En
av poesins kännetecken är förmågan att vara koncis. ”Brevity is the soul of
wit”, som Hamlet yttrade (fast han var ju rätt långrandig annars). Kortfattad
och koncentrerad. Frågan är om inte förlaget Trombone ändå tar priset med sin
serie ”Svavel”, som utgör ett slags Novellix för poesin, med sina sextonsidiga
böcker, där jag tidigare bland annat läst Maria Küchens Varg.
Petra
Mölstad ger i denna serie ut sin andra bok, Omloppstid.
På det lilla förlaget Glas gav hon ut debuten Införsel, som var så bra att det ta mig fan är obegripligt att inga
av de sovande redaktörerna på våra större förlag upptäckt att det här är en
poet som borde nå fler läsare.
Det
är tydligt att dikterna utgår från en upplevelse av naturen, en upplevelse som
går lika nära en fysisk kontakt som Harry Martinson kunde göra. De frikostiga
allitterationerna och assonanserna förstärker intrycket av en sinnlig
erfarenhet: ”Kom då, brottas över åkern, trycker ner i dy och mylla. Hovrar
rovet över offer skriar kort och faller.”
Poesi
ska inte överskrida gränser. Att skrida görs i Luciatåg. Poeten ska springa
över gränser, eller som Mölstad ger intryck av att göra – huka sig fram, med
nosen mot marken. Poeten ska, kort sagt, gå för långt. Ett favoritcitat från
T.S. Eliot, förordet till Harry Crosbys Transit
of Venus: ”Only those who will risk going too far can possibly find out how
far one can go.” Inget förklarar poesins gärning bättre för mig.
Och
Mölstad kutar kvickt, men med förmåga att stanna upp och sniffa efter
doftspåren, naturens olika intryck. Hennes värld är besjälad och livfull,
magisk och inbjudande. Lika lockande som den är hotfull.
Diverse
esoterisk terminologi samsas med egenartade glosor, som ger naturen en lyster
och glans. Skogen är mörk och hotfull, ja, men också oemotståndlig. Naturen
andas och rör (på) sig. Gränsen mellan vad som är natur och människa upphävs i
suggestiva metamorfoser som bara delvis kan förklaras vara språkliga. Metaforer
som inte är pålitliga – där bildled rör sig mot konkretionens trygghet, där det
instabila ges förankring och hemhörighet.
Så
läser jag Mölstads dikter, som en inbjudan till både människan och till
naturen, att mötas. Att förenas i likheterna. Hur mycket vi än ägnar oss åt att
skilja dem åt. För naturen är ju vår frihet – vår räddning, nu när det ser ut
som att vi håller på att fördärva den civilisation vi har byggt upp. Vi är vår
egen rotvälta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.