Vissa författare
antar skepnaden av följeslagare, eller för att välja ett arkaiskt ord, som kan
föra tanken till Goethe – de blir valfrändskaper. Mirjam Tuominen är definitivt
en sådan, inte minst därför att hon representerar ett sätt att skriva som gått
förlorat. Hon var verksam som poet, novellförfattare, översättare, essäist, och
det är i den sistnämnda egenskapen hon är aktuell nu, med förlaget Eskatons blygsamma
men nödvändiga återutgivning av hennes böcker. Det sker med Stadier, en bok från 1949.
Här finns texter om
Södergran, Rilke, Proust, Stendhal och Strindberg, samt en del mindre kända
författare. Namnen ovan blir dock riktmärken, i egenskap av att vara starka
stilister. Även Tuominen är en stark stilist – ett förhållningssätt som skär
sig mot samtida litterära ideal. Det blir oerhört inspirerande att läsa denna
distanslösa skrift, att känna: det är ju så här man ska skriva om litteratur!
Då kan det tyckas
märkligt att Mirjam Tuominen behöver presenteras, att hon inte ingår i någon
kanon. Men hon tillhör min kanon,
vill jag trotsigt invända. Dessutom intar hon en central position där.
Genom att hon
representerar inlevelsens läsning. Hennes sätt att skriva om exempelvis
Stendhal och Proust innebär att gå från iakttagelsen till det självbiografiska –
alltså, att knyta det lästa till privata infall. Det låter otillförlitligt, men
man får helt enkelt lita på berättarrösten.
Hon skriver om
författare som är okonventionella och extrema. I hennes uppdrag ligger att ta
det skrivna på allvar. I Per-Erik Ljungs välskrivna efterord betonas hennes
nyfikenhet som läsare, att hon såg det som sin uppgift att introducera och
presentera, aspekter som får henne att likna en folkbildare. Jo, men det är
inte den primära anledningen att läsa henne. Det är för att hon bjuder på något
som verkar vara bannlyst eller utrotningshotat i samtidsprosan, nämligen att
hon är förbannat rolig att läsa.
Hon påminner också
om vad litteratur ens är till för. Den ska vara ett möte, en gemenskap. Man
läser för att uppnå kontakt med ett annat psyke – inte nödvändigtvis för att
komma sams, snarare tvärtom, hellre för att bli utmanad, skapa tillfällen för
förvirring eller förändring, vad som helst som motverkar stagnation. Det kan
låta patetiskt, de ensamma människornas enda tillfälle, typ, men fan heller att
jag skulle välja bort det. Man måste tänka sig läsaren lycklig …
Utöver de nämnda
storheterna finns en lång essä om Cora Sandel, som väl inte hör till de mest
lästa författarna nu. Och det finns något otidsenligt över Tuominens
betraktelser. Men det mest aktuella upplevs ibland som det mest aparta. I
texter som denna visar Tuominens brist på konformitet sig vara både en egenhet
och en tillgång. Hon hittar också kopplingarna mellan Sandel och Strindberg och
Söderberg.
Konsekvent och
osentimentalt skriver hon om demonin hos de författare hon behandlar, en
egenskap som nog ligger nära hennes egen personlighet. Hon blir en nödvändig
anomali. Och det är befriande att läsa hennes nyktra omdömen om exempelvis
Södergran: ”Man påpekar gärna, att Södergrans sista dikter, svanesångerna, är
hennes vackraste, och det är de utan tvivel – men de skulle aldrig ha blivit
sådana och så reella, om de inte hade föregåtts av en realism av annat slag, av
kampens, övervinnandets realism.” I detta ”och så reella” ligger nyckeln till
förståelsen av Södergrans väsen, att det är dikter som överskrider
litteraturen, och visar att riktig poesi alltid är något annat än ”att skriva
dikter”.
Tuominen visar
också att Nietzsche i högre grad än litterär influens för Södergran är en
katalysator (även om hon inte använder just det ordet). Det är ett förlopp som
bara sätts igång, ett svåröverblickbart förlopp där gränsen mellan de två genierna – Nietzsche och Södergran –
blir helt utsuddat. Begrepp som ”inflytande” och ”påverkan” behöver sannerligen
problematiseras.
Hon uttrycker sig
tvärsäkert, men redovisar sina belägg i efterhand. Det blir en fruktbar och
pålitlig metod. Den här utgåvan har en vacker tuschteckning från 1951 av Björn
Landström som omslag – det visar en författare som sneglar på oss lite från
snedden, med en krökning av munnen som är både arrogant och ödmjuk. Sällan har
väl en författarpersonlighet blivit så skickligt infångad.
Tyvärr finns
brister i bokens korrekturläsning, så att meningar ibland börjar med liten
bokstav. Det är onödiga skönhetsfläckar i dessa böcker som nog kommer att te
sig allt mer ovärderliga i takt med att det där som går under namnet samtiden
avlägsnar sig från detta skrivsätt. För oss som upptäckt henne är det omöjligt
att därefter tänka sig en svenskspråkig kanon utan henne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.