För den som bryr
sig om svensk kultur har det varit marterande att följa Svenska Akademiens
sönderfall inför öppen ridå. Allra svårast har det varit att följa Katarina
Frostenson, som under året har gått från att vara okänd till ökänd.
Nu har hon av allt
att döma gett upp sin stol i Akademien, men kräver ett arvode för att kunna
fortsätta verka som poet. Givetvis är det provocerande för många, som anser att
en kulturarbetare ska kunna försörja sig på den konst hen producerar.
Det är ynkedom att
ha ett samhälle som inte har råd att försörja konstnärer som inte är
tillräckligt kommersiellt gångbara. Alliansen avskaffade utan större protester
den livstida statliga konstnärslönen för tio år sedan, ett system som Sverige i
likhet med de flesta civiliserade länder haft sedan 1960-talet. Problemet här
är större än att ett gnidigt samhälle inte har råd med allmosor åt en
överklasspoet.
Det har alltid
funnits i Sverige, detta bonniga land, ett förakt mot allt konst som inte är
omedelbart begriplig. Visst, vi hyllade under 2018 i stort sett enhälligt
Ingmar Bergman, men när han levde jagades han ut ur landet felaktigt anklagad
för skattebrott. En allmän uppfattning var att han gjorde navelskådande och
obegripliga filmer om sin egen ångest. Att hans rykte utomlands samtidigt växte
sig större än någon annan svensk kulturarbetare någonsin betraktades som en
pinsamhet.
Skillnaden är att
detta förakt blivit allt mer politiskt gångbart och efterfrågat. Väljarskarorna
känner sig befryndade med partiledare som stoltserar med sin brist på bildning
och med kulturella referensramar som inte har större ambitioner än Camilla
Läckberg och schlagerfestivalen.
Poesin är en
odugling i konkurrenskraft gentemot annan litteratur, och har ingen chans mot deckaren
och feel good-romanen när det gäller försäljningssiffror. En gång om året
dammar SVT av den mossiga dikten ”Nyårsklockan” av Tennyson och låter en
skådespelare ta sig an den som vore den en slagpåse, senast Mikael Persbrandt
på nyårsafton. Och i programserien ”Helt lyriskt” får vi lyssna på pliktskyldigt
mediokra tolkningar av älskade skalder från förr, för säkerhets skull döda.
Vad ska ett
samhälle då ha poesin till, när den är så olönsam? Vi kan antingen nöja oss med
marknadens villkor och rätta oss efter dess minimala intresse för allt som inte
är lättsmält, eller så kan vi bejaka den enorma kraft som finns hos författare
som utmanar tanken och vågar stryka mothårs.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 11/1 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.