Hur ofta förnimmer
du inte att hela tillvaron är en konspiration mot just dig? Du
märker sammansvärjningens glåmiga mönster i allt som sker, och
det enda som får dig tillbaka till de sunda vätskornas territorium
är den inlärda vissheten att den som tror för stort om sig själv
ofrånkomligt vaknar upp en morgon och är storhetsvansinnnig.
Alltså lägger du
megalomanikostymen åt sidan. Den var inte sydd efter dina mått, den
här gången heller, och läser i stället islänningen Steinar
Bragis roman Kvinnor, om en protagonist som verkligen råkar
illa ut, där alla tecken på förföljelse inte alls beror på att
hon är paranoid. Fasan är verklig.
Hans roman är
skriven i två delar, där den första är lojal mot realismen. En
ung kvinna, Eva, återvänder till Island efter att ha bott i New
York med pojkvännen Hrafn. Nu bor de på skilda ställen, hon i en
stor kal lägenhet, träffas en gång, men något har hänt som fört
dem åt sidan – vi får veta att parets dotter dött spädbarnsdöd,
och han anklagar henne för att dricka för mycket.
Och del två är
lojal mot fantasin, där det som släpps lös ter sig som en psykos. Eva
spärras in i den hypermoderna lägenheten med mer än lovlig
kameraövervakning, en lägenhet som hon fått låna gratis, där hon
på nätterna utsätts för övergrepp av anonyma män.
Bragis bild av
världen är kusligt samtida – romanen utkom 2008, nominerades till
Nordiska rådets litteraturpris 2010, och det är givetvis därför
den finns i svensk översättning (utförd av Inge Knutsson, som
jobbat med Laxness, och från norskan Jan Kjærstad). Kuslig, för
att den visar vad moderniteten, tekniken, gör med oss människor.
Här kan anas att anonymiteten är förutsättningen för
övergreppen, och hela tiden finns i bakgrunden ekonomins skugga, där
det är svårt att undkomma att den stavar sig fram till ordet
”kris”.
Evas ihärdiga
drickande får mig att tänka på William Kennedys roman Järngräs,
om luffaren Francis som tappar sitt spädbarn så att det dör, och
skuldkänslorna får honom att bli alkoholist. Men allra mest
påminner Bragi med sin tätt skrivna spänningsroman om Ira Levin,
en av 1900-talets mest underskattade författare, som skrev suveräna
romaner om ingredienser som samtliga exemplifieras hos Bragi:
förföljesemani (Rosemarys baby), psykopatbeteende (En
kyss före döden), maktrelationer (Pojkarna från Brasilien),
samhällets nivellering och konformism (Stepfordfruarna). Och
kanske dessa fyra är mer givna hållpunkter än Sliver, den
halvusla Levinromanen om kvinnan som flyttar in i en lägenhet bara
för att upptäcka att hon övervakas, medan grannarna mördas.
Något Levin var bra
på: att låta metaforen nästan omärkligt glida över och bli
bokstavlig, där inbillningen och det som sker på riktigt betyder
lika mycket. Relationen överläge-underläge behandlas lika
skickligt av Bragi. Vi lär oss också tidigt att den ominösa
atmosfären inte bara är skrämselskott, när Eva ”försökte
begripa situationen hon hade råkat i, eller vari den bestod,
den obestämda men starka känsla som hade vuxit sig allt starkare
nästan från timme till timme efter att hon kom till lägenheten, en
känsla av att någon eller något kom närmare, siktade in sig på
henne.” Parallellt med den reella upplevelsen finns dock
misstanken om inbillning – alltså, som i Rosemarys baby,
där mycket av poängen är ovissheten, Rosemarys förvirring om det
hon anar verkligen kan stämma, att hon är gravid med Djävulens
barn.
På ett plan har
Bragis bild av omvärlden spår av framtidssvision, men samtidigt är
den besvärande bekant, med inslag som inte kan förnekas. Den
tillåter smaklösheten grassera – vulgariteten, obsceniteten, och
nog är klimaten mellan unga och gamla trovärdigt, där Eva
konsekvent kallar äldre kvinnor för kärringar. Hon är en karaktär
som lämnar spår, och hon hatar intensivt när hon hatar.
Bragi skriver i en
cirkulär rörelse, där spänningen växlar. I den narrativa
strukturen är paranoian en inbyggd mekanik. Han jobbar mycket med
bilder i sin framställning, låter det visuella ta överhanden, men
släpper inte fokus från sitt samhällsmedvetna ärende. Roman
Polanski filmatiserade Levins Rosemarys baby, ja, men han
gjorde också Hyresgästen på Roland Topors roman,
ytterligare ett verk där klaustrofobin härskar över huvudpersonen.
Ungefär halva tiden
när jag läser Bragis roman Kvinnor tycker jag att det är
ett självständigt verk, fyllt av spänning och dramatik – men
halva tiden irriteras jag av att han behandlar sin historia lite
lättvindigt, och undrar då om jag läser en roman eller ser en film
av Polanski, med Noomi Rapace i huvudrollen. Men det är klart att
jag inte gör det, va? Det är bara inbillning! En befängd tanke!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.