Kritikens kris är konstant.
Det enda man med säkerhet kan säga är att det var bättre förr, och säg den tid
som inte har klagat på dagskritiken:
än har det gällt förytligande, att den har blivit för kort, att den bara
recenserar fel sorts böcker … Som Carl-Michael Edenborg visade nyligen i en
undersökning i Aftonbladet, inspirerad av nordiska kollegers arbete i Danmark
och Norge, så kan man i alla fall konstatera att recensionerna har blivit
färre.
Men det är en sak
att befinna sig i kris – tydligen går det ju att klara kriser hur länge som
helst – och en annan att befinna sig dödförklarad. Nog finns det ett större
allvar i de senaste årens kritikdebatt, nämligen att den inte längre är en
angelägenhet för en större bildad publik. Om det förr var kutym att följa
kritikernas arbete har det nog mer och mer blivit fråga om att skriva recensioner
som på sin höjd läses av andra recensenter. Att debatten intensifieras just nu,
bland annat manifesterat i att det kommit en drös nya böcker i ämnet det
senaste halvåret, kunde vara ett tecken på dödsryckningar. Men så apokalyptiska
kan man väl inte vara, ens på en blogg?
Hur ser då en
framtida kritik ut? Axel Andersson och Alexander Svedberg, två hyfsat unga
kritiker själva (typ 30 och 40 år) har skrivit var sin essä som har samlats i
Fria Seminariet i Litterär kritiks serie på Ariel: Framtidens kritik. Utifrån var sitt perspektiv har de koncentrerat
sig på vilka konsekvenser digitaliseringen får för den litterära kritiken.
Ibland blir det mer än lovligt teoretiskt, när det inte bara är mer än lovligt
spekulativt, men å andra sidan välkomnar jag ett gediget försök att ändå närma
sig ett svar på hur framtida kritik kan skrivas. Det är mer än någon annan
orkat med.
Båda kommer de från
Kritiklabbet, där Magnus William-Olssons ande svävar både bokstavligt och
bildligt över deras respektive arbete. Till de kusligheter som kan registreras
när det gäller kritikens status i dag är att det inte ens märks hur mycket mark
som har tappats. När jag någon gång har tillfrågats har jag svarat att ett
alternativ kunde vara att recensionen ersattes av ett mer essäistiskt skrivande
– kalla det för all del ett mer konstnärligt förhållningssätt. Framför allt
Svedberg är inne på liknande tankegångar i sin essä här.
Man behöver inte heller se det som att recension och essä nödvändigtvis måste vara motsatspar: man kan tillåta att de kompletterar varandra. Vad som inte får glömmas bort är att kritiken inte kan abdikera från sitt ansvar att också fälla en dom, att det är en bedömningsarbete. Men om för mycket av kritiken rör sig om att säga ”ja” eller ”nej” kunde kritikern lätt bytas ut mot en bot, en AI, där algoritmerna gör jobbet lika bra. På sätt och vis är bedömningsarbetet redan i sig automatiserat, och bygger på erfarenhet, eller för att tala dataspråk, på information som bearbetats. Av den mänskliga hjärnan, än så länge. Nu är ju en recension inte enbart bedömning, och mitt intryck är att dess andra del – den känsligare delen, den resonerande delen, åtminstone i dagsläget omöjligt kan ersättas av en AI.
Man behöver inte heller se det som att recension och essä nödvändigtvis måste vara motsatspar: man kan tillåta att de kompletterar varandra. Vad som inte får glömmas bort är att kritiken inte kan abdikera från sitt ansvar att också fälla en dom, att det är en bedömningsarbete. Men om för mycket av kritiken rör sig om att säga ”ja” eller ”nej” kunde kritikern lätt bytas ut mot en bot, en AI, där algoritmerna gör jobbet lika bra. På sätt och vis är bedömningsarbetet redan i sig automatiserat, och bygger på erfarenhet, eller för att tala dataspråk, på information som bearbetats. Av den mänskliga hjärnan, än så länge. Nu är ju en recension inte enbart bedömning, och mitt intryck är att dess andra del – den känsligare delen, den resonerande delen, åtminstone i dagsläget omöjligt kan ersättas av en AI.
För att överleva
måste kritikern anpassa sig, överskrida de begränsningar som skrivandet
innebär. Ett av de problem Axel Andersson identifierar är att kritikern inte
kan ta allt för nya vägar, utan det skrivna måste fortfarande ingå i ett
igenkännbart sammanhang. Annars blir det för apart, och kan inte längre kallas
kritik.
Vad är det där
extra som tillförs, bortom algoritmerna? Man kunde kalla det dagsform.
Kritikern som är att lita på, utan att bli förutsägbar. Den svåra balansgången
i att vara konsekvent men med förmåga att överraska sina läsare. Det finns
trots allt en slags nyckfullhet som håller sig inom det konsekventas ramar.
Andersson skriver
om behovet av nya fält, där bloggar kunde vara ett exempel. (Men det har väl sedan
2006 talats om att bloggen kommer att göra den traditionella
dagstidningskritiken överflödig …) Då skapas i vilket fall behovet av redaktionell
kompetens, för att överbrygga avståndet mellan professionella och amatöristiska
skribenter. (Själv befinner jag mig väl, om parentesen tillåts, någonstans
mittemellan.)
