101 Oh My Lord (2001) En vädjan från Cave till
Gud, med de känslosamma raderna: ”How have I offended thee? / Wrap your tender
arms around me”, men också en dej självironi, när han påtalar att folk brukade
kasta marshmallows mot hans säkerhetsvakter som en anklagelse för att han
blivit soft – en relevant anklagelse efter ett par stillsamma skivor. En låt
som byggs upp från en försiktigt introduktion till ett crescendo.
102 Ain’t Gonna Rain Anymore (1994) En av de
starka balladerna på ”Let Love In”. Sällan har Cave försökt sjunga lika mycket
som Leonard Cohen som här. En annan artist han brukar jämföras med är Iggy Pop,
något som väl endast gäller The Birthday Part, som var influerade av Pop och
även spelade hans låtar live. Det är kanske ett dåligt tillfälle att ta upp det
här, men jag har aldrig riktigt gillat Iggy Pop, bara lyssnat sporadiskt på
honom.
103 Abattoir Blues (2004) Titellåten från första
hälften av dubbelskivan, som var en triumf när den kom. Trumkompet är lånat
från Kiss ”I Love It Loud”, och det är passande till den hotfulla atmosfären i
låten. Cave sjunger lika krampartat som i ”Rock Of Gibraltar”, men här funkar
den mycket bättre.
104 Cassiel’s Song (1993) Gjordes till Wim
Wenders film, uppföljaren till Himmel över Berlin. Han tyckte det var Caves
bästa låt någonsin, men det är väl storhetsvansinne att tro att Cave skulle
släppa något så bra till en så dålig film. Den har dränkts i stråkar, men jag
tror låten hade klarat sig bättre utan dem.
105 Lovely Creature (1996) En minimalistisk låt
från ”Murder Ballads”, och den har aldrig tagits på allvar. Katharine Blake
från Miranda Sex Garden gråter vackert i bakgrunden. Snålt nog ingår den inte
på den samlingsskiva som gavs ut tidigare i år, trots att den fick namnge den.
Där rymdes å andra sidan bara 45 låtar, så det vore hyckleri av mig att allt
för starkt argumentera i den här frågan om jag har placerat låten på plats 105.
106 Albert Goes West (2008) En ganska ekivok låt
från ”Dig, Lazarus, Dig!!!” (”henry he went south & lost his way / deep in
the weeping forests of le vulva”). Musiken har bra driv, speciellt gitarrerna
gör sitt jobb. Det är också tydligt att ”Dig, Lazarus, Dig!!!” är den av Caves
skivor där musiken tydligt skrivits på gitarr.
107 Bring It On (2003) En väldigt traditionell
rocklåt från ”Nocturama”. En sexistisk video gjordes till den, med en massa
kvinnor som twerkar, många år innan Miley Cyrus gjorde det känt (mer om henne
senare). Sångaren från The Saints, Chris Bailey, sjunger refrängen.
108 Depth Charge Ethel (2007) Från Grindermans
första skiva, och en av de bättre låtarna där. Berättar en historia om någon
som sångaren känner från sin ungdom i Australien. Musiken är underbart
odisciplinerad. Jag har aldrig hört någon av Nick Caves låtar på en
ishockeymatch, men den här borde fungera ypperligt.
109 Bless His Ever-Longing Heart (2001) Fick inte
plats på ”No More Shall We Part”, vilket den väl kunde ha fått. Det är en
stillsam religiös ballad.
110 Train Long-Suffering (1985) En lite fånig
text om hur sångaren känner sig sviken ”I kick every godam splinter […] / Into
all the laughing eyes / Of all the girls in the world”. Men musiken går som
tåget.
111 Cannibal’s Hymn (2004) En av de första
låtarna från ”Abattoir Blues”, och en tydlig indikation på att musiken skulle
ta nya vägar. Refrängens fras om att äta med kannibaler kan vara en allusion
till Oscar Wildes råd att ”dinera med pantrar”.
112 Messiah Ward (2004) Från ”Abattoir Blues”, en
låt som implicit kommenterar TS Eliots devis att ”Humankind cannot bear too
much reality”.
113 Wide Lovely Eyes (2013) En av flera jämna
låtar från ”Push The Sky Away”.
114 Come Into My Sleep (1997) Ännu en av många
jämna låtar som inte nådde fram till ”The Boatman’s Call”, utan blev B-sida
till ”(Are You) The One That I’ve Been Waiting For”.
115 Far Away, So Close (1992) Gjordes till Wim
Wenders dåliga uppföljare till ”Himmel över Berlin”.
116 Sheep May Safely Graze (1997) En vacker
pastoral från inspelningarna till ”The Boatman’s Call”.
117 When I First Came To Town (1992) Från
”Henry’s Dream”, och lånar lite från klassikern ”Katie Cruel”, som Cave lyssnat
på i Karen Daltons version. Hennes skiva ”In My Own Time” från 1971 hade
sångaren som kassett i sin bil när han bodde i Brasilien.
118 The Kindness of Strangers (1996) Ett
skillingtryck från ”Murder Ballads” som varnar för att man ska inte lita på
främlingar för det börjar med att de bär din väska och sen skjuter de dig i
huvudet och lämnar dig med en trasa i munnen. Anita Lane gråter vackert
teatraliskt på slutet.
119 New Morning (1988) Avslutar ”Tender
Prey”-skivan, med oväntat positiva tongångar och textrader, även om de föregås
av en del blod. Ibland kallas låten felaktigt ”New Day”.
120 The Witness Song (1990) En låt från ”The Good Son” som hycklar religiösa fanatiker: vem ska vittna när ni är för helade för att förstå, typ. Jag gillar den stökiga melodin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.