Det har gått
tjugosju långa år efter den italienske författaren Italo Calvinos
död, men först nu kommer den första boken om honom på svenska.
Det är Torbjörn Elensky som i h:ströms serie ”Litterära
profiler” skrivit Italo Calvino. Skönlitteraturen som livsform,
en behändig och på många sätt användbar guide till en författare
som gett mig bland de största och rikaste läsupplevelser.
Elensky inleder med
brasklappen att han är möjligen lite för påverkad och beroende av
Calvino, att föreliggande arbete kan ses som en exorcism där det
handlar om att driva ut Calvinos röst ur det egna författarskapet.
Det har resulterat i en väldigt personligt färgad bok, som ändå
säger mycket om hur det är att läsa Calvino, denna fantasins
författare, som i den här boken ändå blir nyanserat skildrad som
en samhällsengagerad författare, att det inte alls enbart handlar
om estetik. För som sagt, det finns ju flera spår i
författarskapet, både det realistiska och det fantastiska.
Tvärsäkra
påståenden saknas inte. Det må vara att Elensky ibland blir lite
för entusiastisk, lite för imponerad. Men den som gjort sig
förtrogen med ämnet kan kosta på sig sådana omdömen (”Calvinos
litteratur tar sin början i oförståelsen”). Elensky låter
aldrig löljig när han uttrycker sig med auktoritet. Boken är kort,
de trettiotre kapitlen likaså, när de pressats in på drygt 140
sidor. Det ger intryck av kortkorta krönikor ibland, och möjligen
några frustrerande korta sammanfattningar av vissa av romanerna,
samtidigt som han kostar på sig mer utförliga introduktioner av
några favoriter, samt några av de (ännu) inte översatta böckerna.
I avslutningen räknas de tio romanerna och de två essäsamlingarna
som har översatts upp, även om jag inte förstår varför De sammanflätade ödenas slott saknas, den senaste
romanöversättningen (Ervin Rosenberg på Modernista 2006). En av de
längre texterna i boken behandlar rentav denna roman.
Elensky rör sig
över ytan, vill täcka in samtliga aspekter hos författarskapet,
med risk för att fördjupningen blir för rudimentär. Det är ju
svårt att reducera böcker till referat, kanske i synnerhet just
Calvinos märkliga skapelser: det tar väl lika lång tid att berätta
om Om en vinternatt en resande som det tar att läsa den. Ändå
tycker jag Elensky säger vettiga saker om exempelvis lättheten hos
Calvino. Eller om det paradoxala att Calvino först behöver uppfinna
ett fiktivt jag för att kunna berätta sin egen historia och göra
den sann. Han har också mycket att säga om skrivandet generellt,
och där tror jag det är en fördel att Elensky själv skriver både
fiktion och sakprosa – att han drar slutsatser utifrån egna
erfarenheter.
Lättheten, ja –
det jag mest förknippar från Calvino, och den som inleder de
amerikanska föreläsningarna som han planerade men avbröts av sin
död, men utgavs postumt i boken Sex punkter inför nästa
århundrade. Elensky kallar honom ”godmodig”, och menar att
det kan ha varit ett skydd för att undvika att tyngas av de besvär
som fick vännen och arbetskollegan Cesare Pavese att begå
självmord. Ett annat kapitel handlar om Pasolini, som han under en
period stod på vänskaplig fot med, tills han visade det dåliga
omdömet att be Pasolini sluta ägna sig åt filmerna.
Däremot blir jag
inte lika förtjust i spekulationer kring i vilken mån Calvino
kommer att vara läst av den så kallade framtiden, liksom huruvida
det var till hans fördel att han slapp få Nobelpriset, att han
därmed åtnjuter högre status som något av en outsider, inte helt
accepterad. Men Nobelpriset i sig är ju ingen garanti för att få
en stabil plats i den litterära kanon, något Elensky givetvis är
medveten om – några av de författare som gavs priset när Calvino
var aktuell är till exempel de idag rätt perifera Andric, Agnon,
Asturias, Aleixandre, om vi bara håller oss inom alfabetets första
bokstav (när läste du senast Jaroslav Seifert?). Så om jag ska
vara lite gnällig kan några slutsatser bli lite väl enkla (att
Klätterbaronen illustrerar den intellektuelles tillvaro som
fri från världen men samtidigt beroende av dess välgörare – ja
…?), och när han får tillfälle att citera Coleridge ger han
dikten fel namn och citerar inte ordagrant.
Med hjälp av sin
överblick har Elensky lätt för att se övergripande saker, mönster
hos författarskapet. Det kan i viss mån te sig som
efterhandskonstruktioner, där mycket handlar om hur de enskilda
romanerna hänger ihop, att den röda tråden alltid är mer synlig
ju längre avståndet till författarskapet är. Men den tanken finns
redan hos Calvino, att det viktiga i sig inte är idéerna, utan vad
som har skapats. Det speciella med Calvino, enligt Elensky, är hur
han lyckas jonglerar med sina teorier och fortfarande vara läsbar.
Vi får veta att
Calvino vantrivdes som ”författare”, att det var en roll han
ogärna tog på sig, och att han förgäves sökte strategier att
undkomma den etiketten – men det här känns väl igen från så
gott som alla stora författare? Ingen vill vara det andra säger att
de är. De vill ha monopol på etiketten som fästs på den, och
allra helst ska denna etikett vara helt blank.
Som ung författare
hade Calvino främst två förebilder: Ernest Hemingway och Joseph
Conrad. De kan tyckas vara motpoler, men det är ett faktum som säger
en del om Calvino själv som författare, att han lyckas förena två
stilistiska ideal.
Hos Elensky själv
finns en föredömlig klarhet i stilen, en uppenbar vilja att bli
förstådd, och han undviker smidigt det akademiska språket. Det här
är en bok för alla att läsa, helt enkelt
därför att vår egen litteratur berikas om vi gör oss mer
förtrogna med Calvino och hans vildsinta fantasi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.