41 Worm Tamer (2010) Från Grindermans andra
skiva, en pumpande melodi om en kvinna som kallar honom Loch Ness-odjuret, för ”Two
great big humps and then I’m gone”.
42 Star Charmer (2010) Grindermans sprödaste
låt, med en melodi som är mycket mer sofistikerad än hur bandet låter annars.
En B-sida till ”Heathen Child”.
43 Mermaids (2013) ”A fucking classic”, brukar
Cave introducera den här låten från ”Push The Sky Away” live, men det är väl
lite överdrivet. Hans faiblesse för sjöjungfrur märks i en del av hans låtar,
och det här är rätt bra. Sångaren avslöjar att han gått ”driver alertness
course”, något han fick göra i verkligheten efter att ha krockat med en
fartkamera i Brighton ett par år tidigare.
44 Jesus Alone (2016) Inleder ”Skeleton Tree”,
med nervösa malande tongångar utan fokus, och en text som förgäves försöker samla
sig efter en katastrof. Med andra ord: en djävligt bra låt, som pekar ut
riktningen för skivan – vilset trevande, där låtarna mindre är färdiga enheter
än spillror. Till skillnad från exempelvis ”Dig, Lazarus, Dig!!!” där låtarna
är större än helheten fungerar ”Skeleton Tree” bättre som skiva genom att
låtarna är så konsekvent utan riktning, då det gestaltar tematiken i låtarna.
45 Hard On For Love (1986) Från ”Your Funeral …
My Trial” och en låt där sångaren radar upp hur bibliskt kåt han är, ända tills
han når sitt begärs dunkla mål. Att hon är lika vacker som att hon har klivit
ut ur tredje Moseboken är nog den skummaste komplimangen någonsin i en
låttextn.
46 West Country Girl (1997) ”Her accents, which
I’m told is broad / That I have heard and has been poured”. En kort, intensiv
låt från ”The Boatman’s Call”, som lär handla om PJ Harvey, som Cave hade en
kort relation med efter deras duett ”Henry Lee”. Texten är lite elak, och
antyder en abort, och Mick Harvey tyckte inte om att spela den live, eftersom
han var vän till henne och skulle ingå i hennes band efter att ha hoppat av The
Bad Seeds 2009.
47 Palaces of Montezuma (2010) Nä, det här var
nog inte vad man väntade sig av Grinderman, efter deras första skiva. Här låter
de som Beatles (ett band jag inte lyssnat på sedan jag var 11 år). En av många
låtar där Cave försöker blidka sin musa. Bland de saker han vill ge musan finns
inte bara Montezuma-palatset, utan också John F Kennedys ryggrad insvept i Marilyn
Monroes negligé. Jo, man kan tycka det är fjantigt eller inbilskt med
konstnärer som har en relation till sin musa, men då missar man poängen med
Cave, som hela tiden balanserat mellan att ta sitt konstnärskap på högsta
allvar och att ägna sig åt det med en tramsig inställning. Det blir inte alltid
lyckat när han tramsar, men det finns något uppbyggligt i hur han betraktar
låtskrivandet som något mer än bara tidsfördriv. Läs gärna essän ”The Secret
Art of the Love Song” innan du dömer honom för hårt. För den delen sa basisten
i The Birthday Party, Tracey Pew, att ”rock music will be remembered as the
anus of culture”. Det finns gott om litterära referenser i många av Caves
sånger, och han pratar ofta om litteratur i intervjuer (han har bland annat pratat
utförligt om hur mycket han gillar August Strindbergs The Occult Diary).
48 Thirsty Dog (1994) Från ”Let Love In”. Det är
mycket gitarrer i den här låten där sångaren sitter på baren The Thirsty Dog
och ångrar allt han gjort mot sin älskade. Låtens alternativa titel var ”The
Sorreee Song”, och medan många av raderna är parodiskt självömkande pendlar de
också mellan det illavarslande (”I’m sorry about the hospital / Some things are
unforgivable”) och det rent ut tragiska (”I’m sorry that I’m always pissed /
I’m sorry that I exist / And when I look into your eyes / I can see you’re
sorry too”).
49 Slowly Goes The Night (1988) Från ”Tender
Prey”, där Cave försöker låta som Frank Sinatra. Han lyckas så där, men låten
är viktig som en indikation till vad som skulle komma. Åtskilligt har sagts om
Caves begränsningar som sångare, och det stämmer säkert utifrån ett renodlat
tekniskt perspektiv. Sofia Källgren sjunger antagligen renare. Men det finns
ingen röst jag gillar bättre, och antagligen har bristerna påverkat hur han har
skrivit sina låtar. Helt enkelt genom att han tvingats kompensera – dels med
hjälp av briljanta texter, dels med hjälp av diverse knep för att bära upp
melodierna.
50 The Good Son (1990) Titellåten till en stark
skiva, en låt full av bibliska referenser. Växlar fint mellan refrängens
stillsamma barnkammarvisa och versernas hårda punkiga attityd. Metoden används
i en del andra låtar, men sällan så här lyckat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.