I
uppföljaren till Augustprisvinnaren Egenmäktigt förfarande
är Ester tillbaka, fortfarande lika sugen på kärlek som på att
dissekera dess beståndsdelar. Även om det är lika skarpt skrivet
finns tyvärr tendenser till tomgångskörning.
För
några år sedan var Lena Andersson en briljant krönikör som ibland
skrev hyggliga romaner. Efter att den svenska läsekretsen öppnade
sin bredaste famn för Egenmäktigt förfarande, som ökade
försäljningen av hennes romaner från 700 exemplar till 200 000,
finns det visst fog för påståendet att hon nu blivit en briljant
romanförfattare som ibland skriver hyggliga krönikor.
I
Utan personligt ansvar är Ester Nilson fem år äldre, men
har inte lärt sig ett skvatt av sina tidigare erfarenheter, när hon
faller för den gifte skådespelaren Olof. Under drygt tre års tid
har de ett klandestint förhållande, där Ester förgäves väntar
på att den osympatiske Olof ska ta initiativ till skilsmässa från
hustrun. ”Klandestint” är Anderssons hemsnickrade anglicism; en
kan hoppas att den smugit in i Svenska Akademiens Ordlista, som
utkommer i vår.
Att
Ester rör sig i en endimensionell tillvaro där hon själv är en
utpräglad romankonstruktion behöver inte vara till hennes nackdel,
för Anderssons ärende handlar mer om att låta henne och Olof föra
intellektuella samtal, även om det mest är hon som föreläser för
honom. Mer och mer antar Ester stalkerns drag när hon blir desperat
angelägen att skapa en varaktig relation med Olof.
I
så måtto är Ester en mindre sympatisk hjältinna den här gången,
faktiskt så neurotiskt oberäknelig att man börjar undra om det är
en tillfällighet att hon delar förnamn med den suicidala
protagonisten i Sylvia Plaths roman Glaskupan. Det känns
generellt som att ingenting är en tillfällighet när Lena
Anderssson tänker.
Anderssons
stil är lätt föråldrad, med en förkärlek för pregnanta
aforismer. En egenskap hon delar med Hjalmar Söderberg, som hon
gärna jämförs med. De vackert intelligenta meningarna duggar tätt
över boksidorna, som när Ester jämför Olof med en trasig
elledning: ”Hon fick stötar varje gång hon nuddade honom men
också all sin energi därifrån.”
Vi
blir delaktiga i Esters analyserande, resonerar med henne och vill ge
henne råd, liksom den väninnekör som vi känner igen från
föregångaren. Ibland är hon parodiskt övertolkande, och griper
efter halmstrån för att bevara sitt av- och på-förhållande med
Olof. Mot slutet är det också som att Andersson kommer på sig
själv, och låter Ester förstå att det håller på att bli
”rundgång i frågorna”. Då ligger läsaren steget före, och
har konstaterat detsamma för länge sedan.
För
det största problemet med uppföljaren är kanske inte att Olof är
så erbarmligt otrevlig: kärleken är obegriplig för den som står
vid sidan av. En viss långtråkighet, parad med det förutsägbara i
att den tänkbara ljuva framtiden är så dödsdömd från början,
får mig att önska en hårdare redigerad berättelse. Frågan är
väl om det går att tillföra så mycket nytt efter Egenmäktigt
förfarande, eller om Andersson fick sagt det hon behövde säga
om kärleken redan där.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 6/11 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.