Tre nya diktsamlingar konsoliderar det
gynnsamma läget för svensk samtidspoesi. Detta oavsett om man väljer Johan
Jönsons brutalitet, Hanna Hallgrens sinnliga skärpa, eller Thomas Tidholms
absurdism.
Efter den senaste
riktningstrilogins totalt 3830 sidor är det med viss skräckblandad förtjusning
en tar sig an Johan Jönsons senaste projekt, men den här gången ger han ut två
relativt tunna böcker. Fast textflödet är igenkännbart, och aggressionen är
intakt, om än mildrad av uppgivenhet.
En uppgivenhet som
ändå inte förlamar. I den tjockare boken Marginalia
bryts det lyriska narrativet med olika variationer av frasen ”Vi behöver pengar”.
Då kan det se ut så här när han motar bort döden, med hjälp av lika mycket
humor som förtvivlan: ”mot det här livet / hjälper bara alkohol. / Våra pengar är slut / mot alkoholen /
hjälper ingenting.”
Skönheten i Jönsons
poesi är ljus och tung. Förvisso är det monotont att läsa den här textmassan
som liknar en station som sänder sitt nödrop. Men variationsrikedomen gör ändå
jobbet mödan värt, när han får mörkret – sitt eget och mitt medan jag läser –
att vika.
Det är inte
konventionellt snyggt, men det finns en del tröst att hämta i det här flödet.
Lite mindre så i den tunnare Xterminalia,
där vålds- och sexfantasier kring ett MMA-evenemang samsas med olika experiment
i text och bild.
Hanna Hallgren har
tidigare skrivit en bok tillsammans med Jönson. På egen hand har hon med sina
senaste böcker framstått som en av de mer distinkta poetiska rösterna från
2000-talet. Vinterresan heter hennes
senaste, och är ett destillat av Elfriede Jelineks hörspel Vinterresa, som i sin tur bygger på en diktcykel av Wilhelm Müller,
legendariskt tonsatt av Franz Schubert.
Men det är också
ett arbete inom litterär gestaltning, och tar sin utgångspunkt i en uppsättning
av Jelineks pjäs. Så rör sig Hallgrens bok mot dramatiken, i en berättelse om
modersbundenhet, där det skissartade blir en del av den frigörande estetiken.
Det kan låta
ansträngt eller navelskådande, men det är i själva verket sinnligt vacker
kärleksdikt. Kärleken är kort som ett andetag, och i starkt koncentrerade rader
utforskas det som inte kan fångas: ”Vi försvinner punkter i natten / Cesurer i
mörknande grönska / Vältempererade natt då livet / ger människorna åter, deras
minnen / deras lek, och deras drömmar”.
I april utses vem
som blir årets mottagare av Sveriges Radios lyrikpris. En av de nominerade är
Thomas Tidholm, för Rösterna från Avocadobergen som
kom i somras. Vi känner honom som mångsidig konstnär, bland annat tack vare
flera populära barnböcker tillsammans med hustrun Anna-Clara.
Kanske sysslan som
barnboksförfattare ligger honom i fatet, att många har svårt att se
kvaliteterna i hans poesi. Rösterna från Avocadobergen
är en ambitiös och mångbottnad skildring av ett samhälle som möjligen ligger i
framtiden, och vars drag starkt påminner om Sverige. Är det dystopi eller
utopi? Det är inte riktigt klarlagt.
Tidholms lätt
igenkännbara absurdism är intakt, och man har ofta roligt i hans sällskap. Även
om det ofta låter trevligt finns något illavarslande där: ”Men jag / skulle vilja ha / en fast hand som kunde ta
mig / ut ur detta mörkret”. Som bäst fungerar Tidholms dikter när han omfamnar
”detta mörkret”, och det sker då och då i denna ibland ojämna bok.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 25/1 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.