”Den
allmänna fördumningen har tilltagit så mycket att man skulle kunna säga att 70
procent av befolkningen är så korkad att den går på vad som helst. Detta är ju
ett demokratiproblem – hur ska så korkade personer kunna fatta viktiga
politiska beslut? Den representativa demokratin är givetvis det enda
alternativet, men även den är i fara, då bara medelmåttor väljer politiken
idag.”
Det
är Walter Famler, redaktör för Österrikes ledande litterära tidskrift
Wespennest, som uttalar sig så här krasst. Han gör det för Björn Sandmark i
boken Vägen till Mitteleuropa,
utgiven av mikroförlaget Staka Bok, med endast fem titlar publicerade på
sjutton års verksamhet. Det anmärkningsvärda är väl att detta står att läsa i
en bok från 2005.
Och
svarar genast på min fråga: ska jag läsa den här boken? Ska jag skriva om den? Famlers
ord ställer ju en akut diagnos på samtiden. Man skulle kunna säga så här: det
har väl alltid klagats på samtidens dumhet, men skillnaden är vad reaktionen
blir. Aldrig tidigare har väl den som klagar på dumhetsnivån hos sin samtid
blivit så hätskt angripen som man blir nu. Det vill säga: de dumma hade visst
vett att skämmas tidigare, men lägger nu sin dumhet i öppen dager, och rentav
försvarar den till varje pris. Hur ska vi komma till rätta med den? Sänk
rösträttsåldern och låt barn rösta, menar Suzanne Osten, men jag finner snarare
motiv att höja den några år.
Sandmark
rör sig geografiskt i det Centraleuropa som med tyskans ord kallas
”Mitteleuropa”: utöver den centrala punkten Tyskland alltså Schweiz, Österrike,
Tjeckien. Det är en bok som beskriver möten med ett antal författarskap från
denna region.
Sandmarks
inställning till litteraturen är befriande pragmatisk. Här avfärdas raskt den
politiska naiviteten om litteraturen som ett skydd mot det dåliga och onda, att
den skulle göra oss till bättre människor. Nej, den är inget annat än en
intellektuell hemvist, att det är där somliga av oss helt enkelt känner oss
hemma.
I
en fundering kring Elfriede Jelinek formulerar Sandmark en litteratursyn som
det är lätt att dela: ”det som skiljer riktigt het litteratur från mindre god
är just det gåtfulla, ibland urspårade och onåbara, när man inte kan följa en
rak logiskt uppbyggd berättarstruktur, utan ständigt förundras över oväntade
vändningar och bristningar i karaktärer och beskrivningar av händelseförlopp.”
Att det är när den är som mest apart den blir som mest realistisk.
De
olika resonemangen sys ihop på ett stiligt sätt, och som läsare blir jag aldrig
övergiven. Det är uppmuntrande skrivet. Förvisso blir några av tankarna
obsoleta, som funderingar kring Jörg Haider – han skulle ju dö i en bilolycka
ett par år efter den här boken tagit honom på stort allvar. Men jag minns med
viss möda den tiden, alltså kring millennieskiftet, hur otäckt det var, och
samtidigt så otänkbart – ända tills SD tog sig in i riksdagen 2010, en chock
det inte går att hämta sig från. Likaså kan inte Sandmark hjälpa att läget
kring Günter Grass tid i Waffen-SS inte offentliggjordes förrän året efter
boken, något som ställer resonemangen kring honom här i en annan dager.
Om
främst Berlin skriver Sandmark med en typ av oförställt förälskad blick som det
inte heller är svårt att bli delaktig i. Med hjälp av saklighet kommer han
kvickt in till pudelns kärna, utan att ödsla tid på oväsentligheter. De
mestadels korta texterna är så koncentrerade att det inte blir en frustrerande
korthet. Inte heller behöver man tvivla på vad han tycker i olika frågor, utan
han spelar med öppna kort om nazi-traumat, DDR och återföreningen, kalla
kriget, judarnas lidande, samt historierevisionismen. Hans text om Svetlana
Aleksijevitj fångar också på kornet hennes särart, och det här var alltså när
endast boken om Tjernobyl var utgiven på svenska.
Historia
och nutid möts i dessa texter, och kanske främst utifrån det tyska
perspektivet. För Sverige är, eller har blivit, ett historielöst land. Vi kan
skrapa naglarna från fingrarna utan att nå fram till någon form av uppgörelse
med dåtida illdåd av aktivt eller passivt slag, medan det i Tyskland finns en
större vilja att ta itu med det hemska och se det i ögonen, även om det till
stor del har skett på senare tid. Sverige slumrar vidare i sin självgodhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.