51 Babe I Got You Bad (1997) Ännu en av de många
starka låtarna från perioden när ”The Boatman’s Call” spelades in, och blev
B-sida till ”(Are You) The One That I’ve Been Waiting For”. Om den olämpliga
kärlekens besatthet: ”A weary moon hangs from a cloud / Oh honey, I know it’s
not allowed / To say I got you bad”. Är väl den bästa av de låtar som inte fått
plats på någon av LP-skivorna – men att samlingen ”B-Sides And Rarities” skulle
vara deras bästa skiva, som Cave påstod när den släpptes 2005, är aningen
hyperboliskt.
52 Song of Joy (1996) Inleder ”Murder Ballads”.
En spoken word till stor del om en man vars familj mördas, och mördaren är
fortfarande på fri fot. Ju mer man hör honom tala om händelsen desto mer förstår man att
det är han själv som har mördat hustrun och de tre döttrarna Hilda, Hattie och
Holly. Han citerar friskt ur John Miltons Paradise Lost, men även ur andra verk
av Milton (”The sun to me is dark and silent as the moon” är en rad ur Samson Agonistes). Helena Dahlgren
skriver fint om låten som fick plats 93 i hennes lista över skräckhistorien, 100 hemskaste (Modernista 2016). Jag har
skrivit mer utförligt om låten någonstans på internet.
53 And No More Shall We Part (2001) Titellåten
från den ojämna skivan som var den första efter äktenskapet med Susie Bick. En
fin ballad, som tyvärr sabbas en del av att Cave försöker sjunga som Bryan
Ferry. En dröm vore att Kate Bush gjorde en cover på den. I gengäld sjunger
systrarna Kate och Anna McGarrigle ljuvligt i bakgrunden.
54 Vortex (2007) Slarvades bort från Grindermans
första skiva, och finns bara som outgiven studioinspelning. Det är en vacker
uppmaning att kliva ned i virveln, till en behaglig melodi.
55 Babe, You Turn Me On (2004) Det är möjligen
lite cheesy när han sjunger att han är lika tänd som en atombomb och gör
bombljud i mikrofonen, men annars är det en klassisk 40-talsballad, från ”The
Lyre of Orpheus”. Innehåller också min favorit av alla Caves rader: ”You leapt
into the abyss / Only to find it goes up to your knees.”
56 More News from Nowhere (2008) Cave skriver om
Homeros epos Odysséen i den här låten från ”Dig, Lazarus, Dig!!!” Det kan vara
omedvetet, men inledningen har en melodi som låter som The Cure spelar Velvet
Underground. Själva texten är rolig för den som kan sin Homeros (när han ombeds
skriva autografer signerar han ”Nobody”), och temat vidareutvecklas i boken The Sick Bag Song, skriven på spypåsar
under USA-turnén efter ”Push The Sky Away”. Sångaren radar upp olika kvinnor
som får agera sirener, däribland Polly (Jean Harvey) och Deanna. Det är fint
att eftersom det här är sista låten på sista skivan med Mick Harvey, som spelat
med Cave sedan 1973, att hans röst hörs så tydligt i kören.
57 Hallelujah (2001) Nej, det är inte en Leonard
Cohen-cover (Cave har tolkat fyra andra av Cohens låtar), utan en lite
undanskymd pärla från ”No More Shall We Part”, där systrarna Kate och Anne
McGarrigle bidrar med en lite hyperbolisk refräng: ”The tears are welling in
mye eyes again / I need twenty big buckets to catch them in / And twenty pretty
girls to carry them down / And twenty deep holes to bury them in”. Annars är
det skummaste med låten att Cave tydligen har ”sköterska” (”Nurse”) som
smeknamn på sin hustru. Man kan säga så här: ”No More Shall We Part” är en
väldigt okonventionell skiva om äktenskapet. I den här låten är berättarjaget
ute och vandrar, lockas av allehanda saker, men vänder hemåt till sköterskan/hustrun,
och hennes varma choklad och mediciner. Notera också den udda raden: ”I passed
a cow, the cow was brown”.
58 Love Letter (2001) En fint arrangerad låt
från ”No More Shall We Part”, även om jag inte är riktigt lika förtjust i den
som en del andra. Kritiker som inte gillar Cave brukar ange den här som exempel
på hans mest lyckade misslyckanden, men det kan jag inte riktigt hålla med om.
59 Get Ready for Love (2004) Inleder ”Abattoir
Blues”, med en hybrid mellan hårdrock och gospel. Möjligen den tyngsta låten Cave
spelat in. Det är fint gjort att få London Gospel Choir att sjunga ”Praise him
till you’ve forgotten what you're praising him for / Then praise him just a little
bit more”.
60 Rings of Saturn (2016) Kanske den mest
utvecklade och färdiga låten från ”Skeleton Tree”. Låter mycket modern, och
det är svårt att tänka sig att det är samma artist som på 80-talet gjorde så
annorlunda musik. På senare år har många band från 80-talet återkommit efter
uppehåll på flera decennier: My Bloody Valentine, Slowdive, The Jesus and Mary
Chain. De har inte ändrat sig en millimeter från hur de lät på 80-talet. Om man
så vill är det väl ett exempel på att Cave på senare år lyssnat en del på Kanye
West och Frank Ocean. Annars är hans musikreferenser rätt mossiga. I våras
berättade han att sonen Earl fått honom att lyssna på The Smiths, trots att han
tidigare haft svårt för Morrisseys röst, som han berättade i en intervju 2014:
”He's a great lyricist, but
there's a tone in his voice I find unlistenable. That kind of lugubrious tone.
There's the same tone in my voice actually and I find it equally unlistenable.” Om du vill veta varför låten heter "Rings of Saturn" får du antingen höra låten till sitt slut, eller läsa W.G. Sebalds roman med samma namn - jag vet inte vad du ska prioritera, för båda sakerna är värda att göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.