Få
har varit lika konsekventa i sin civilisationskritik som Thomas Nydahl varit
under hela 00-talet. De senaste fem åren har han gett ut ofattbara nio böcker
på eget förlag, och med Vardagar före
sammandrabbningen avslutar han nu denna serie som inleddes 2011 med Kulturen vid stupet. Symtomatiskt, då
denna bok ansluter till just den, och består av essäer kopplade till författarskap
och politiska iakttagelser från samtiden.
Vad
är det för slags böcker, det här? Det korta svaret: appeller mot dumheten. Det
längre svaret? Ja, när vi ignorerat oss klart lär vi få avtjäna straffet för
vår naivitet. Det är länge sedan det var ett skämt, jag tror det var
Baudrillard som nämnde det, och du känner igen det: om vi befinner oss mitt i
jordens undergång, hur skulle vi upptäcka det? Vad lär vi os av historien? Inte
ett skvatt, vad det verkar.
Nydahl
väljer ut ett antal europeiska intellektuella (not: skönt att slippa läsa om de
överskattade amerikanska!). Vi känner dem som författare som skriver i
negationens tecken. Det är få överraskningar i urvalet: E.M. Cioran, Thomas Bernhard, Herta Müller, som avslutar boken på ett gediget sätt. Eller Imre Kertész, som här ägnas en längre presentation, och kallas seismograf som
registrerar katastrofen innan den inträffar. Georges Didi-Huberman har i sin
essä Gruvgas visat att det finns
andra metaforer för den här typen av varningar, att vi måste lära oss upptäcka
faran innan det är för sent.
Fast
människan är ett flockdjur! Och vi lyder, och som vi lyder! Just därför detta
behov av intellektuella som Kertész, som inte kunde kosta på sig några
illusioner efter att ha tagit sig genom två katastrofala mordideologier:
nazismen och kommunismen. Nydahl citerar gillande Kertész ord om ”[a]tt stå
ensam i smattret av åsikter”, ord jag gärna delar med mig av (på twitter,
kanske?). Att underhålla oss till döds, det har vi väl gjort sedan 1985.
Det
är de sura bittra pessimistiska författarna som har mest att lära oss, som
Baudelaire, som visar att vi bara har att lära oss leva med det dåliga – det
dåliga i oss, och det dåliga i världen. Så också hos Kertész, vars misantropi
vänds inåt. Det är förebildligt, och det är förstås så det ska levas, livet –
inåt.
I
sitt skrivande gör Nydahl ofta så, vänder sig inåt, och använder sig själv som
exempel. Det är oförställt skrivet. Nog finns det någon upprepning i hans
resonemang, något som kan ha att göra med att texterna ger intryck av att vara
tillkomna i olika perioder och sedan fogats ihop. Men ingen kan väl på allvar
ifrågasätta situationens allvar, att vi står inför en bister tid. Säg så här:
den värld vi lever i nu är inte densamma som för bara 20 år sedan. Blicka 20 år
framåt –
Sägs
då nya, sensationella saker om de utvalda författarna? Nja, men nu är det inte
heller den typen av bok. Den fungerar mer som att peka ut en tänkbar
inriktning. Där vi kan följa exempelvis Ernst Jüngers skogsvandringsideal.
Nydahls metod är resonemangets, långt ifrån den påträngande megafonrösten som
gör sig hörd i mycket av dagskritiken, där överordens tyranni råder, och därför
innebär läsandet av honom mer en förnimmelse av att man befinner sig i ett
samtal med honom. Det är också nyanserat och ärligt skrivet: med helt öppna
kort. Avslutningsvis ställs frågan varför det saknas en svensk som i samtiden
har den här funktionen att varna. Det vore lätt att säga att Nydahl själv
uppfyller de kriterierna, men han är alldeles för blygsam för att själv ta
plats. Men nog är det synd och skam att andra kandidater saknas, för det är få
svenska författare som skriver om världen som den ser ut nu, även om det går
att hysa hopp inför vad Negar Naseh kan åstadkomma.
Nydahl
skriver rakt på sak, och han är förstås en väldigt bra och omdömesgill läsare
när han väljer ut vad som kännetecknar de författare han skriver om. Så växlar
han mellan konsten och livet, gör nedslag i hur världen ser ut omkring oss. Det
är förstås ingen positiv eller optimistisk bild vi får. ”Life, to be sure, / Is
nothing much to lose”, skrev poeten Housman under första världskriget. Poeter
har aldrig fel, men jag skulle ändå vilja ifrågasätta de här raderna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.