Johan
Hilton har skrivit en fascinerande bok om skådespelaren bakom skräckfiguren
Norman Bates. Men också ett välskrivet kulturhistoriskt reportage om
dubbellivet som homosexuell.
Även
den måttligt filmintresserade känner till Hitchcocks skräckfilm Psycho, som också innehåller en av
filmhistoriens mest eftertryckliga skådespelarprestationer: Anthony Perkins som
mördaren Norman Bates. I Johan Hiltons bok Monster
i garderoben framstår det tydligt vilka förutsättningar Perkins hade för
att spela denna roll, genom att själv ha en liknande uppväxt som den
modersbundne motellföreståndaren. Men också hur rollen präglade återstoden av
karriären innan han dog i aids, drygt trettio år senare.
Det
här är en bok som, vilket undertiteln pedagogiskt visar, sönderfaller i olika
delar. Dels i en biografi om skådespelaren Anthony Perkins yrkeskarriär och
privatliv, och dels i en essä om Psycho,
samt i längre reportage kring homosexualitetens kulturhistoria.
Anthony
Perkins föds 1932. Pappan är en relativt känd skådespelare, men dör när Tony är
liten pojke. Mamman lever i symbios med sonen – en symbios som övergår i
fysiska närmanden. Enligt tidsandans psykologer förklaras homosexualitet – man
har finjusterat Freuds begrepp ”inversion” till det mer skrämmande ”perversion”
– av att mamman antingen varit för kyligt avståndstagande eller intimt
bortklemande.
Tony
lever dubbelnaturens liv. Tillsammans med kollegan Tab Hunter går han på dejt
med två kvinnor, som efter att ha fotograferats för pressen skjutsas hem för
att Tony och Tab ska tillbringa resten av natten tillsammans. Först när han är
nästan 40 tappar han sin heterosexuella oskuld, och gifter sig strax med en
kvinna och får två söner. Men dubbellivet på bögbarerna fortsätter av allt att
döma.
Det
mesta som Hilton redovisar om Perkins är känt sedan innan. Om jag till en
början störs av de många inblickarna i hur samhället förhåller sig till homosexualitet
inser jag successivt hur dessa blir nödvändiga inslag för att göra boken mer
heltäckande och mångbottnad. Här skapas möjligheten att förstå hur livet tedde
sig för de garderobsbögar som fanns i Hollywood förr, de som inte kunde komma
ut därför att det till och med saknades ett ord för att ”komma ut”.
Det
blir då en bok om dubbelnaturen, och som sådan belysande på många plan. Hilton
har gjort jobbet, men inte för att briljera med pikanta anekdoter. Snarare går
han på djupet utifrån en personlig besatthet, och det personliga engagemanget
leder honom till spännande jämförelser och slutsatser. Inte minst när han
skriver om mammans betydelse i förklaringsmodeller kring homosexualitet, från
skräckpropagandan på 50-talet till antydningar att den modersfixerade Anders
Behring Breivik skulle vara bög.
Därför
torde Hiltons bok intressera både den filmintresserade som den kulturhistoriskt
intresserade. Samtidigt som den refererar och koncentrerar sig på helhetsbilden
är den rik på insikter. Att den är så saklig och i stort sett saknar
spekulationer är en god förutsättning för att ge oss en balanserad bild av sitt
ämne.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 25/8 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.