Det
är den slumrande potentialen hos kvinnan som blivit ämnet för Anneli Jordahls
senare romaner. I den förra, Låt inte den
här stan plåga livet ur dig, Mona, fick vi stifta bekantskap med en
huvudperson som lät den coola artisten Julie London skapa kontur till drömmarna
om ett bättre liv. Drömmar som inte förmådde ta henne bortom frustrationen i
ett olyckligt äktenskap och en småstad – Östersund – som vägrade bekräfta
hennes existens eller ta henne på det allvar hon förtjänade.
I
den nya romanen Som hundarna i Lafayette
Park är Jeanette andligt besläktad med Mona. Fast här är hon i det så
kallade livets slutskede, där maken dött fem år tidigare i en
arbetsplatsolycka. Nu samlar hon på tidningsnotiser om just sådana olyckor, och
klistrar in dem i en ”dödsbok”. Liksom Mona har hon en dålig relation med sin
dotter, som skänkt henne en hund. Jeanette väljer att kalla den Boris, efter
maken.
Man
skulle kunna kalla Jeanettes tillvaro för patetisk. Mer än en gång under bokens
inledning stör jag mig på hennes småaktiga syn på tillvaron, och inser först i
efterhand att det är en del av karakteriseringen: Jordahl har verkligen
ansträngt sig för att ge sin huvudperson ett autentiskt tilltal, och vi möter
en romanfigur i full belysning.
Det
är i sig skickligt gjort, och lika förtjust är jag i Jordahls tuffa språkbruk,
som sannerligen skär sig mot den gängse samtidsprosan, uppfylld av sin egen
duktighet som den är. Jordahls kärva stil är ett välkommet inslag här, och
bidrar starkt till närvarokänslan när man följer Jeanette så närgånget. Att ta
del av Jeanettes tankar filtrerade genom Jordahls bitskhet är en fröjd.
En
avgörande vändpunkt inträffar redan efter knappt halva boken. Efter att ha sett
en dokumentär om Angela Davis blir Jeanette intresserad av rättskämpen, och
hamnar på en feministisk konferens i San Francisco. Tyvärr trasslar romanen in
sig i en fars, med lättköpta poänger kring hur besvärligt det blir för en äldre
kvinna med begränsade kunskaper i engelska att delta i samtal med de
amerikanska akademikerna.
Givetvis
hör det här till Jordahls syfte med den här romanen, att skildra kollisionen
mellan olika samhällsklasser – en tematik som även finns i den frostiga
relationen mellan Jeanette och dotterns pojkvän, en smått odräglig
universitetsstudent. Jag hade önskat mindre övertydlighet här, och färre
förnumstiga utläggningar om politisk historia, där läsaren underskattas.
För
det politiska syftet har sin givna plats i den här romanen ändå. Jeanettes
notiser bildar en sorgkantad ram till berättelsen, där de bortglömda
grovarbetarnas farliga liv får sin historia nedtecknad. Det är tydligt nog hur
Jordahl låter Jeanettes uppassande slit ge henne förutsättningar till
djupgående inlevelse med arbetarnas olyckliga öden, något som förstärks i
hennes möte med rasismen. Som berättelse om identifikation och vilja till
förståelse fungerar romanen ypperligt.
Det
är också värdefullt med ett berättande som visar att det aldrig är för sent att
lyfta blicken. Vi kan le i mjugg åt Jeanettes försenade uppvaknande, men bättre
sent än aldrig. Genom att intressera sig för något som är större än den egna
tillvaron sätts mekanismer i gång, och även om Jordahls slutsats må uppfattas
som ett utslag av pessimism är det fortfarande att föredra framför den
stagnation som är alternativet när vi navigerar oss genom olika skeenden i
livet.
(Också
publicerad i Sydsvenskan 19/9 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.