”Every
love story is a ghost story”, löd en av David Foster Wallaces kryptiska
notifikationer. Verkligen: kärleken dricker upp alla kyssar som spökena
utbyter.
I
skrift, alltså, kärleksskriften, denna tåliga genre. Och skrift är vad vi har,
vad norske Geir Gulliksen har och tar till hjälp när han med sin roman Berättelse om ett äktenskap skriver
skilsmässoromanen, denna väldokumenterade genre. Det har redan gått fel, och
romanen kretsar kring ett ”varför”, fast svaret är givet på förhand. Mannen – Jon
– har gett kvinnan – ”Timmy” – för fria tyglar. När han upptäcker att hon
attraheras av en kollega på jobbet uppmuntrar han henne, inbillar sig att det
ska göra henne mer attraktiv och att deras kärlek är så stark – ja, unik – att den
klarar denna påfrestning.
Nu
går ju inte det här så bra, naturligt nog. För kärleken är ett lätt byte för
svartsjukan. Orden ”it’s not like any other love, this one is different,
because it’s us” gäller ju inte. Hon träffar en Harald, som springer och
klättrar (på väggar?). Man kan uppfatta Jon som provocerande medgörlig – en undfallande
toffel, men så enkelt kan inte romanens ekvation lösas. Han är möjligen
överdrivet konflikträdd, men också autentisk i sin tilltro till det de har
tillsammans, alltså något unikt. De är ju ett intellektuellt par, belevade –
hon läkare, han journalist.
Gulliksen
gör något så ovanligt med den här romanen – han försöker konkretisera och göra
kärleken begriplig. Två saker som han sätter på spel: dels skriver han utifrån
kvinnans perspektiv. Jon sätter sig in i Timmys liv, upplever hennes
erfarenheter och förmedlar hennes tankar. Går det? Aris Fioretos gjorde ett
heroiskt och mycket lyckat försök med romanen Mary förra året, och jag är nästan lika övertygad av Gulliksens
försök.
Dels
utmanar han våra traditionella könsrollsstereotyper. Vi inbillar oss att vi är
så himla toleranta och vidsynta, men fortfarande finns oskrivna regler kring
vad som är acceptabelt för män och kvinnor. Tydligast blir det när Jon görs
till en stereotyp kvinna som sköter marktjänsten medan Timmy agerar ut det
typiskt manliga beteendet, och kommer hem till välstädat hus och väldoftande
mat som väntar på köksbordet. Han lagar maten, och hon skär upp steken (som i
ett amerikanskt 50-talshem). Som för att förstärka det absurda i situationen
läser hemmafrun Jon Simone de Beauvoir i väntan på att den otrogna hustrun ska
komma hem.
Gulliksen
vet hela tiden vad han gör, och det är farligt för en författare. Att jag ändå
så att sägas duperas att gilla hans roman beror i hög grad på att han skriver
så förtätat och med en sympatisk öppenhet inför ämnets komplexitet. Han visar
hur relationer är beroende av maktbalans, om över- och underordning, något som görs
tydligt i flera av romanens sexscener, som lyckas vara både närgångna och
grafiska samtidigt som de är helt avdramatiserade.
Vi
talar om romaner som suddar ut gränsen mellan fiktion och verklighet.
Egentligen gör alla bra romaner samma sak: ger oss en ny bild av verkligheten,
en sannare bild än någon annan konstform lyckas förmedla (sorry, tv-serien).
Att författaren skilt sig två gånger blir irrelevant för hur hans roman
uppfattas av läsaren, och likaså hur mycket av dessa erfarenheter han tar med
sig in i sin fiktiva berättelse. Jag kunde svara ”allt och inget” på den
frågan.
Det
viktiga finns i Gulliksens tonfall, som låter Jon träda fram och ta plats och
bli en minnesvärd karaktär med sin helt egna röst. Den är verserad, artig, och
även om den är nedtonat sval döljer den förstås känslor som är så starka att
han vet att de skulle förgöra honom om han släppte fram dem.
Därför
hålls de tillbaka, och bidrar till att den här romanen blir något helt annat än
exempelvis Martina Haags dundersuccé i samma ämne, Det är något som inte stämmer. Hur lovvärd den än är förblir den
något som bara bekräftar en bild av huvudpersonen som det trevliga offret för
den otrevliges svinaktigheter. Gulliksen gör ämnet så mycket mer ambiguöst, och
faktiskt också mer sorgligt. De avslutande scenerna går så långt in i eländet
att det hör till årets mest drabbande läsningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.