I
litteraturhistorien är 28 år både en kort och en lång tid. Exempelvis Erik
Lindegren gav ut sina dikter under en kortare tidsperiod, då det endast skiljer
19 år mellan debuten Postum ungdom
(som han dessutom förnekade) och den avslutande Vinteroffer. Många poeters karriärer tar slut långt innan 28 år
passerat – möjligen inte tillräckligt många.
Men 28 år kan vara
en lång tid. Marie Lundquist var 42 år gammal när hon gjorde uppmärksammad entré
med Jag går runt och samlar in min
trädgård för natten, som nu återutges i Nirstedt/Litteraturs serie
poesibiblioteket, med klassiska svenska diktsamlingar. Det känns som en lång tid. Nu är det alltså dags att se om den fortfarande
– som det heter – ”håller”.
Det var en på ett
sätt ovanlig debut. Givetvis påminns vi av tidsandan i Göran Sommerdals annars
kanske lite väl magistrala förord. Det här var 1992, strax efter den
uppslitande obegriplighetsdebatten, som främst drabbade Katarina Frostenson,
Ann Jäderlund och Birgitta Lillpers. Då kom Lundquists bok som en skänk från
ovan, med sina konventionella metaforer, uppenbart skrivna av någon som tagit
examen från Tranströmers skola. Okej, det här skriver jag med facit i hand, då
vi i efterhand kunnat se hur mycket Lundquist har hyllat Tranströmer.
Det är ett inflytande som ibland kan te sig allt annat än klädsamt. Som en reaktion på det sena 80-talets introverta och svåra poesi var det förstås välkommet med begripligare dikter, lätta att relatera till. Lundquist förespråkar aforismen, det lockande lilla paketet som av poeten och konstnären Ian Hamilton Finlay kallats för ”filosofernas handgranat”. Aforismerna i den här samlingen är förstås mer beskedliga än så, även om det vore ett misstag att kalla dem oförargliga. Kombinerat med aforismerna finns antydningen till ett par berättelser om djur och natur, om manlighet och kvinnlighet, om en gift svekfull man.
Lundquist utnyttjar
prosadikten med sina oftast korta infall. Det är slående att så många av dem
efter 28 år är kvar i minnet. Rader som inte slutat resonera, om kvinnan som är
stolt som en balkong, den utspädde mannen som hälls ut i havet. Eller en
dråplig situation som uppstår, och dess halsbrytande crescendo:
”Något oväntat kan
komma farande med stark
kraft genom ett
öppet fönster. Något som
ingen räknat med.
En båtshake eller ett
redskap tänkt för
ett helt annat ändamål.
Ibland kan det vara
en människa. Vi har
mycket att lära av
musiken. Mån måste
fortsätta spela som
om ingenting hade hänt.”
När Lundquist är
som bäst är det svårt att inte läsa henne med ett bävande leende. Då är
bilderna bara nästan sökta, bara nästan gränsande till det banala. Hon skriver
nästan för bra, i en surrealistisk stil där utgången kan bli för given på
förhand. Det är prydligt och balanserat, och någon skymt av skrynklor får man
inte.
Visst är
Tranströmer-skolan en bra utbildning, men det finns också andra ideal, och det
hade nog varit bättre om Lundquist tillbringat mer tid utanför klassrummen. Jag
gillar den här boken, och gjorde det förstås också när den utkom, men samtidigt
kan jag inte skaka av mig uppfattningen att det är skrivet av någon som suktar
efter bekräftelse. Det här blir då dikter som liknar matematiska uträkningar
som alltid går ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.