I början av
90-talet är Cecilia Hansson au pair i Wien. Hon avverkar några olika familjer,
pluggar tyska på universitetet och blir förälskad i sin lärare Walter. De börjar
träffas, allt mer privat, men deras relation utvecklas inte. I nutiden
bestämmer sig Hansson för att uppsöka den här tiden igen, för att ta reda på
hur det blev, och vad hon blev.
Boken, som är
uttalat självbiografisk, heter Au pair.
Kronologin är uppbruten: ibland befinner vi oss i Wien på 90-talet, ibland i
Stockholm i början av 00-talet när hon debuterar som poet, ibland i nutiden med
familjeliv. Cecilia går ut gymnasiet i Luleå med höga betyg och kan bli vad som
helst, men väljer kulturen, till föräldrarnas besvikelse, som anar att ett
otryggare och mindre lukrativt liv väntar för den som jobbar med kultur.
Som boken beskriver
det verkar det inte heller ha lett till ett lyckligt liv, åtminstone gestaltas
en ständig rastlöshet, att hon har trivts med att vistas i det tillfälliga. Så
har också de olika jobben och de olika identiteterna avlöst varandra, med
journalism på radio och tidningar, författare under 00-talet, översättare – ja,
även en vistelse på teaterskolan hinns med. Kanske inte lyckligare, men
åtminstone annorlunda.
Boken försöker
återanknyta till Walters betydelse i hennes liv, och jag läser den som ett
försök att göra sig kvitt honom. Hon åker till Wien i nutid för att plugga, med
avsikten att träffa honom. Det blir också ett möte på bokens sista sidor, men
hur det avlöper behöver jag inte avslöja här.
Här går vi tillbaka
i tiden, men helt utan nostalgi. Cecilia blir i boken en betraktare över sitt
eget liv, som med fascinerad blick uppfattar ett skeende. Minnet är knivskarpt
och detaljerat, men hon råkade glömma sin dagbok i en telefonkiosk på Währinger
Straße. Hon får förlita sig på de brev hon skrev till sina kompisar.
Skeendet handlar också om hennes drift att bli författare. Den här boken blir då ett försök att skriva om debutboken Revbensdagar, morgnar, och göra den kärlekshistorien mer autentisk. Fast går det ens? När hon här återger mötena med Walter sker det på ett teatraliskt vis, och vi kan inte riktigt komma nära honom som litterär gestalt.
Skeendet handlar också om hennes drift att bli författare. Den här boken blir då ett försök att skriva om debutboken Revbensdagar, morgnar, och göra den kärlekshistorien mer autentisk. Fast går det ens? När hon här återger mötena med Walter sker det på ett teatraliskt vis, och vi kan inte riktigt komma nära honom som litterär gestalt.
Fast är det en
brist? I hennes huvud är han stelnad i tiden, fortfarande den fängslande
relativt unge mannen – drygt 30 – när han var hennes lärare. Minnet är så
djävla opålitligt. Baksidestexten kallar det ”en memoar om besatthet”, och ja,
Walter är en besatthet, och som sådan fullständigt opålitlig.
Hansson ger intryck
av att ha skrivit sin bok i ett rasande tempo. Det finns en aggressivitet i
texten, som laddar den med energi och får mig att sträckläsa boken. De korta
kapitlen liknar fragment, intryck som redovisas. Men den är också rolig och
fyndig, när hon skildrar hur obekväm hon känner sig som 19-åring i Wien, hur
hon tragglar med tyskan och ständigt gör bort sig. De korta porträtten av andra
människor är exakta och träffsäkra. Det skapas också en mäktig balans när hon
så helt lever sig in i tonåringens sinne för överdrifter och melodrama,
samtidigt som hon bevarar en insiktsfull distans. En liknande balans uppstår
mellan det klara draget av självförakt som ändå inrymmer gott självförtroende
och ett tydligt driv mot att åstadkomma saker, att ta sig vidare.
Även om
berättartekniken i någon mån liknar de många anglosaxiska essäromaner som vi
kunnat läsa på senare år, böcker av bland andra Chris Krauss, Maggie Nelson,
Leslie Jamison, är det här okonventionellt skrivet. Det finns något frigörande
i själva projektet, och även om Hansson inte lägger till rätta – eller snarare
just därför att hon inte gör det – ges hennes utforskande ett förklarande slags
ljus. Det är också en slags bildningsroman hon har skrivit, om den valhänta
tonåringen som går från att tycka att Nietzsche är nazist till att upptäcka att
han är en användbar filosof.
Det finns en
kreativ vilsenhet över detta märkliga sökande efter en identitet. Jag gillar
hur den grubblar sig fram, tankfullt och ärligt. Sällan har jag också läst en
så ogarderad historia om sexualitet, där Hansson så att säga redovisar sina
erfarenheter utan att vare sig skryta över eller skämmas för dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.