71 Sorrow’s Child (1990) En mycket sorgsen låt
från ”The Good Son”. Texten hade någon (inte jag!) skrivit in på en bänk på
Umeå universitet när jag pluggade där 1993, och en klasskamrat trodde det var
en dikt av Keats.
72 The Rider (2006) Från filmen The Proposition, och det är en stark men
enkelt sugggestiv melodi. I filmen viskade Cave textraderna i olika scener, och
det är också värt att kolla (Cave och Ellis har gjort filmmusik till åtminstone
nio filmer/tv-serier.
73 Evil (2010) En kort intensiv låt från
Grindermans andra skiva. Enkelt och hårt, där musiken ser ut att tappa taget om
melodin (på ett bra sätt!).
74 Saint Huck (1984) En hyllning till Mark
Twains böcker om Tom Sawyer och Huckleberry Finn. En lång låt som pekar ut en
ny riktning för The Bad Seeds, redan på första skivan ”From Her To Eternity”,
och visar att han är på god väg att göra sig av med arvet från The Birthday
Party.
75 City Of Refuge (1988) Bygger på en gammal gospel,
som först spelades in av Blind Willie Johnson, men Cave lägger till rätt mycket
av sitt eget (och andras) blod. Finns också inspelad i en akustisk version, och
är nästan ännu bättre där.
76 Fifteen Feet Of Pure White Snow (2001) Hur
kallt är det? Man har istappar hängande från knäna. Begravd av snömassor i en
hetsig låt från den annars stillsamma skivan ”No More Shall We Part”. Har en
fin ”na-na-na-na-na”-refräng.
77 Wanted Man (1985) Ok, låten skrevs av Bob Dylan
till Johnny Cash, men Caves version från ”The Firstborn Is Dead” har
tillräckligt många egna textrader för att delvis kvalificera som en egen låt.
Melodin pumpar på, och texten berättar om alla ställen i USA där sångaren är
efterlyst. De egna tilläggen är faktiskt roligare än Dylans originaltext.
Första gången jag hörde originallåten var på Finlandsfärjan, men av någon
anledning minns jag inte om den spelades i högtalarsystemet eller om det var
dansbandet som spelade den.
78 She Fell Away (1986) ”I did not see the
crevice yawn”, sjunger Cave med en misogyn metafor, i denna låt från ”Your
Funeral … My Trial”. Melodin är dallrande, skör, och helt i samklang med
textens sönderfall.
79 We Call Upon the Author (2008) En av Caves
fyndigaste textrader: ”Prolix! Prolix! Nothing a pair of scissors can’t fix”.
Från ”Dig, Lazarus, Dig!!!” med en del giftpilar mot beat-författarnas ordrika
rader. Att Cave däremot hyllar John Berryman är inte oväntat, då dennes ”Dream
Songs” med protagonisten Henry inspirerat till ”Henry’s Dream”. I texten ber
sångaren Gud förklara en del saker.
80 Bellringer Blues (2010) Religionslektion från
andra Grinderman-skivan. Melodin flyter på bra här, och texten är en lite vass
kritik av Koranen, som sångaren ratar för sin dåliga kvinnosyn. För vidare
referenser till Koranen, se ”Mermaids” (”I believe in 72 virgins on a chain,
why not?”).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.