Den spännande
poeten Åsa Maria Kraft fortsätter att bryta ny mark med sina konstnärligt
utformade böcker. En medeltida legend bildar fond till en ovanligt effektfull
varning om klimathotet, och det är läsning som gör världen – och kanske dig
själv – större.
Åsa Maria Kraft
är en påhittig poet. Hennes förra bok Självpornografi, som kom 2012,
var en okonventionell kärlekshistoria där hon konsekvent använde det då
kontroversiella könsneutrala pronomenet ”hen”. Bland de nio böcker hon har
skrivit finns också en klimatopera och ett drama om Irakkriget.
Hon utgår gärna
från andra källor, både visuella och textuella, och väver in dessa i sina egna
böcker. Det kan vara medeltida helgonlegender lika gärna som autentiska
förhörsprotokoll med den brittiska vapeninspektören David Kelly, som begick
självmord 2003. Ända sedan första boken Fyra påhitt har hon
arbetat med formgivaren Lotta Külhorn, vilket bland annat har resulterat i att
delar av vissa böcker har tryckts i röd text.
I nya boken Randfenomen finns 36
bilder från medeltida bestiarier bifogade, fantasiväckande illustrationer av
monster. Det är en i vanlig ordning egensinnig bok, där hon delvis utgår från
ett framtida scenario – endast sju år framåt – där bina har dött. Hon låter det
sista biet Quuuii svara: ”Ert samhälle
var i grunden skadat då det saknade den hexagonala inramningen som är
samhällets grund. Vi försvinner, men kommer tillbaka senare […] Efter för er
miljontals år. Vi kommer
tillbaka och då finns ingenting av er kvar. Era byggnader, er konst, er techne
– inget finns kvar, för endast det av en hexagonal form inramat (honung) kan
sparas i färg-form-nyanserna.”
Kraft anspelar
uttalat på en medeltida legend om Margareta av Antiokias, som lär ha kämpat mot
djävulen, i form av en drake. Hon tar sig in i denna drake och besegrar den
genom att det kors hon har i handen växer ut till ett träd. Redan i boken I ständig hög
konversation mellan jungfrurs huvuden, det sker från 2003
berättade hon om Margareta, som ett av fyra kvinnliga helgon, som brukar kallas
”huvudjungfrurna”.
Men du behöver
inte bli rädd för att känna dig okunnig i de källor som används. Det är ju
fullt möjligt att uppskatta exempelvis T.S. Eliots Det öde landet utan att känna
till att han utgår från en graalmyt om ”The Fisher King”. I stället kan du
kapitulera inför den sällsamma skönheten i Krafts poetiska prosa, där hon
påminner att ordet ”drönare” fått ny betydelse under 2000-talet.
Det här befinner
sig nämligen i ett mellanläge mellan poesi och prosa, liksom Krafts tidigare
böcker. Att föra ihop en medeltida helgonsaga med växthuseffekten låter
möjligen som en knasig premiss för en bok, men jag gillar hur hon tar sig an
sitt ambitiösa projekt, utan rädsla för att uppfattas som pretentiös.
Du kan växa av
att ge dina läsvanor en utmaning. I juxtapositionen mellan det medeltida och
det nutida finns också en spänning som ger ökad intensitet till hennes
klimatkritik, utan att göra den dogmatisk eller domedagsmässig.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 6/3 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.