”Det är bara det
tysta som kan älskas. Det är bara de oskyldiga som kan förlåtas. Det är bara
den som talar som kan dömas.”
Så låter
inledningen, och den som talar är en flicka, som håller en monolog i Elisabeth
Hjorths nya bok Fadern. Som synes:
det är en stark inledning, en berättarröst som genast försätter läsaren i ett
järngrepp. Det är en inledning som tar tag i läsarblicken lika starkt som Christine
Falkenlands Öde: ”Jag släpper dig
inte, med mindre du välsignar mig. Mig slipper du inte.”
Hon är en anomali,
denna unga flicka: systern äcklas av henne. Hon söker sig mot en manlig figur
som heter Jack, en kille, och hon pratar och pratar – fast ingen lyssnar (vem
lyssnar på barn?).
Orten är ett
brukssamhälle, tiden är 1980-tal. De vuxna stretar, barnen lämnas vind för våg. Pappan har blivit avskedad
från fabriken, och är nu sur och våldsam. Flickan bär en sax i sin ficka. Att hon också bär på något mer
abstrakt, något ominöst, blir tidigt tydligt, men inte förrän mot det –
bokstavligen – laddade slutet ska vi förstå hur allvarligt hennes tillstånd är.
Den värld som skrivs fram är hotfull och surrealistisk, och slutet kastar också
nytt sken över det tidigare händelseförloppet.
Här är det en slags
psykos som gestaltas, och Hjorth mejslar fram ett enkelt språk åt denna unga
protagonist, en meningsbyggnad som tillåter tunga kadenser att falla – hårt,
obönhörligt. Det finns något drömskt över Hjorths prosa, som ändå tillåter en
skärpa att vässas fram. Annars hade det här skrivandet kunnat bli påfrestande,
och man kan också tycka: ah, men vad fan, det här är Hjorths sjätte bok, varför
måste den likna cirka 75 % av alla kvinnliga debutromaner? Jo, för att hon
utforskar ett skrivande, ett nödvändigt skrivande. Vi fortsätter ju idyllisera
barndomen: nå, här finns en sannare version.
Det finns en
täthet, parerad med lätthet. Man kunde säga att Hjorts språk är lyriskt, om det
inte vore för att det kunde uppfattas som förminskande. Det är med säker hand
flickans självförakt framställs. Hon är både helt isolerad och totalt
närvarande, och hennes monolog är skarpt nedtecknad, uppfordrande i sina
spartanska vädjanden. Det är som att hon lever i en hyperverklighet, en värld
där hon har sett för mycket, och förstått för lite. Hennes kamp handlar om att
hålla mörkret borta – en lönlös kamp, fast det behöver ju inte sägas: mörkret
hittar oss alltid.
Hennes tal får en liknande
funktion som trumman för pojken Oskar i Günter Grass roman Blecktrumman: ett sätt att hålla ångesten lugnare. Att tala blir
för henne något som förpassar henne till de icke älskvärda: hon har lärt sig
att man ska vara tyst för att bli älskad. Det är en hemsk värld som prioriterar
sålunda. Hon blir en jobbig individ i stället. För det innebär en risk att
tala, risken att bli hatad. Men hon har behov som är större än vad omgivningen
omfattar.
Det blir en udda
bok, hur mycket den initialt liknar en generisk debut. Elisabeth Hjorth lyckas
med sina korta texter, som kan likna fragment, ge liv åt sin huvudperson, ge
henne en trovärdig röst. Så blir inte bara flickan i sig en anomali, utan också
boken om henne. Och nog finns det utrymme för en sådan konstighet i ett annars
allt för konformt litterärt landskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.