Caterina
Pascual Söderbaums sista bok är en 400-sidig roman av det mer svårlästa slaget. Det
är en familjekrönika där Den skeva
platsen uttryckligen refererar till den ondska som emanerar från farfaderns
historia som nazistisk soldat och faderns bakgrund i Francos fascistiska armé.
I en oförglömlig scen upptäcker dottern i hemmet en utgåva av Hitlers ”Min
kamp” i spansk översättning och en nazistisk dolk på väggen, ett krigsbyte från
ryska fronten. Vi tar också del av skildringar från nazisternas
eutanasiprogram, och personalens försök att glömma ohyggligheterna i koncentrationslägren.
Samtidigt
som jag bländas av den språkliga sensibiliteten manglas jag sönder av
långrandigheten i redovisningarna av dagböcker, brev, förhör. Pascual Söderbaum
gör nedslag i familjens historia, rör sig mot den svenska mammans
bakgrundshistoria åren innan hon själv föds 1962 och växer upp i Barcelona. Allt
bidrar förvisso till att fördjupa och nyansera bilden av ondskan och dess
skevhet, och det är onekligen suggestivt, men också aningen monotont och
tungrott. På något sätt sympatiserar jag med bilden av förtvivlan som kaotiskt
flöde, men det är först efter otaliga strapatser vi når den här romanens
slutsatser.
(Också
publicerad i Vi 11/2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.