Allkonstnären
Miranda Julys första roman är som väntat excentrisk och rolig. Men i första
hand är det förmågan att skildra en människa inifrån som imponerar.
Miranda
July är en nästan orättvist begåvad mångsysslare, framgångsrik skådespelare och
regissör och konstnär. Jag tyckte jättemycket om hennes novellsamling Ingen här hör hemma mer än du, som kom
på svenska 2008. Men kan hon också skriva en roman?
Klart hon
kan. Hon passar dessutom på att förnya romanen som genre, med sin
okonventionella kärlekshistoria The First
Bad Man. Huvudpersonen Cheryl, i fyrtioårsåldern, lever ett bokstavligt
inrutat liv, med en bokstavlig klump i halsen som hon får behandling för. Hon
trånar efter en drygt tjugo år äldre man, men han är bara intresserad av att få
hennes välsignelse för att få ligga med en sextonåring.
När
chefens dotter Clee flyttar in hos Cheryl vänds allting upp och ned. När hennes
inrutade tillvaro krackelerar är det som att fantasin frikopplas,
tvångstankarna tvingas till flykten, och hon får sexuella fantasier om sin
inneboende, alltihop skildrat minutiöst och detaljerat. Clee är en odräglig
översittare som rutinmässigt attackerar Cheryl, men dessa attacker blir allt
mer rituella, och övergår så småningom i sex. Räkna inte med att några
normalitetens lagar gäller här.
Varför
gillar jag det här så mycket? Humor är sällan något jag brukar uppskatta i
romaner, kanske därför att det ofta är så uppenbart att författaren bara tigger
bekräftande skratt. Så kallad intelligent humor är värst, för den vädjar bara
till det vi redan förstår. Julys humor är mer okonventionell: råare, skitigare,
mer utmanande, men också mänskligare.
Tricket
består i att Cheryl skildras inifrån, och berättarrösten vacklar aldrig. Du
känner inte heller någon misstänksamhet att Julys främsta syfte är att söka
träffsäkra punchlines. Nä, hon är mer intresserad av att utforska fantasins
potential. Det finns gott om ögonblick när du knappt tror vad du läser, men
läser vidare, just för att berättarrösten har dig i sitt grepp med sitt
övertygande tonfall.
Uppfriskande
nog skriver July som om romangenren saknar tradition och oskrivna regler.
Hennes sätt att inte gå utan snarare springa över gränsen saknar motsvarighet.
Det närmaste jag kan tänka är Stig Larssons tidiga romaner Autisterna och Nyår, som
var ungefär så här karnevalistiskt upptågsrika.
Alla
författare är unika, men en del författare är mer unika än andra. Miranda July
är pigg på att utforska excentriska spår, men det blir inte sökt eller konstigt
för konstighetens skull. Möjligen är hennes upptagenhet vid kroppsvätskor
aningen magstark, men det kompenseras av hennes genuina människointresse.
För det
som utgör slutintrycket handlar mindre om allt kissande i pappersmuggar eller
besattheten vid dålig fothygien, och mer om det mänskliga perspektivet. Cheryl
är med sina skavanker en av de mest levande romankaraktärer jag läst om på länge.
Då blir romanen om henne ett gripande människoöde, inte tack vare utan trots
alla effekter och knasigheter.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 22/4 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.