Årets
ALMA-pristagare Meg Rosoff fick så översvallande omdömen från omdömesgilla
personer att jag kände mig tvingad att läsa hennes debut How I Live Now från 2004.
Huvudpersonen
Elizabeth (Daisy) är femton, och vi får historian ur hennes perspektiv, och
förmedlat av hennes tonfall. Ett år yngre än Holden Caulfield i Salingers The Catcher in the Rye, men det är en
nästan identisk trulighet hon ger uttryck åt. Ett tonfall som är märkligt
attraktivt i fiktiv form, men sällan i verkligheten.
Hon
är amerikanska, modern död sedan länge. Pappan har gift om sig med Davina (the
Diabolical), en kvinna Daisy bestämt sig för är en elak styvmoder, och nu ska
hon få ett syskon. Men hon har ätstörningar, så pappan skickar iväg henne till
kusiner utanför London – trots att mycket talar för att England är på väg rätt
in i ett krig.
Väl
där infinner sig ett paradisiskt tillstånd när de vuxna försvinner på grund av
kriget. Försommaren prunkar – ”Disney on Ecstasy”, konstaterar tusenskönan Daisy
förnöjt – och hon förälskar sig i den ett år yngre Edmond. De smyger undan och
har olagligt sex på dagarna, och det är som om Rosoff vill visa hur Daisys
självsvält ger vika för en hunger hon inte kan kontrollera eller mätta.
Paradistillvaron
ersätts dock när militären hittar dit, och Daisy och yngsta kusinen Piper
adopteras av en familj, och hon skiljs från Edmond. Fast de hittar fram till
varandra på telepatisk väg … Deras förälskelse blir en fristad, det som får
Daisy att blomma upp (om metaforen ursäktas).
Boken
blir en berättelse om överlevnad, med Daisy och Piper som ett ovanligt par
överlevare (det brukar som bekant mest vara fäder och söner som överlever i
litteraturen). Det som möjligen kan ifrågasättas är hur boken slutar: har man
läst Jane Eyre blir det något för
likartat.
Rosoff
är bra på att fånga det där svävande tillståndet av ungdom, av att vara fullkomligt
ansvarslös. Det är en befrielse, men också ett utestängande. Om det är idyll
eller helvete – det är ofta bådadera, samtidigt. Daisy glömmer ju snabbt pappan
och hans häxa. För den som livnär sig på kärlek försvinner ju omvärlden. Det är
kanske ett problem med det hurtiga tilltalet när Daisy måste bevittna och för
oss berätta om avskyvärda krigshändelser, som en dubbelavrättning. Där blir
hennes reaktion på gränsen till osmakligt käck.
Det
här är annars en utmärkt roman. Daisy är en oförglömlig gestalt, och Rosoff är
förstås lojal med hennes unga världsbild. Det är kanske en onödig överskattning
att en femtonåring ska referera till filmer som ”Tolv fördömda män” (unga har
väl andra idoler än Donald Sutherland?). Fast den invändningen kommer på skam
drygt 100 sidor senare, när Daisy lakoniskt konstaterar ”I like old movies”. Viktigare
är Rosoffs förmåga att avstå från att både fördöma och förlöjliga. Det må ha
blivit en kliché i sig med tonårsprotagonister som är eller upplever sig vara
fula, som Daisy här, och Harry Potter & Bella Swan & Katniss Everdeen
& Beatrice Prior.
Det
är ju bara bondfångeri, vill jag utbrista, ett lockbete för unga läsare som
inte heller känner sig annat än oattraktiva och klumpiga, för let’s face it, snygga människor behöver
inte läsa böcker, de klarar sig så bra ändå, låt dem lyssna lyssna lyssna på
Veronica Maggio tills de fått sina rättmätiga gåvor och låt dem nöja sig med
det. För de har inget att hämta här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.