I Anderssons värld
blir demokratisering och digitalisering indikationer på historiens slut, där
behovet av konst och filosofi blir överflödigt. Kanske kritikens kris löses av
sig själv, genom att det saknas verk att längre bedöma. Att det saknas goda
instanser i den typen av framtid blir tydligt: ”Det är inte vi som
grammatiserar vår värld, utan snarare vår värld som grammatiseras av strukturer
som kontrolleras av personer vilka befinner sig långt utanför en demokratisk
beslutsordning.” En elit i avsaknad av kompetens, kunde man också säga. Man
kunde också säga: internet är inget demokratiskt verktyg, för det är ju debila
kändisar och populistiska influencers som dominerar och har makt.
Nya sätt att
berätta – digitalt – kräver ny kritik, det kan man vara ense med, men det är
svårare att definiera hur denna nya kritik ska se ut. Alexander Svedberg
försöker göra det, med mer eller mindre spännande förslag. Att det kommer att
involvera en annan teknik än den som används i dag, det kan vi nog slå fast.
Han föreställer sig tidningsredaktioner som utvidgar begreppet ”recension” till
att låta texten bli föremål för medialisering, och anpassa sig utifrån annat än
tryckt text. Något som redan skett med internet, men det kan göras på fler
sätt, med uppläsningar, länkar, filmade inslag, musik …
Man kan undra vilka
syften som uppfylls här. En bok är i sig inget statiskt föremål, och i allra
minsta grad de så kallat klassiska böckerna. De blir ständigt utsatta för
omvärderingar och nya tolkningar, i ett kontinuerligt samspel mellan samtid och
dåtid, och man behöver inte heller se det som att en ny kritik av en klassisk
bok avrättar (eller avfärdar, med en mindre drastisk metafor) den gamla
kritiken, utan att de kompletterar och förstärker varandra. En bra bok mår bra
av en utmanande tolkning.
Till Svedbergs
försvar ska föras att han verkligen tar den alternativa kritiken på allvar, och
menar att om nu ny kritik skrivs på nätet av så kallade ”stans” (efter Eminems
låt), det vill säga stalkande fangirls, då behöver de ändå ingå i det kritiska
samtalet. Ett av hans mer konstruktiva förslag är att låta kritiken få en mer
framskjuten plats, genom att utöka kommentarsfunktionen, och i förlängningen
öppna för mer utbyte mellan olika kritiker. Spontant tänker jag: låt två
kritiker debattera en nyutgiven bok, och utifrån olika läsningar argumentera
mot varandra. Det skulle stärka kritikerns position. Byt ut de djävla
tårtprogrammen i Tv 4 – ha tävlingen ”Sveriges bästa recension” i stället. Eller
varför inte låta ”Arga snickaren” ta paus till förmån för ”Arga kritikern”. (Nä,
jag skojar bara. Eller?)
Både Andersson och
Svedberg talar sig varma för AR (Augmented Reality), och det är kanske där den
nya kritiken finns. Den måste i vilket fall bli mer dialogisk: ”En framtida
kritik konserverar inte, utan responderar”, menar Svedberg. Det gör den väl
redan, tänker jag, men hör redan invändningen ”inte tillräckligt mycket!”
Så tänker jag, att
det inte blev mycket till recension det här. Hade jag haft en redaktör kunde
jag nog ha fått synpunkter på hur jag kunde utveckla och exemplifiera bättre,
och förmodligen rådet att ta med mindre av ointressanta privata tankar. Å andra
sidan är det tack vare Andersson och Svedberg jag överhuvutaget har tänkt, och
det slår mig också att det här inte ens är en recension, för det här är en
bokblogg och jag bestämmer själv vad jag vill kalla det, och för stunden kallar
jag det essä.
kritik är så negativt ord, används det fortfarande...?
SvaraRaderaAlexander Svedberg här. Återigen: kul med ett längre och reflekterande/kritiskt svar! Det är precis den här sortens diskussion vi hoppas på, och jag hoppas att den fortsätter. Min enda reservation är formuleringen "man behöver inte heller se det som att en ny kritik av en klassisk bok avrättar (eller avfärdar, med en mindre drastisk metafor) den gamla kritiken, utan att de kompletterar och förstärker varandra" eftersom det får det att verka som om att jag påstår att traditionell kritik är obsolet, när jag faktiskt skriver motsatsen på ett flertal ställen (och dessutom själv är en traditionell kritiker). Ett exempel är sidorna 150-151, där det bl.a. står: "utan att för den skull anamma AR som verktyg kan kritikern fortsätta med den renodlade, semantisk-syntaktiska tolkningen, samtidigt som hen bemöter de ontologiska problemställningar som både hybridlitteraturen och den traditionella litteraturen lyfter". På sidan 122 citerar jag dessutom ur min intervju med forskaren och poeten David Jhave Johnston, där han säger "[...] fält utvecklas i rasande takt och de mest framträdande kritikerna är de med en djup, bestående kunskap och respekt för litteraturhistoriska traditioner, i kombination med kapaciteten att anamma insikter från verktygslådor under snabb utveckling". Syftet med kapitel 2 och 3 är ju att de ska läsas i relation till varandra, som en spegling av min underliggande, teknokratikritiska analys, där "anpassningen" i kapitel 2 (som flera stora tidningar/tidskrifter redan har påbörjat) lägger grunden för analysen rörande "flykten" undan digitala kontroll- och kalkyleringsinstanser (i kapitel 3). Men som sagt: tack för den djuplodande responsen, kände bara att jag ville försvara mig lite mot den implikationen.
SvaraRadera