Av de nio
diktsamlingar som hittills har getts ut i Nirstedt/Litteraturs serie
poesibiblioteket har drygt hälften varit från 90-talet och framåt. Betoningen
på i första hand nu verksamma poeter kan ändå fungera som påminnelser och
omtolkningar. Att jag själv läste Jenny Tundedals debut Hejdade, hejdade sken slarvigt när den utkom 2003 blir upppenbart
nu.
Inte minst efter
UKON:s ambitiösa förord, som tyvärr ställer sig lite i vägen med sin mångfald av
tolkningsförslag, noggrant och plikttroget redovisade ned på detaljnivå. Det är
en läsning som är både kvantitativ och kvalitativ.Efter att ha läst den tar
allt syre slut för en egen tolkning, och jag önskar för första gången att jag
tillhörde den majoritet läsare som rutinmässigt skippar för- och efterord.
Nåväl. Tunedals bok
är en utmaning, och det må så vara att allt jag nu kan bidra med har UKON som
buktalare. Som de många kopplingar som utförs i dikten, främst de tematiska
cyklerna smärta, minne och ensamhet, där allt handlar om hur begreppen används
i vidare mening. Det är en dikt om samverkan och splittring, där båda har lika
stor funktion.
I dikten splittras
orden över boksidan, på ett sätt som är både iögonfallande och självklart,
svårt att ifrågasätta. Det är dikter som iscensätter sina teman, men också
undergräver dem:
Vet du vart de förde
honom? Han blev nästan som en
son för mig
det är en tempelliknande byggnad
vita dammar växer där
föreställ dig mörker
(det som glömmer)
kan liknas vid
fläckar.
Dessa bilder är
liksom sysslolösa
(blod som inte
rinner) Jag bad honom att stanna
Splittringen hålls
ihop av det tematiska arbetet, där smärtan tillåts vara obearbetad och rå –
helt oförädlad. Genom hela boken förs ett underförstått resonemang om det svåra
i att vara vid liv. Det sken som titeln indikerar blir det ljus som utplånar
och gör världen helt blank. Blank som i en Emily Dickinson-dikt som helt kort
omnämns (och som den nitiske UKON generöst nog översätter i förordet). Dikterna
perforeras av detta ljus, och kan te sig riktningslösa, men jag uppfattar dem
som medvetna och styrda anrop.
Att det blir så
bra, så genomkorsande bra, beror bland annat på det konsekvent inritade
tilltalet, där det aldrig helt går att förklara exempelvis vem det ”du” är som
anges: ”Jag minns hela din barndom
Gatorna kantas av palmer / Jag minns dig väl, som alfabetet / Morgonen
öppnar fåglar och fönster”. Det är kryptiskt? Ja, men samtidigt obestridligt,
ungefär som livet självt – det man inte kan vända sig bort ifrån.
Tunedals dikt är
skriven från positionen innan språket blir till, där det fortfarande letar
efter sin form. Som från ett chocktillstånd, en reaktion på något – en orättvisa,
en dumhet, en kränkning. Hon roar sig med antydningar, och nöjer sig med dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.