Låt mig klargöra:
jag läser inte ofta ungdomsböcker. Det är en genre som brukar göra
mig besviken, då jag tycker att böckerna underskattar sin läsare,
att de generellt sett går en för enkel väg. Nu kan ni slå
glasögonen av mig med Neil Gaiman och andra, men jag ser det inte
som något stort problem, då det finns så mycket jag inte heller
gillar.
Trots detta har jag
i min hand fått en ungdomsbok av förlaget Bonnier Carlsén,
Kristoffer Leandoers Döden och alla hans vänner. En bok om
döden – jo, jag fattar! Den utkommer på min födelsedag, dessutom. I ett gulligt brev som medföljer skriver
Leandoer om hur hans tonårsson tävlade med sina kompisar om vem som
hade den värsta pappan, och hur han ofta vann, eftersom han alltid
var hemma när kompisarna stormade in för att stoppa något i
brödrosten.
Så, tänkte
Leandoer, vem skulle den allra värsta pappan vara … om inte Döden.
Så hans bok handlar om Dödens son Dödis (titeln är alltså lite
missvisande), som bor med pappan och utan mamma i en hemsk borg som
heter Brist, som tävlar i taggighet med de vassa stickande
stjärnorna, och de för genren obligatoriska bundsförvanterna är
den här gången en spindel och en kråka. Dödis själv är en kille
i huvtröja, fint infångad av Emma Ekstams diskreta teckningar.
Långt före John
Ajvide Lindqvist slog igenom som skräckförfattare skrev Leandoer
skräcknoveller, under 90-talet. Men han debuterade redan 1987, som
något brådmogen poet med samlingen Dykarklocka, som jag
fortfarande har kvar. Sedan har han skrivit några ungdomsböcker,
och att det tangerar skräcken gör i alla fall mig tillräckligt
intresserad.
Låt mig då också
säga att det här är en ovanligt bra ungdomsbok. En bra bok, helt
enkelt. En bra bok ska alltid våga vara lite jobbig, ta upp något
som inte riktigt vill lägga sig tillrätta. Paolo Coelho kan aldrig
skriva en bra bok: han är en färdig människa. Leandoer fortsätter
fundera, fortsätter arbeta med sitt missnöje.
Mamman är död, hon
hette Inget. Leandoer arbetar med missnöjet, ja, och det mys han
skriver fram är inte helt befriat från hotfullhet. Det må kallas
barnsligt att förbli förtjust i skräck, ungefär som att fortsätta
gilla isglass. En vägran att växa upp? Ja, eller så är det
någorlunda sant att skräcken är en allmängiltig känsla – som
somliga förtränger skickligt, och andra släpper fram.
I boken finns en
tydlig symbolik i den färgrika trädgård som Döden tar med sig
Dödis till, ett ställe där han kan släppa ut sina gråtanakar.
Likaså finns det en originell tanke om successionsordningen när
Dödens egen far har ”stannat upp” och blivit förstenad. Dödis
blir också varse att vad han än rör vid blir detta dött –
säkerligen en tanke som kan fungera tröstande för unga läsare som
torde känna igen just den känslan: du läser om Midas som
förvandlar allt han rör vid till guld, och känner dig själv som
en anti-Midas, som förvandlar allt till skräp.
Här finns också en
skruvad form av realism, när Dödis följer med sin pappa på
jobbet. Nä, det är inte så värst trevligt, som vi nog kan fatta.
Det är äventyrligt, som sig bör, och snart nog förstår vi att
Dödis mest är ensam, han behöver en vän: kanske mänskobarnet
Lisabett, som målar så mörka tavlor och faktiskt kan se honom,
till skillnad från andra människor? Eller Sabestian, den odöde
vampyren?
Leandoer växlar
mellan politisk analys (banalt), rymdtankar (spännande), religiöst
bryderi (fantasifullt). Ju varmare i kläderna Leandoer blir, desto
mer skruvar han upp både munterheten och dysterheten. För det är
ju ingen entydigt underskattande historia: unga lär sig ofta tidigt
underskatta livets futtighet, så varför hyckla?
Den här hamnar omedelbart på läslistan. :)
SvaraRaderaBra val!
SvaraRadera