genom stålkorridorer
vasshavet nollställt proteinrik tång
trygghet tjära
timslånga promenader
vindens partiklar genom varelsen
med ögonen stängda sönderslagen (tränkonstruktion) kan
inte andas
Ja, vad ska man
säga om en poesi som ser ut så här? Det är ur Johannes Heldéns
postapokalyptiska dikt Takträdgårdar.
Orden singlar dessutom fram skrivna i vitt över de aksgrå boksidorna, som vore
de snöflingor, slumpvist nedsipprande in i vårt synfält.
Å andra sidan: vad
ska man säga om livet? Heldén har jag läst sedan han debuterade i tidigt
00-tal, och han har sedan dess gett ut otaliga diktsamlingar, utöver att vara
konstnär och musiker. Till den här boken medföljer musik, som följer de olika
sektionerna: sammanlagt nästan 29 minuter, och det är förstås meningen att jag
ska läsa lyssna synkront. Men det går inte, för jag tvingas då och då pausa
bara för att det som står är så anslående.
Och musiken? Den är
så där behagligt följsam som den brukar vara vid konstinstallationer. Fast då
brukar jag vara jäktad, här blir jag bara lugn. Det märkliga med musiken är att
den sägs vara inspelad 2037. Jag vet inte, men om framtiden låter så här vacker,
då kan jag knappt bärga mig.
På samma sätt som
de fyra passagerna i boken bildar en berättelse är den här boken del av den
kedja konstverk Heldén har arbetat med sedan debuten, med ord och bild, eller
det visuella intrycket, i samspel. I berättelsen är naturen och teknologin två
parallella skeenden, linjer som löper intill och ibland flätar in i varandra,
med begrepp som ”fluorescerande”, ”infrarött”, ”partiklarna”, och ”ruttnande
växtlighet”, ”den uttorkade sjön”, ”hagelstormen mot glastaket”.
Tidigare har jag
läst Heldén utifrån ett raster som haft Bruno K. Öijer som upphovsman, och det
finns ingen anledning att revidera den uppfattningen – det här är två poeter
som borde ha mycket att säga varandra. Jag tänker inte bara på att båda skriver
mycket om räls och tåg, utan även på en av Öijers sena dikter: ”allt sov / allt
som funnits sov / ditt ansikte sov / en kvist sov / sov i en vas”. Den här typen
av nostalgi delas av båda, och den som gillar Öijer borde ha förutsättningar
att gilla Heldén.
Den här boken är
utgiven av legendariskt kryptiska OEI, men trots detta tycker jag att den är mer
tillgänglig än de senaste böcker Heldén gett ut på Bonniers. Här finns mindre
av teknologiska glosor och den interna jargong som har gett hans poesi en
onödigt hermetisk anstrykning. Mer tecknas bilden av en omvärld som blir allt
kontursvagare.
När dikterna är så
här bra krävs ingen förklaring heller, du kan bara stanna upp, hejda dig inför
dess sublima anslag:
vit finkornig aska
(förhistoriskt stora skrotupplag i september
mekaniska
ljunghedar rökmoln intill järnvägar aska i vinden
knakande över
bergskrönet växtdelarna osynligt
antända därpå upplysta inifrån några sekunder
innan sönderfall)
omöjlig att få bort
En sommar som
innehåller en tredje säsong av Twin Peaks
som är så kryptisk att man bara baxnar och diktsamlingar som uppmuntrar
liknande stämningslägen – det är en bra sommar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.