Håller Berlin på att ta över från London som svenskars
europeiska favoritstad? Många unga, mer miljömedvetna än sina föräldrar, åker
gärna billigt tåg hit, och många stannar kvar, eftersom man fortfarande kan bo
billigt, även om hyrorna höjts drastiskt de senaste åren. Det billiga har
förstås också sitt pris, nämligen att Berlin är en fattig, skuldtyngd stad.
Peo Rask har skrivit en guidebok till denna stad: Ett annat Berlin. En udda reseguide.
Till saken hör att jag har läst tidigare ”alternativa” Berlin-guider, som
Carl-Johan Vallgrens Berlin på 8 kapitel
(1999/2009). Vallgren må vara initierad i sin essä, men han har ju också ovanan
att ställa sig i vägen och skymma all utsikt. Rask har en helt annan approach,
där han stillsamt flanerar och gör nedslag på ställen där andra guideböcker
inte gärna gör halt.
Så det är en klar fördel för Rask, att han slipper den
traditionella guidebokens uppdrag att vara heltäckande. Därför är kanske hans
bok ingen för den som inte känner till Berlin – jag som varit där tio gånger
får i den här boken ändå massor med tips på nya ställen att ta mig till. Det är
ett urval, och sådana kan alltid ifrågasättas, och nog saknas egna
favoritställen. Men så är det ju: det här är både en väldigt bra början och en
suverän fortsättning för den erfarne Berlinresenären. Han tar sig till bunkrar,
visar DDR:s betonghus i Plattenbau, naziklot och brödfabriken utanför
Sachsenhausens koncentrationsläger, men skildrar också människor – som några
svenskar som i kyrkans tjänst hjälpte först krigsflyktingar och något senare
flyktingar från Östtyskland.
Den mångsidige Peo Rask har tidigare bland annat gett ut
poesi, debattböcker, deckare, motormanual, barnböcker, redigerat antologi med idrottstexter, och
skriver helt chosefritt om sitt ämne. Han är ingen naiv turist, utan han
uppehåller sig vid fattigdomen, vid gentrifieringen, och inte minst diskuterar
han stadens mörka historia. För det gemensamma för många av platserna är ju
andra världskriget, och hur Berlin lyckats hantera minnena av detta.
En tydlig strategi är att lämna dem vind för våg. Här sopas
inga spår igen, men man har inte heller avsagt sig ansvaret. Rask tar sig in på
de övergivna platserna, men blir aldrig en inkräktare. Här blir vi påminda att
vår tids ruiner en gång varit höjden av modernitet, och givetvis lär detsamma
ske med våra stoltaste landmärken, att de i bästa fall kommer att kvarstå som
frågetecken över vår smak och estetik. Han skriver med en nyfikenhet som är
smittande, och många gånger är det tänkvärt, som när han tar sig in i ett
nedlagt sanatorium: ”Utan att märka av tiden har jag varit där i tre timmar.
Även där tiden tycks stå stilla går den.”
Det är underhållande att vara med honom i upptäcktens
glädje. Han ser det oväntade, mötena mellan den oerhörda närvarokänslan och den
lika oerhörda historien. Just denna dubbelhet: att nu och då är lika starkt
närvarande i Berlin. Och en av skillnaderna med Vallgren är alltså att Rask
vågar skriva personligt utan att själv ta för mycket plats. Han litar på
läsarens intresse ändå, och det är en lämplig väg att gå.
Fakta hanteras snyggt, så där lagom avmätt. Nu blir boken
därför mindre av historielektion, och mer av det en guidebok ska vara: ge
inspiration till egna besök. Rask har också satt sig in i nutida kultur, mer
musik och film än litteratur, och förlitar sig inte enbart på nostalgiska
tillbakablickar. Berlin är en levande stad, och dess kulturella avtryck äger
rum just nu.
Nog kan jag ställa mig frågande till värderingen av John
Blund (Sandmann på östtyska) som en myskommunist som Lennart Swahn ”gullade
med” i svensk tv, då jag minns dockan som en arrogant översittare, som ständigt
käbblade med både Swahn och Karin Falck, och att jag var skiträdd varje gång
jag hörde signaturmelodin (även om det mest var för att jag inte ville gå och
lägga mig så tidigt). Men det är en marginell anmärkning på en annars fläckfri
bok.
Boken har för den delen väldigt många fotografier, något jag
först stör mig på, fast det är väl då ett gott betyg åt texten, att jag hade
önskat mig mer av den. Å andra sidan fungerar bildmaterialet bra som inspiration,
och det är ju den här bokens främsta syfte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.