Patti Smith fick
ett sent genombrott i Sverige. Först under 2000-talet skulle det bredare
folklagret få upp öronen för henne, höll jag på att säga, men det är väl
snarare så att de fick upp ögonen för
henne – tack vare de böcker hon skulle skriva under senare år, som Just Kids och M Train, och en del översatta diktsamlingar. Medan de skivor hon
har gjort på senare år har blivit allt tröttare och förutsägbara.
Nu utkommer på
svenska den lilla boken Hängiven, som
tar vi efter den senaste M Train, och
även här handlar det till viss del om kafferitualer. Själva premissen här
verkar vara en vilja att reda ut frågan varför vi skriver (boken tillkom i Yale
Universitys serie ”Why I Write”). För att komma fram till något slags svar åker
hon till Frankrike, vilket leder till skriften ”Hängiven” (mer om den strax),
omgiven av två kortare essäer som till viss del berör just skrivandet.
Den som tycker att
Smith hittills inte gått tillräckligt långt i sin konstnärsfetischism har
mycket att hämta i den inledande texten ”Tankens väg”, där hon i första hand
koncentrerar sig på Simone Weil. Redan i första meningen nämner hon musan … Ja,
men det blir både ansträngt och avslappnat, både pretentiöst och avväpnande.
Hon åker till
Frankrike för att tala om skrivandet. Hon refererar till vad hon ser
(filmtrailers?), vad hon läser, en del om musik, en del fotvandring, en del om
kaffe … Ett typ av flöde som har blivit vardagsmat i senare års sociala media –
att Smith häromveckan startade ett instagramkonto förvånar föga (ett av de
första fotona är typiskt nog på Borges skrivbord från nationalbiblioteket i
Buenos Aires). En del dikter läggs till som appendix, men det är ganska dåliga
dikter, om man jämför med de egentliga diktsamlingar hon har gett ut
Tillvaron liknar en
svartvit film. Smith ger ett intryck att vara disträ när hon återger vad som
försiggår. Hon vallfärdar till adresser som har någon koppling till någon
konstnär, en typ av syssla jag alltid har tyckt varit helt befängd. Jag minns
att jag i min ungdom åkte till London och nosade fram Poland Street för att
hitta en adress där Shelley hade bott, men det enda av intresse jag hittade på
den gatan var affären Shelly’s Shoes.
Smith blir ibland
onödigt sentimental. När hon letar efter Simone Weils grav i Ashford utanför
London på en gigantisk kyrkogård misströstar hon tills hon ber sin döde bror
Todd (vars dotter råkar heta Simone) att visa vägen dit, och givetvis tar han
henne i handen och leder henne dit. Gulligt, eller bara outhärdligt
sentimentalt.
Till det som gjorde
framför allt Just Kids bra var att
hon avstod från nostalgi. Porträttet av Robert Mapplethorpe var klanderfritt
inte bara litterärt, utan också emotionellt. Halva den här boken består alltså
av den märkliga texten ”Hängiven” – märklig bland annat därför att jag
misstänker att en mindre känd författare än Patti Smith knappast kunde ha fått
ge ut den.
En sextonårig rysk konståkerska,
Eugenia, har en kärleksrelation med en äldre man, och förlorar sin ”oskuld”.
Texten är en märklig hybrid mellan romanutkast, novell och saga. I den
inledande texten skriver Smith om konståkning och om Estland, och ger någon
form av resonansbotten åt denna minst sagt obetydliga text. Den är fyrkantigt
berättad, och med förlov sagt, väldigt amatörmässigt utformad.
Det är väldigt
tråkigt, inte minst med tanke på att Patti Smith som sångerska ibland är så
oerhört mycket bättre än just denna bok. Det är också tråkigt att detta inte
kommer att hindra att många kommer att läsa hennes bok, med tanke på hur
populär hon har blivit på senare år. Det finns ju så oändligt många andra
böcker som är mycket bättre, som inte alls når lika många läsare, bara för att
de inte är Patti Smith.
Tror dig, opåsett.
SvaraRadera