget har den mycket finlandssvenske
Mattias Björkas som upphovsman. Hans texter åt bandet Vasas flora och fauna har
samlats i boken Atlas, där
vardagsnära foton förstärker den atmosfär av lätt vemodsfylld kamp för att
uthärda tillvaron. Det är texter fyllda av självdistans och genomskådande av
allt vad falskhet heter.
Björkas skriver
ofta om barndom och uppväxt, tristessen som livas upp av mer eller mindre oförargliga
pojkstreck, summerade i briljanta kupletter: ”Skulle en högre makt / faktiskt
bry sig om vad vi gör? / Man har knappast levt om man inte har / en prick i nåt
register när man dör”.
Björkas humor är
alltid nedtonad och avmätt, och levereras med ett busigt flin. Det handlar
också om vådan av att växa upp, att följa hur andra skaffar familj, och längtan
efter den tid då allt var så enkelt att det räckte med att låna någon farsas
bil för att känna sig levande. Att lyckas skriva om det förflutna utan att
falla offer för nostalgi är en svår balansgång, som blir lyckosam tack vare att
den gamla tiden inte glorifieras.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 4/7 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.