I september 1982
åker tjugoåriga Nina Stibbe från Leicestershire till London för
att jobba som nanny åt två söner till en redaktör på London
Review of Books. Barnen klarar sig förvånansvärt väl på egen
hand, och till hennes övriga sysslor hör knappt mer än att ta hand
om familjens katt, som ingen verkar gilla. Pappan verkar hon träffa
en enda gång – filmregissören Stephen Frears, fast barnens namn
på honom är ett telefonnummer.
Nina skriver brev
till sin syster, mest för att hon saknar möjlighet att använda
telefonen, och tack vare detta finns nu äntligen detta enastående
tidsdokument från 80-talet tillgängligt, då det publicerades som
bok förra året, Love Nina. Despatches from Family Life. En
enastående rolig bok, måste också tilläggas, då Stibbe har en
fin förmåga att återge dråpliga incidenter från det bohemiska
hushållet, och de otaliga gäster som passerar revy: främst grannen
Alan Bennett, som med buttra tillrop främjar samvaron inom familjen.
En del kändisar från den litterära världen gästar också – en
annan granne är Claire Tomalin, och en gång träffar Nina Rik
Mayall, som då var stor stjärna i ”The Young Ones” (Mayall dog
strax innan jag började läsa boken).
Mamman (MK) tar mest
plats, och hon skildras med en slags ömsint distans av den yngre
Stibbe, typ hälften förfäran och hälften beundran. Det blir ett
starkt modersporträtt där man ofta glömmer den verkliga
bakgrunden, och bara ser en skitsmart kvinna som inte tar någon skit. Stibbe har inte bara gott öra för alla komiska repliker
som fälls, utan också för de avgörande detaljerna (som att MK ska
ha en åttondels tesked socker i sitt te). Och det är väl inte
heller situationerna i sig som är roliga, utan de fungerar mest som
en påminnelse om att potentialen till komik finns överallt, bara
man utnyttjar dem.
Att boken
återupplivar den inte särskilt livsstarka brevromanen är också
enastående gjort. Man blir tacksam över att telefonförbindelserna
var sämre på 80-talet: nu nöjer sig många med smileys och emojis,
och det är ju bara förkastligt om man alltid måste förtydliga vad
man menar. När de roliga replikerna fälls här anar man aldrig att
någon skrattar åt sina egna skämt, utan allt sker i förbifarten.
Svensk komik satsar alltid på de ängsliga gapflabben: tänk bara på
att svt för drygt tio år sedan översatte den ljuva brittiska
komediserien ”Smack the pony” till det övertydligt didaktiska
”Skratta här”.
Det blir en fin
skildring av vardagen, med typiska händelser i ett ganska atypiskt
hushåll, som till exempel tycker lite synd om Alan Bennett för att
han varje dag måste bära sin kalla öl från sitt eget hus till
middagen hos familjen. Varför inte bara förflytta förrådet till
familjens kylskåp och därmed undvika köldslagna fingrar? Och Nina Stibbe blir den godtrogna men observanta
betraktaren, som är storögd utan att låta sig imponeras när hon
först jobbar ett par år som nanny, och sedan flyttar därifrån men
fortsätter med sina dagliga besök, bara för att hon trivs så bra
med dem, och de med henne, får man intryck av – även om mamman
milt sagt är sparsam med komplimangerna, inte minst när det gäller Ninas ansträngningar i köket. I sanningens namn tappar
väl berättelsen lite styrfart när hon börjar plugga på college,
och en viss utmattning sliter på skämten.
Genom skildringen
får vi också se hur Stibbe vaknar upp intellektuellt, börjar läsa
böcker och så småningom pluggar litteratur, ibland med vånda,
ibland med entusiasm – hatar Hardy, skäller på Shakespeare,
tjatar på Chaucer, men hänförs av Heaney. Sällan har jag väl för
den delen sett en lika träffande resumé av Fröken Julie: ”a
play where a young woman strays into the servants' area and sees the
butler's muddy shoes and has a sexual awakening and rejects her
father.” Och inte gillar hon Beckett heller, trots att han sitter
två rader bakom henne när de ser en uppsättning av en av hans
pjäser, med Billie Whitelaw i huvudrollen. Stibbes beskrivning av
Beckett är också träffande (”som att se en enhörning”):
”Handsome but very old … symmetrical, upright, still, slight
second-class occlusion of the jaw …”
Men man får alltså
både en fullkomligt lysande 80-talsskildring och en lika lysande
inblick i ett märkligt intimt hushåll, där Stibbe hela tiden rör
sig på rätt sida om det privata, och lyckas respektera deras
integritet trots att hon avslöjar ganska mycket om deras
tillkortakommanden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.